Gå til innhold

Har skjermen virkelig så mye å si?


Anbefalte innlegg

En kan faktisk få i "Pose og sekk" nå(ikke uten ulemper). Kan kjøpe seg billig modeller av IPS skjermer som har samme panel som Apple Cinemadisplay 2560x1440. LG lager panelene og leverer bare A+ paneler til apple og paneler som blir A- blir solgt billigere til f.eks Yamakasi, dvs at dem ikke leverer helt opp til standaren som Apple krever.

 

Det er veldig minimalistiske monitorer som med god suksess har blitt overklokket til 120hz.

 

Se video: http://www.youtube.com/watch?v=qLPIPuSSkGo

 

F.eks denne: http://www.ebay.com/...#ht_9241wt_1396

 

Da snakker vi 2400kr ferdig levert og fortollet til norge.

 

Ulempen er at pikselfeil er mer utbredt og en kan risikere at en får monitor med flere døde piksler, samt en ikke får benyttet seg av garanti og reklamasjon.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kan faktisk få i "Pose og sekk" nå(ikke uten ulemper). Kan kjøpe seg billig modeller av IPS skjermer som har samme panel som Apple Cinemadisplay 2560x1440. LG lager panelene og leverer bare A+ paneler til apple og paneler som blir A- blir solgt billigere til f.eks Yamakasi, dvs at dem ikke leverer helt opp til standaren som Apple krever.

 

Det er veldig minimalistiske monitorer som med god suksess har blitt overklokket til 120hz.

 

Se video: http://www.youtube.com/watch?v=qLPIPuSSkGo

 

F.eks denne: http://www.ebay.com/...#ht_9241wt_1396

 

Da snakker vi 2400kr ferdig levert og fortollet til norge.

 

Ulempen er at pikselfeil er mer utbredt og en kan risikere at en får monitor med flere døde piksler, samt en ikke får benyttet seg av garanti og reklamasjon.

 

Dette er vel en sannhet med modifikajon, det var bare de panelene med PCB produsert i februar som var velsignet med å nå 120-130Hz, å da var det kun mulig på skjermkort med 400Mhz RAMDAC. Hadde du ATI så fikk du ikke mer en 87hz på full oppløsning. Siden da har det vært sjeldent at man har fått februarutgavene da disse begynner å bli utsolgt, og resten av utgavene som vi sålangt kjenner til lar seg bare klokke til 67hz.

 

Men selv da er dette en KNAKENDE GOD skjerm til prisen, og jeg blir kansje å betille meg en bare for å teste=)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ekspert på skjerm selv - så jeg vil bare spørre: Er det ikke slik at IPS panelene typisk sett sliter litt med responstid? Selv om du kunne få fatt i en IPS skjerm som takler 120hz, ville ikke det vært en faktor som talte mot den i forhold til spill-bruk, eller er det slik at responstiden på alle paneler nå er blitt så gjevnt over god at det ikke er et problem selv på IPS? Jeg har selv en IPS skjerm, men den er tross alt gammel, og selv om den har merkbar ghosting så er det jo godt mulig at dette har forandret seg på de mange årene siden jeg kjøpte denne.

 

Er det kort sagt slik at ISP med 120Hz støtte er optimalt uten noen betydeige ulemper i forhold til TN?

 

Er det virkelig ingen IPS panel skjermer med 120hz i salg - eller er det bare snakk om en mye høyere prisklasse?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

@Stigma.

 

I det siste så har jeg letet opp og ned på nettet etter relevant informasjon om akurat det du nevner. Jeg har lest mange svar på mange spørsmål og folk sværger til ting i alle retninger. I all min leting så kom jeg over en side(som jeg desværre ikke kommer på i farten) som testet just akurat dette, noe jeg deretter fikk konstatert i en episode av Fight science(av alle ting).

 

Panelets responstid har egentlig veldig lite med hastigheten å gjøre, det er panelets responstid + innputlag som gir et sammlet resultat som er merkbart, å hvis de stattene begynner å nærme seg 100ms så begynner personen å oppfatte det som "lagg" (fight Science bemerker at et vanlig menneske ikke klarer å reagere på noen som varer under 200ms, men et trent menneske reagerer helt ned på ting som varer i 100ms, en gamer er på en måte en trent person når det kommer til reaksoner).

 

TS panelene som ble testet var ikke raskere en ca 50-55ms med total forsinkelse, og Dell U2412M(IPS) ga ca 65ms. altså skal det ikke lengre være mulig å se forskjell i oppdateringen på dem. Om 120hz vs 60hz har noe for seg, det er egentlig bare å del 1sec på antall Hz så ser du hvor mange ekstra MS en 60Hz kan gi iforhold til en 120Hz(maks 8,3ms mer på en 60Hz en på en 120Hz). Dette er da i VÆRSTE tilfelle, altså har en 60Hz 0ms ekstra lag på hvær frame som blir vist felles for de to skjærmene, det er den framen som 120Hz skjermen har ekstra som i teorien gir de 8,3ms ekstra forsinkelse. Men det fårutsetter og at kildematrialet er fremstilt med mer en 120FPS, jo nærmere 60FPS jo mindre blir denne faktoren.

 

Så kommer man til innputlagg fra mus, tastatur osv. Er det tråløst så vil det gi litt ekstra forsinkelse, er Hz på USB port eller PS/2 porten lav så vil det igjen gi høyere total innput lag(nå har jeg glemt å definere gjeldende innputlag, det er tiden det tar fra spilleren beveger mus eller tastatur til det faktisk er en fullført reaksjon på skjermen). Ågud jeg stresser med å skrive dette innlegget, må avslutte nå, får heller skrive et nytt hvis noe er utydelig.

 

Mvh

 

Truls

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en dell U2412M som fikk bra score på lav inputlagg og lav responstid, og fenomalt bilde takket være IPS.

Merker ikke noe til inputlagg og responstid kontra en 24" TN panel, så alt i alt en god skjerm med bra bilde og brukbart til spilling.

Men så var jeg heldig å vinne en benQ XL2420T 120hz skjerm i en konkurranse, og bruker den nå sammen i dual screen med dell'n.

Etter kalibrering så kan jeg si at det er svært liten forskjell bildemessig, altså begge skjermene leverer utrolige bra bilder, noe som overasker da benQ er TN og dell IPS. Greit at innsynsvinkelen er bedre på IPS, det skal den skryt for.

Men man merker at med 120HZ så er opplevelsen helt annerledes, og jeg kunne ikke tenkt å gå tilbake til 60hz igjen ihvertfall når det gjelder spilling.

Så skulle jeg velge en skjerm idag på markedet hvis man spiller så blir det definitivt benQ XL2420T, og for de som synes 1920x1080 oppløsning blir for dårlig kontra 1920x1200, så kan man alltid ha en skjerm ved siden av med den oppløsningen man vil ha til internett og vanlig bruk :)

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Ja beklager feilinformasjonen, er heller tvilsomt om en får overklokket dem Catleap panelene som er til salgs nå.

 

Tror det med 120 og 60Hz er veldig induviduelt. Jeg hadde før en Alienware (Aw2310) monitor med 120hz. Kjøpte meg en Dell Ultrasharp u3010, og syntest den forbedrede innsynsvinkel og fargegjengivning veier opp mer enn 120hz. Mulig jeg ikke er så følsom på slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...