Gå til innhold

Hva slags laptop?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg klarer ikke å velge mellom ytelse og vekt når det gjelder laptop. Jeg er ikke en hardcore gamer, men jeg spiller spill som BF3, Syndicate, Mass Effect 3, 2-3 ganger i uka. Pcen må helst ikke veie for mye, 3kg maks. Hvilke pcer er bra tror dere? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1231356

Da vil jeg anbefale denne. Ikke en utpreget gamer laptop, men allikevel kraftig nok til å spille så lenge man ikke vil ha alt av detaljer påskrudd.

Svært god lyd og skjerm, bakgrunnsbelyst tastatur, og en grei størrelse.

Multicom sin xishan er heller ikke dum om man vil kunne valge litt komponenter selv: http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10616578;fl:0

Den støyer dog mer, har ikke bakgrunnsbelyst tastatur og har dårligere høyttalere.

Lenke til kommentar

Takk! Asus-en er ganske grei, men jeg er litt pirkete på at GPUen bruker DDR3, mens jeg ofte har sett GDDR5 i sammenheng med GT650.

Derimot har Xishan GDDR5, men kun 1 GB VRAM :(

Kom gjerne med flere forslag! :)

Lenke til kommentar

Kjører man ikke oppløsninger over FullHD trenger man ikke mer enn 1Gb minne da man ikke utnytter mer, og det er vel lite sannsynlig med en laptop som har begrenset støtte for bruk av mange skjermer samtidig. Mye minne hjelper kun om man kjører eyefinity osv med syke oppløsninger som f.eks 5760 x 1080. Og et GT650M er uansett ikke kraftig nok til å spille på slike oppløsninger.

DDR3 versjonen er klokket 100-115MHz høyere enn GDDR5 versjonen, dette kompenserer nesten for lavere minnebåndbredde.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan det? Jo større minne, jo bedre?

Nei, ta dette som ett eksempel;

post-227710-0-06059200-1338582678_thumb.png

Nvidia GeForce GTX 670 er ett 2GB kort.

AMD Radeon HD 7950 er ett 3GB kort.

Grovt sett kan man si at det er arkitekturen og klokkehastigheten i forhold til arkitekturen. Ikke misforstå, man kan ikke sammenligne klokkehastigheten på forskjellige skjermkort for å finne hvilket som er best.

Greia er at GT 650M ikke jobber raskt nok til å bruke opp korttidshukommelsen (1 GB). Dette kommer jo så klart an på hvilke skjermoppløsninger man har. Da kan jeg jo trekke streker til det jeg viste tidligere om GTX 670, GTX 670 kan kjøre hele tre skjermer samtidig uten å ha for lite minne (2GB). Da mener jeg oppløsninger på 5760 pixler * 1080 pixler (=6220800 pixler). En bærbar PC vil kun har 1920 pixler * 1080 pixler (=2073600 pixler).

De som produserer PCene legger til mer minne for det meste fordi det selger bedre å ha mer minne.

Lenke til kommentar

Det skader aldri å ha mer grafikkminne, men det kan heller ikke være det eneste kriteriet.

En stasjonær PC med tokjerners Intel i3-prosessor og 24 GB RAM vil så å si aldri ha noen ytelsesmessige fordeler over en annen, tilsvarende stasjonær maskin med sekskjerners Intel i7-prosessor og 16 GB RAM, på tross av at førstnevnte har mest minne.

Så lenge man har tilstrekkelig minnemengde er det ikke vits å tilføre noe mer. Om grafikkortet ikke er kraftig nok til å dra spillene du spiller med detaljert grafikk flytende har det heller lite for seg at det har nok minne til å holde alle disse detaljene. Da kan du vel så gjerne heller satse på et kraftigere kort som har mindre, men likevel tilstrekkelig minnemengde :)

Lenke til kommentar

Oi, det visste jeg ikke xD har alltid tenkt at jo mer minne, jo bedre :p Okey, så en GT650 med 1GB minne vil være nok for å dra spill som BF3 og kommende spill i Full HD med high/med specs?

Hvor mye vekt bør jeg legge på minne for graffikkort når jeg eventuelt skal kjøpe en bærbar?

Lenke til kommentar

Nei, GT 650M vil ikke kunne dra BF 3 i 1920x1080 på high. Medium muligens, men jeg tror nok du må dra ned oppløsningen ett hakk eller to også, for å få god nok flyt når det blir hektisk - i hvert fall med GDDR3-versjonen.

Minnestørrelse har lite å si på bærbarskjermkort, alle moderne kort har nok minne til bruken. Minnetypen har mer påvirkning.(GDDR3 vs GDDR5). Båndbredde er viktig, og selv om GDDR5-versjonen av GT 650M i utgangspunktet er klokket litt lavere, så er det likefullt et sterkere kort - og en beskjeden overklokking er alt som skal til for å få samme klokkefrekvenser som GDDR3-versjonen.

Hvis du vil være rimelig sikker på å kunne dra BF3 i 1920x1080 og på medium/+ innstillinger, så bør du kanskje se på Asus G55VW, med GTX 660M skjermkort. Den kan fås innenfor budsjettet ditt, men veier 3,8 kg. Multicom Xishan W150E er nok den maskinen som kommer nærmest det du ønsker og innenfor budsjettet, så vidt jeg kan se.

Nvidia GeForce GT 650M

Nvidia GeForce GTX 660M

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg forstår. Personlig har jeg ikke veldig store krav til grafikk, så lenge det ser fint ut og ikke lagger konstant. Pcen jeg har nå har GT330 og den spiller jeg Syndicate på 1366x768 og jeg er ganske fornøyd med det.

Det er som du nevner.. hadde gått for G55, men problemet er vekta :l Det blir ganske tungt å bære 4kg (+ lader) med seg til skolen hver dag og det i tillegg til andre bøker og skoleutstyr.

Når det gjelder Multicom Xishan W150E, så er specs bra, men designmessig... jeg er ikke imponert :o Asus N56VZ er finere, men på den andre siden har den DDR3.

Lenke til kommentar

Har sett på den, men problemet er størrelsen : l Jeg har alt tilpasset min nåværende pc på 16.4", så en 17.3" vil føre med seg ekstra kostnader :o Men jeg så dette nettopp på prisjakt.no: http://cdon.no/elektronikk/msi_ge60_i7-3610qm_8gb_750gb_15.6_w7hp_geforce_gt650m_dvd-rw-20457595?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_no

Dette er da 15.6" -versjonen av den 17.3". Hva synes dere? :)

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det har du følgende behov:

- en maskin som er liten og lett nok til at du kan ta den med på skolen, der du skal bruke den til skriving, nettlesing og evt. andre, mindre krevende oppgaver

- en maskin som er kraftig nok til å spille relativt krevende spill på

Jeg lurer på om behovet også inkluderer muligheten til å spille krevende spill andre steder enn hjemme? Må disse to behovene strengt tatt dekkes av en og samme maskin?

Selv har jeg en stasjonær maskin hjemme som er min hovedmaskin og takler alle dagens spill, og en mindre 13" laptop som jeg har med på skolen så å si hver dag.

Her har du en liten og nett maskin som egner seg fint til enkelt skolearbeid. Den har god batteritid, tilstrekkelig minnemengde og en prosessor som forsåvidt er relativt svak, men likevel egner seg fint til vanlige, dagligdagse skoleoppgaver. Den veier kun 1,4 kg og har små mål, men likevel skjermoppløsning som tilsvarer typiske 13-15" maskiner.

Med et totalbudsjett på 10.000 har du da 6700 igjen å bruke på stasjonær maskin. Du får nok betydelig mer gamingytelse i en stasjonær maskin til 6700 kr kontra en laptop til 10.000. I tillegg har du selvsagt muligheten til å oppgradere det du vil i en stasjonær maskin etter hvert som enkeltdeler begynner å bli utdaterte.

edit: Jeg vil igjen få understreke dette med batteritid. Min laptop, som har første generasjon Intel i3-prosessor, 8 cells batteri, og som jeg normalt kjører i batterisparingsmodus, holder gjerne en full arbeidsdag når den er fulladet på forhånd. Når man sitter på skolen har man ofte ikke tilgang på strømuttak. Maskinen jeg linker til rett over her har "kun" 6 celler, men til gjengjeld mindre strømkrevende prosessor. Du kan forvente en god del timers bruk av denne på én lading.

En kompis av meg som jeg gikk i klasse med på høyskolen for noen år siden hadde et beist av en 17" Dell XPS gaminglaptop. Den holdt ca 40 min. på én lading i batterisparingsmodus, da den allerede var noen år gammel. Problemet med slike maskiner (Dell XPS, Alienware, Asus G-serie osv) er altså at de ikke bare er "slepbare" i form av at de er store og tunge å dra på, det funker heller ikke å kjøre dem på batteri over lengre tid. Du kan riktignok forvente mer enn 40 minutter, ihvertfall når maskinen er ny, men de er rett og slett ikke godt egnet til skolebruk.

edit2: Jeg tok meg friheten til å kjapt sette opp deler til en stasjonær maskin som kan bygges selv

49419406da3e0837d2b3765feb0fd56f.png

Denne maskinen yter nok bedre enn noen laptop innenfor 10k-budsjettet ditt, og det er enklere å omprioritere komponenter om du velger å utvide budjsettet ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Mange takk for forslaget srbz, men dessverre er det ikke et valg for meg. For det første så har jeg ikke plass til en stasjonær hjemme, for det andre, så er det foreldrene mine som betaler for pcen og de ønsker ikke å betale mer enn de må. Er kanskje litt vanskelig å forstå, men de er villige til å betale opptil 12k for en pc som jeg blir veldig fornøyd med, men de er ikke villige til å betale for mer enn en pc :s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...