Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bo/oppholde seg i utlandet mens man får dagpenger

Fylliksen

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å dra til Mexico i noen mnd til høsten eller vinteren. En kompis av meg sier at jeg kan få dagpenger mens jeg er der, siden jeg ikke vil ha noen jobb i Norge.

Fra det jeg kunne forstå på NAV sine hjemmesider, kan man være i utlandet i inntil 12 mnd og fortsatt få dagpenger.

Er systemet virkelig sånn at man i praksis kan bo i utlandet i inntil ett år mens man får en månedlig pengesum fra NAV som er 2-3 ganger større enn den gjennomsnittlige månedslønnen i Mexico?

Det høres jo alt for godt ut til å være sant?? Vanligvis har jeg jobbet intensivt i noen mnd og spart opp før ja har dratt utenlands, og levd på det mens jeg har vært i utlandet. Men hvis jeg kan få dagpenger i tillegg kan jeg jo være adskillig lengre i utlandet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det virket veldig rart ja. Men det spiller nok liten rolle om jeg sier det eller ikke, for han har ikke trua på at de kommer til å oppdage det uansett. Både han og en kollega av han på jobben hans får både dagpenger og bostøtte (tror jeg han kalte det) samtidig som de har full jobb. Og det har visst gått greit så langt. Men de må vel gå på en smell før eller seinere?

Lenke til kommentar

Det er en risiko for det. NAV avdekker en ikke ubetydelig del av trygdesvindelen - og det svir. Grove tilfeller kan medføre fengselsstraff. Det er heller ikke slik at de må ta han på "fersk" gjerning. Om han nå ikke får dagpenger ennå en 4 - 5 mnd tid, vil det selv etter han har sluttet å motta dagpenger kunne oppdages at han i en periode har mottatt urettmessig stønad. Ved etterkontroller/sjekker. Da kommer de å krever tilbake. Oppfattes det av NAV som bevist svindel - ja da ender det i retten.

Lenke til kommentar

Både han og en kollega av han på jobben hans får både dagpenger og bostøtte (tror jeg han kalte det) samtidig som de har full jobb. Og det har visst gått greit så langt. Men de må vel gå på en smell før eller seinere?

Registerkontrollen (Aa-registeret, registeret over alle arbeidsgiveres arbeidstakere) skjer i januar og juni året etter, og skattekontrollen skjer fra november til juni. I tillegg får Skatteetaten lønns- og trekkoppgaver både fra NAV og fra arbeidsgiver. Skatteetaten sladrer over en lav sko...

Her er det i stor grad basert på etterkontroll. Men etterkontrollen på dagpenger er sviende solid. Det er ikke der mørketallene for trygdesvindel er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...