Gå til innhold

Studielån - Overføres manglende studiepoeng ved skifte av studie?

Xnug3n

Anbefalte innlegg

Fra 2010 -> 2011 gikk jeg byggingeniør ved HIT. Der fikk jeg støtte hele året, selv om jeg ga meg etter årsskiftet. Dermed manglet jeg 50 studiepoeng fra dette året.

Nå fra 2011 -> Går jeg på et nytt studie ved en annen høyskole. Det er en fare for at jeg har strøket en eksamen for mye med tanke på 60-poengsgrensen, der støtten avsluttes.

Det er stor fare for at jeg mangler 20 studiepoeng fra dette studiet så langt. Og hvis de forrige 50 jeg mangler tas med, vil det si at jeg ligger 70 poeng bak, noe som vil føre til at jeg mister studielånsretten.

Er det noen som vet reglene for dette, har surfet lanekassen.no i timevis, men uten hell.

Vil de 20 studiepoengene jeg mangler dette året bli lagt til de 50 jeg allerede mangler?

Eller vil de 40 jeg har tatt dette året trekkes fra de 50 jeg mangler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grensen beregnes ut ifra hvor mange semestre du har fått støtte for, og hvor mange studiepoeng du har oppnådd.

På et semester skal du i utgangspunktet ta 30 stp. På fire semester skal du dermed ta 120 stp. Om du etter fire semester har oppnådd mindre enn 60 stp. mister du støtten til du henter deg inn igjen, da du ligger mer enn et år på etterskudd.

Dersom du bare har fått støtte for tre semester, beholder du støtten dersom du har oppnådd minst 30 stp.

Lenke til kommentar

Om man kun består ett av tre fag første semester og gir seg i andre semester på tross av at man allerede har fått innvilget støtte er da det fullt mulig.

Selv tok jeg 15 stp første semester av en bachelorgrad (to av fire fag), og ga opp litt ut i andre semester. Det lå litt i kortene egentlig, og jeg hadde ikke søkt støtte for det andre semesteret.

Neste år begynte jeg på ny utdanning som har gått langt bedre, selv om jeg fremdeles stryker/dropper fag dann og vann, så jeg mister nok støtten til høsten etter å ha fått støtte i totalt 7 semestre hittil. Det er teoretisk mulig for meg å fullføre bacheloren min ila. kommende semester, men jeg prioriterer å heller trekke den ut litt så jeg får mulighet til å forbedre enkelte karakterer før jeg får vitnemål.

Såvidt jeg vet får du støtten tilbake dersom du konter faget du nå evt. strøk i og består. Da innvilges støtte på nytt etter at Lånekassen har mottatt resultat fra skolen din, og du får etterbetalt støtten du "gikk glipp av" frem til resultatet foreligger hos Lånekassen. Noen må gjerne korrigere meg hvis jeg tar feil her.

Poenget mitt er at du bør bruke sommeren til to ting:

1) fikse deg sommerjobb slik at økonomien ikke går helt i dass neste semester

2) forberede deg grundig i det faget du strøk i slik at du har mulighet til å bestå (og ikke minst få en ordentlig karakter i) det faget du mistenker du har strøket i til høsten.

Jeg mistenker selv at jeg strøk på en eksamen jeg hadde i forgårs. Det gjør egentlig ikke så mye, for studiestøtten mister jeg uansett, og om jeg så hadde fått en E i faget så ville jeg ikke vært fornøyd med det uansett. Min sommer vil inneholde jobb og eksamensforberedelse for alle penga. Nå har jeg brukt nok tid på å vase rundt, nå vil jeg fullføre graden min og helst med noenlunde respektable karakterer.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Har begynt å gjenoppta matematikken nå, slik at jeg er klar for høsten og konte til vinteren. Men et par ting har gjort meg forundret:

På bachelor som jeg avsluttet, manglet jeg bl.a Matematikk 1, Fysikk og Kjemi.

På det nye studiet har jeg strøket det samme Matematikk 1, og bestått Fysikk og Kjemi. Har det noe å si i det hele tatt at studiene har to felles fag (uten samme fagkode, men samme innhold). Det betyr at jeg på en måte har bestått Fysikk og Kjemi fra første bachelor.

Har dette noe å si? Eller gjelder det bare dersom jeg tar konte ved skolen jeg fikk støtte?

Endret av Xnug3n
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener. Du får ikke dobbelt stipend for å ta fag som overlapper med tilsvarende fag i annet utdanningsløp, hvis det er det du sikter til.

edit: Dersom matte, fysikk og kjemi er 10 studiepoeng hver i hvert av studieløpene, og du har fått studiestøtte for til sammen 60 stp for disse fagene, teller ikke stp du har bestått dobbelt opp bare fordi de inngår i begge studieløpene. Du får ikke 40 stp uttelling når du kun har bestått to fag på 10 stp hver, akkurat som du ikke får 20 stp. uttelling dersom du stryker i et fag ila. nåværende studieløp, og tar det opp igjen senere og får bestått.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ja, det er det som er essensen, som Herr Brun skriver. Om du tar 30 stp uten studiestøtte neste semester, uavhengig av hvilke fag det er snakk om, så henter du deg inn igjen.

Så lenge (antall oppnådde studiepoeng) >= (antall semestre med støtte) * 30 - 60 får du studiestøtte. Du får heller ikke støtte ut over 8 års skolegang, med mindre du tar Ph.D. i utlandet.

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Krav/Antall-ar-med-stotte/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...