Gå til innhold

Jeg gir blanke faen i lønna til de som streiker. Hvorfor går streiken ut over meg?

Anbefalte innlegg

Jeg er så sinnsykt lei det jævla byråkratiske kommunistsamfunnet vi lever i. Tips til bedre land å bo i?

USA. Lykke til på reisa.

Haha what?

Nå håper jeg du tuller. Gjennomkjørt korrupt regjering, mer og mer overvåkning og fjerning av personlig frihet, bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rammenettverket rundt streiking trenger en omskriving. Før det første vil folk ha høyere lønn pga boliggalloppen, så i prinnsippet burde vi ha gjordt noe med den først. For det andre skal det hele også justerer mot inflasjon... noe som burde gjøre noe bedre mot enn i dag.

For det andre er vel loven uomskrevet siden da den ble lovfestet? Forstår viktigheten bak litt symbolikk, men den burde ha vært omskrevet så det ikke blir streik hvert jævla år, kanskje en streik per sektor i en tjueårsperiode vis forholdene går dårlig.

Lenke til kommentar

Poenget er at man rammer tredjepart som ofte er kunden til arbeidsgiver slik at arbeidsgiver taper penger og anseelse fra tredjepart. Det siste er dog mer teoretisk ettersom det virker som om veldig mange er mest irritert på de som streiker akkurat nå.

Da må man ha i hode på at firmaet kan gå konkurs i stedet når kundene forsvinner

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at man rammer tredjepart som ofte er kunden til arbeidsgiver slik at arbeidsgiver taper penger og anseelse fra tredjepart. Det siste er dog mer teoretisk ettersom det virker som om veldig mange er mest irritert på de som streiker akkurat nå.

Da må man ha i hode på at firmaet kan gå konkurs i stedet når kundene forsvinner

Ja? Det er det som er pressmiddelet...

Lenke til kommentar

Ja? Det er det som er pressmiddelet...

og man står da uten jobb , istedet for bedre lønn og arbeidsforhold.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Streik er et viktig virkemiddel, og vi kan tildels takke fagforeninger for at vi ikke har uverdige arbeidsforhold og slavelønninger i Norge. Men det er vanskelig å ha sympati med folk som lammer hele samfunnet for å kreve 2-3 kr mer i timen, eller folk som syter over at det er "vanskelig å få det til å gå rundt" med 420.000 i årslønn (ordrett fra et intervju i Bergens Tidende for noen dager siden med en streikende lønnsmottaker). Når du ligger omtrent på snittlønn for landet, må du gjøre noe feil for å slite økonomisk - ellers må jo de fleste nordmenn slite økonomisk.

Lenke til kommentar

Så hvorfor streiker ikke burgerkingarbeiderene som jeg så Unio-folka kjøpe mat fra? De må jo tjene mye dårligere enn de statsansatte. Jeg synes Burgerkingansatte burde tjene 420000 i året også. Faktisk burde alle gjøre det. Eller hvorfor kan ikke alle bare tjene en million i året?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke lest gjennom hele tråden, men de streikende har ved alle anledninger klart å få frem hvor "dårlig" (400-470k) lønn de har, men nevner aldri noen av godene ved å jobbe i stat/komune. MYE bedre pensjonsordninger (tilsvarende 16% høyere lønn enn privat j.fr. aftenposten leder 1/6-2012 for regnestykke) MYE bedre lånevilkår (~1% lavere på lån enn folk som ikke jobber i stat/komune, mere når renten går opp), garantert jobb.

Og nå streiker de altså for ca en 1000lapp i året ekstra i lønn.. Samt at de MÅ absolutt ha høyere lønn NÅ, selvom verdensøkonomien holder på å gå til helvete.

Latterlig

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har meninger om streiker, men gidder ikke å diskutere det her og nå.

Har et forslag til løsning. Kanskje du kan ta lappen i Danmark, innen du skal på ferie. Sjekk!

Et ikkekomunistisk land, som ikke har streiker, er vanskelig å finne. USA har streiker og alle vestlige land har streiker. Så skal du unngå det, så får du finne deg et diktatur! Der er det ikke streiker. :)

Lenke til kommentar

Nå har en NHH-professor regnet seg frem til at de offentlige ansattes pensjoner tilsvarer en lønnsøkning på 11%, men det er tydeligvis ikke nok for disse grådige beistene.

Men man får ikke 11% hvert år det er lønnsforhandlinger! Påenget er å ikke ha en utvikling som er ikke lavere (enn dem man vil sammenligne seg med). 2 kr tapt i år, 2 kr tapt til neste år, osv. fører til mange kr om noen år.

For mange er det også viktig å "vedlikeholde" streikevilligheten. Forhandlinger om lønn og arbeidsvilkår handler like mye, eller mere om langsiktige konsekvenser.

En annen synsvinkel er at lønnsforhandlinger ikke bare er kr og arbeidsvilkår. Det finnes en tilgjengelig "kake", om man ikke gidder å gjøre sitt for å få sin del, vil andre overta din del. Får ikke arbeidere sin del, vil mellomledere ta den. Får ikke mellomledere sin del, kan du være sikker på at direktører tar sin del. Helt sikker!

Lenke til kommentar

har man det i hodet at når lønne går opp så går skatten også opp .

for meg høres det ut som den krona man kjemper om blir fort spist opp av skattene selv om prisene stiger lit mere en det man får i lønnsøkning

For min del er det bedre at jeg får 10.000 mere i inntekt og betaler 3.000 mere i skatt, enn at sjefen min får det. Er det min lønn som fører til en prisøkning er det bedre (for meg) enn at det er min sjefs. Som før nevnt handler det også om fordeling av "kaken". Og direktørenes kakespader er store.

Lenke til kommentar

har man det i hodet at når lønne går opp så går skatten også opp .

for meg høres det ut som den krona man kjemper om blir fort spist opp av skattene selv om prisene stiger lit mere en det man får i lønnsøkning

For min del er det bedre at jeg får 10.000 mere i inntekt og betaler 3.000 mere i skatt, enn at sjefen min får det. Er det min lønn som fører til en prisøkning er det bedre (for meg) enn at det er min sjefs. Som før nevnt handler det også om fordeling av "kaken". Og direktørenes kakespader er store.

problemet er at det er alt for mange som kun opplever økte kostnader , d.v.s. at tjenestene og varene de er avhengig går opp i pris uten at de får økt lønn .

Av dem så er det mange som har lav lønn fra før

det er ikke alle som har 100% stilinger .

Så å si at fordelingen blir mere rettferdig med en slik streik er bare tull.

igjen er det de som roper høyst som, får mest.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå virker det også som om de som har plukket har tatt ut personer i strek overhode ikke har tenkt på konsekvensene i ettertid .

For nå begynner det å gå vel langt enkelte steder eller det man kaller å gå over støvleskaftet .

jeg har mine ider på hvordan man kunne ha gjort det uten å ramme 3dje part så mye men av enn eller annen grunn er dette ikke godtatte metoder.

Er det noen som har lyst til å vite hva jeg ville forslå ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...