TukkiMukki Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Heisann. Jeg lurer på om dere kan noe om Napoleon, hans største kriger og litt om han generelt? Noen som har skrevet en oppgave før, eller har stikkord/gode linker, så blir jeg veldig takknemlig. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Hvis du ikke skal bruke Wikipedia anbefaler jeg biografien av Herman Lindquist. Den er lettlest og smekkfull av info. Lenke til kommentar
TukkiMukki Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 Tusen takk du. Da går jeg ned på biblioteket raskest mulig! Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Vet ikke hvor mye du kan da, men har jo litt småfakta her da. Kanskje du får noe å gå etter om ikke annet:) Nb! Med forbehold om feil... hentet fra et tankekart jeg laget for et halvt år siden, så det er ikke heelt ferskt. Napoleon Bonaparte (1769-1821) - Kom fra Korsika utenfor Frankrike - Karriere innenfor militæret - 1799 - statskupp i Frankrike - 1804 - Blir keiser. * Slutt med presse-/ytringsfrihet * Slutt med maktfordelings-/folkesuverenitetsprinsippet * All makt samlet hos Napoleon (diktator-ish) Napoen ble godt likt i starten: Borgerskapet - aldri mer stendersamfunn (de var i 3. stand sammen med bønder og arbeidere) Bøndene - ingen føydalavgifter Adelen - fikk kjøpe tilbake eiendommer de måtte selge da kirken mistet makten Kirken - fikk mer makt igjen Han okkuperer østerrike, preussen og russland, etterhvert også portugal og spania (for å sikre blokkade for å hindre varer og skip i å handle etc med storb.) Napoleons fall... -1812 - begynner å kreve skatter landene (nevnt over) - Russland nekter å betale (fattig bondesamfunn) og Napoleon blir sur. -> tar med seg 600 000 soldater over alpene til Moskva. Russerne setter da fyr på sin egen by, slik at de franske soldatene ikke får gjort noe og må gå tomhendt hjem. 450 000 av soldatene dør på vei hjem. -1813 - Slaget ved Leipzig, Tyskland. Russland, preussen, østerrike, spania, portugal, storbr. (og sverige faktisk.. i følge wikipedia), napoleon taper nok en gang (http://no.wikipedia.org/wiki/Napoleonstiden alle krigene er listet her) - 1814 - Ludvig 18. får tronen og Napoleon blir forvist til Elba utenfor Italia - Franskmenn er lei av han. - 1815 - Napoleon gir seg ikke. Samler en hær og drar mot Paris. Han taper mot Storbr. og preussen i Waterloo. Nå har begeret rent over for franskmennene, og Napoleon blir sendt til St. Helena, en øy utenfor sør-vestafrika. Her dør han. 52 år gammel. Håper dette hjalp litt. Det var kanskje ikke akkurat det du var ute etter, men det var det jeg hadde i allefall 1 Lenke til kommentar
TukkiMukki Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Du aner ikke hvor mye det hjalp! Helt fantastisk, tusen hjertelig takk! Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Du aner ikke hvor mye det hjalp! Helt fantastisk, tusen hjertelig takk! Så bra! Ikke noe problem Lenke til kommentar
TukkiMukki Skrevet 3. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2012 Litt sent, men må takke deg igjen. Fikk sekser å er kjempe fornøyd! Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Kult! bare hyggelig å kunne hjelpe til! Kult! bare hyggelig å kunne hjelpe til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå