Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper noen kan hjelpe meg med følgende oppgave:

 

I ett garasje anlegg skal taklyset skrues på når en av to eller begge garasjeporter åpnes. Det skal være mulighet for manuell styring av lyset også når portene er åpne eller lukket.

Samtidig skal lyset i garasje anlegget ikke skru seg på ved åpning av port i dagslys annet enn ved manuell styring.

 

Det skal brukes fotocelle på utsiden av garasjen for måling av lys.

 

Hvordan kan dette enklest kobles?

 

 

Tusen takk til alle som svarer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo bare å finne variablene, dvs hvor man trenger flere(OG) variabler for å gjøre en endring (f.eks at fotocellen skal ikke skal registere lys OG man åpner port 1 eller port 2) og hvor man kun trenger en(ELLER)

 

Nå er det noen år siden jeg gikk på dette, så er nok litt rusten.

Lenke til kommentar

Hehe.. Er nokk ikke en eksamens oppgave. Er en rusten elektriker elev. Har lært det engang i tiden, men har glemt det meste da jeg er utdannet i en helt annen retning i dag.

 

Tenker først og fremst å bruke kontaktorer? Men er usikker på hva som lønner seg. Har ikke mulighet for å lage noe kretskort for funksjonene heller.

Lenke til kommentar

La oss si den manuelle styringen er på (Lyset er på), så går garasjeporten opp. Da vil vi jo få en kortslutning?

 

Tenker meg at en kontaktor må koble ut den manuelle styringen ved innkobling av lys når porten går opp. Men så når den andre porten går opp samtidig kan ikke denne innkobles før den andre er utkoblet. Men hvordan skal styrestrømskjemaet for dette se ut? Må vell ha en holde krets osv. om ikke jeg husker feil.. Som sagt, lenge siden jeg har drevet med dette.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Som 77679857 sier så kan du bruke en PLS da kan du samt lage et litt mer komplisert oppsett for dette.

Litt avhengig av hvordan komponenter du bruker skal du kunne benytte følgene;

 

- 1x Kryssvender RS16/7

- 2x Garasjeport motorer

- 1x Fotocelle

 

Det kommer ann på komponentene, men slik som min garasje åpner har en output som aktiveres når garasjeporten åpnes, denne kan erstatte en kryssvender og få lyset til å skrus på.

Samtidig har du en fotocelle, litt forskjellig på fotoceller også, men fler av disse har både lukkete og åpne porter, om din har begge deler så kan du bruke den åpne for å erstatte kryssvenderen og den lukkete til å bryte endekretsen slik at lyset kun skrus på dersom det er mørkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...