Gå til innhold

Ny PC: Hvordan utnytte lagringsplassen best mulig?

Anbefalte innlegg

Har akkurat inngått en avtale om å kjøpe en brukt pc med følgende harddiskoppsett:

INTEL 510 SERIES 2.5" 120GB SSD

4 x Samsung SpinPoint F4EG 2TB - Kan settes i Raid 0, 1, 5, 10

2 x Western Digital Caviar Green WD20EARS 64MB 2TB

Hvordan utnytter jeg denne lagringsplassen på en måte som gir raskest mulig måte?

Antar at SSD-disken bør reserveres operativsystemet og annen programvare.

Utover dette har jeg en god del musikk som jeg streamer til en Squeezebox, bilder og video som redigeres nå og da, dokumenter og backup av dvd/bluray-filmer som streames til en WD TV Live.

Har ikke peiling på hvordan jeg skal sette opp bibliotekene i Win7 og hva som bør lages hvor for å gi en mest mulig effektiv utnyttelse av PC-en.

Og hvilken RAID-konfigurasjon bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om hastighet er viktigst velger du RAID0. Krever minimum to disker.

Du får utnyttet all kapasitet, men hele arrayet ryker også om først én disk sier godnatt. Data stripes (fordeles) ut over begge diskene.

Om mest mulig kapasitet med redundans er viktig, velger du RAID5. Krever minimum tre disker.

Dette capper kapasiteten til tilsvarende n-1 disker basert på minste disk. For 6 stk 2 TB-disker vil du da få (6-1)*2 TB = 10 TB array.

Data stripes over n-1 av diskene, men man har i tillegg sjekksum-blokker på den siste disken slik at man kan gjennopprette data fra én vilkårlig disk ved krasj.

Om både hastighet og redundans er viktig velger du RAID10. Krever minimum fire disker, og antall disker må være partall.

Dette capper kapasiteten til tilsvarende n/2 disker basert på minste disk. For 6 stk 2 TB-disker vil du da få (6/2)*2 TB = 6 TB array.

RAID10 består av et stripet sett speilede disker, altså har du diskpar som er kopier av hverandre (RAID1), som igjen stripes til et array på samme måte som RAID0. I beste fall kan halvparten av diskene krasje uten at du mister data, gitt at ikke mer enn én disk per speilede par krasjer.

RAID10 yter bedre enn RAID5 på både lesing og skriving, men hvor stor forskjellen er kan avhenge av kontrolleren.

Spørsmålet er altså hva du vektlegger mest: kapasitet, redundans eller lese- og skriveytelse :)

Vet dog ikke om jeg ville mikset ulike typer disker i et RAID-array, spesielt ikke når den ene typen er WD Green?

Du kan evt. sette opp to ulike arrays, f.eks. ett array med 4*2 TB i RAID10 som gir 4 TB totalt, og ett med 2*2 TB i RAID0/1 som gir 4/2 TB totalt.

Lenke til kommentar

Hmm; dette var tydeligvis litt innviklet....

Er det fornuftig å gjøre det omtrent slik:

1.Operativsystem og programmer på SSD

2. BIlder og foto/dokumenter på Samsung-diskene i RAID da disse vil redigeres/endres en del. Her har jeg da uten raid 8TB. Hvis jeg setter de i RAID 0 får jeg da en kapasitet der på 8TB. Hvor gjøres oppsettet for RAID ? I BIOS/windows eller med brytere på hovedkortet

3. En WD disk til musikk (2TB) og en til filmbackup(2TB). Setter da disse i ikke-RAID da innholdet her vil være mer statisk.

Og sstter opp bibliotekene i Win 7 slik at de "peker" på de korresponderende diskene?

Eller er dette helt på jordet tenkt?

Lenke til kommentar

Du burde kanskje først finne ut hvor mye plass du faktisk trenger. Vi sitter bare og gjetter på hvor mye innhold du faktisk har.

Og, 2 TB til bare musikk?! Kødder du med meg? 40.000 lange (6 min+) FLAC-låter? Et halvt år med kontinuerlig musikkspilling.

Hvis 6 TB er nok til dokumenter, bilder, musikk og film ville jeg kjørt følgende oppsett:

- SSD til system og programmer

- 4x Samsung i RAID5 til dokumenter, bilder, musikk og film. 6 TB kapasitet.

- 1x WD til backup av viktige ting (dokumenter, bilder, egenprodusert film og musikk). Du klarer sikkert å klemme det kjæreste du har inn på 2 TB.

- 1x WD i reserve i tilfelle (egentlig når) en disk i RAIDet ryker. Er greit å ha en til overs så du slipper å vente på en disk (eller kjøre uten redundans).

Lenke til kommentar

Du burde kanskje først finne ut hvor mye plass du faktisk trenger. Vi sitter bare og gjetter på hvor mye innhold du faktisk har.

Og, 2 TB til bare musikk?! Kødder du med meg? 40.000 lange (6 min+) FLAC-låter? Et halvt år med kontinuerlig musikkspilling.

Hvis 6 TB er nok til dokumenter, bilder, musikk og film ville jeg kjørt følgende oppsett:

- SSD til system og programmer

- 4x Samsung i RAID5 til dokumenter, bilder, musikk og film. 6 TB kapasitet.

- 1x WD til backup av viktige ting (dokumenter, bilder, egenprodusert film og musikk). Du klarer sikkert å klemme det kjæreste du har inn på 2 TB.

- 1x WD i reserve i tilfelle (egentlig når) en disk i RAIDet ryker. Er greit å ha en til overs så du slipper å vente på en disk (eller kjøre uten redundans).

Jeg har nå følgende omtrent:

1TB musikk (flac-filer), men dette vil jo øke fremover da. Maskina brukes i tillegg til andre ting som en server for squeezebox-system

Filmene/musikkdvdene har jeg ikke lagt inn ennå pga. plassbegrensninger, men regner med at det vil da 1-2 TB det også.

Dokumenter er relativt beskjedent rundt 60GB, mens egne bilder/filmer er rundt 200GB og raskt stigende...

Mao. høres det oppsettet du foreslår veldig fornuftig ut nå og en god stund fremover så får jeg heller ommøblere etterhvert... Hvor mye vil valget av raidinnstilling ha å si for hastigheten til systemet? Er raid 5 mye tregere enn raid 0 eller 10?

alternativt hvis du har z68-z77 hk kan du bruke deler av ssd som cache til hdd:P

Hovedkortet er et ASUS P8P67 PRO

Lenke til kommentar
Mao. høres det oppsettet du foreslår veldig fornuftig ut nå og en god stund fremover så får jeg heller ommøblere etterhvert... Hvor mye vil valget av raidinnstilling ha å si for hastigheten til systemet? Er raid 5 mye tregere enn raid 0 eller 10?
RAID0 vil maksimalt kunne ta unna ca. 4*100 MB, RAID5 ca. 3*100 MB (hvis driver og CPU henger med), og RAID10 ca. 2*100 MB. På skriving vel og merke. På lesing skal det teoretisk være mulig å ha samme ytelse på RAID0 og RAID10, men det kommer veldig an på driver/implementasjon.

RAID0: Gir maksimal plass, mest ytelse, ingen redundans. (Egentlig ikke et RAID, siden RAID skal være redundant)

RAID5: God plassutnyttelse, god ytelse, krever litt CPU, én redundans.

RAID10: Halv plass. Strengt tatt bare én redundans her også, siden du kan risikere at to disker som striper det samme ryker.

Hva trenger du ytelse til, og hvilken type ytelse trenger du?

Lenke til kommentar

Raid 0 og 10 er raskt, Raid 5 leser raskt men er litt tregere å skrive til, raid 1 er som en vanlig harddisk. Jeg ville gjort som foreslått over her, men satt WD-diskene i raid 1 for dokumentlagring og backup. Det store raid 5-settet ville jeg benyttet som medialagring og evt scratchdisk for videoredigering (som det virker som om du driver med)

Lenke til kommentar

Iflg. selger så kan ikke WD-diskene settes i raid slik oppsettet er nå så de egner seg antakeligvis best til backup/lagring av statiske filmer (musikk)

Jeg trenger vel ytelsen til video/fotoredigering først og fremst. Ser at dere begge anbefaler raid 5 til dette hvis jeg har fortått dere riktig.

Mao blir det slik da:

ssd: programmer

Raid:foto/video/dokumenter

WD: musikk og backup

Høres det fornuftig ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...