Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Norsk Sidemål - Nynorsk (VG3) 01.06.2012

Anbefalte innlegg

Hadde du fått 5 om det var på en hovedmålstil, mon tro? I don't think so.

Det er jo like høye / samme krav som på hovedmål.

Ja, det er jo det i teorien, men jeg er skeptisk til at sensorene i realiteten er like streng som i sensureringen av hovedmål. Tenker på forholdsvis "enkle" feil som f.eks å skrive "arbeidar" istedet for "arbeider" osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva sier dere til å stable noen tanker om kortsvarsoppgaven på beina? Det er stor sannsynlighet for at vi kommer til å få todelt eksamen i morgen, noe som kan bli en liten utfordring, i alle fall for min del :p

Norsklæreren min har tipset om en side på nettet hvor det er publisert mange tekster på nynorsk. Kan ikke komme på hva den heter!! Det er en mann som skriver diverste essay og kåseri der tror jeg. Noen som har peiling på hva han heter? :)

Ingen som har noe relatert til bokmål da? Det er noen av oss som har hovedmål som nynorsk, og sidemål som bokmål....

Jeg har en del liggende, spørs hva du trenger? :) Er jo mange som har bokmål som hovedmål og som allerede har postet mye av det i tråden fra eksamenen som var på tirsdag ;)

Hm, ja det var det da! Eventuelt en god besvarelse eller linker til sider som kan være nyttige, eller hva enn som du mener kan være til hjelp :)

Lenke til kommentar

Hva sier dere til å stable noen tanker om kortsvarsoppgaven på beina? Det er stor sannsynlighet for at vi kommer til å få todelt eksamen i morgen, noe som kan bli en liten utfordring, i alle fall for min del :p

Norsklæreren min har tipset om en side på nettet hvor det er publisert mange tekster på nynorsk. Kan ikke komme på hva den heter!! Det er en mann som skriver diverste essay og kåseri der tror jeg. Noen som har peiling på hva han heter? :)

Ingen som har noe relatert til bokmål da? Det er noen av oss som har hovedmål som nynorsk, og sidemål som bokmål....

Jeg har en del liggende, spørs hva du trenger? :) Er jo mange som har bokmål som hovedmål og som allerede har postet mye av det i tråden fra eksamenen som var på tirsdag ;)

Hm, ja det var det da! Eventuelt en god besvarelse eller linker til sider som kan være nyttige, eller hva enn som du mener kan være til hjelp :)

Hvis du ser i den første posten på bokmåleksamenstråden så ligger det en link med eksempler på oppgaver i hele skalaen, både artikler, kortsvarsoppgaver, kåseri osv. der står det også kommentarer. Jeg synes den var til hjelp i allefall! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

De skal jo være det, men som du sier det er ikke sikker de er det. Det blir da uansett vanskelig å svare på :)

Fant en sensorkommentar til en oppgave i sidemål som har fått 5:

Eleven har svart på alle delane av oppgåva.

Teksten er eit eksempel på relevant og presis vurdering av argumentasjonen i vedlegget, men det er ingen gjennomført bruk av fagspråk. Den siste delen av svaret viser evne til refleksjon.

Svaret har ein klar tematisk samanheng. Strukturen er i hovudsak klar og føremålstenleg, sjølv om teksten manglar tydeleg innleiingsavsnitt.. Eleven vurderer argumentasjonen på ein god måte og har eit heilskapleg perspektiv på temaet. Overskrifta er godt formulert.

Det er ein del feil i ortografi og formverk og nokre døme på feil ordbruk. Ordforrådet er elles godt og variert.

Alt i alt viser eleven svært god fagleg kompetanse, sjølv om svaret har språklege veikskapar. På bakgrunn av at dette er ei sidemålsoppgåve har svaret fått karakteren 5 .

http://www.udir.no/PageFiles/44237/eksempelsamling_norsk_vurderte_elevtekster.pdf?epslanguage=no

Side 159

Endret av Gjest22
Lenke til kommentar

Åhh.... HERREGUD... Jeg HÅPER IKKE DET! Fordi jeg skrev oppgave 3 på dokumentet... Er oppgave 3 kåseriet? Vær så snill å si det!!

F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5

Endret av Ulven93
Lenke til kommentar

Åhh.... HERREGUD... Jeg HÅPER IKKE DET! Fordi jeg skrev oppgave 3 på dokumentet... Er oppgave 3 kåseriet? Vær så snill å si det!!

Oppgave 3 er kåseri. Det er ingen oppgave 5.

Ahhhh, herlig. Da slipper jeg (muligens) stryk :)

Lenke til kommentar

Skrev kåseri. En veldig deilig oppgave. Veldig fornøyd med oppgavene idag.

Det er bra noen er fornøyd! Da blir det nok en god karakter også.

Selv følte jeg dette gikk rett vest (hvilket også er retningen jeg må reise for å komme dit folk skriver nynorsk. TIlfeldighet? I think not.).

Oppgaven om melkekartongen var grei nok, da vi har brukt mye tid på retorikk i klassen. Sammenlignet med fjorårets kortsvarsoppgave, som var kartlegging av temaet i Moren Vesaas' uforståelige dikt Å vera i livet, var den faktisk gull.

Langsvarsoppgavene kan jeg dog styre min begeistring for. Endte opp med oppgave 4, der jeg skrev en artikkel om de ti bud, "Håvamål", norsk strafferett og moral. Artikkelen ble selvsagt helt sprø, og nynorsken sikkert verre. I tillegg er jeg ganske usikker på min egen tolkning av "Håvamål"-utdraget, som var en ganske vanskelig utgave fra 1928. Skulle gjerne sett at Udir kunne bydd på en litt mer modernisert oversettelse. I etterpåklokskapens navn, burde jeg nok valgt en annen oppgave.

Som en ekstra pain in the ass, har jeg utviklet en midlertidig refleks som advarer meg mot ord som slutter på -else, og som presser meg til å skrive "korkje" i stedet for "verken". Makelaust.

Endret av The Bunk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skrev kåseri. En veldig deilig oppgave. Veldig fornøyd med oppgavene idag.

Det er bra noen er fornøyd! Da blir det nok en god karakter også.

Selv følte jeg dette gikk rett vest (hvilket også er retningen jeg må reise for å komme dit folk skriver nynorsk. TIlfeldighet? I think not.).

Oppgaven om melkekartongen var grei nok, da vi har brukt mye tid på retorikk i klassen. Sammenlignet med fjorårets kortsvarsoppgave, som var kartlegging av temaet i Moren Vesaas' uforståelige dikt Å vera i livet, var den faktisk gull.

Langsvarsoppgavene kan jeg dog styre min begeistring for. Endte opp med oppgave 4, der jeg skrev en artikkel om de ti bud, "Håvamål", norsk strafferett og moral. Artikkelen ble selvsagt helt sprø, og nynorsken sikkert verre. I tillegg er jeg ganske usikker på min egen tolkning av "Håvamål"-utdraget, som var en ganske vanskelig utgave fra 1928. Skulle gjerne sett at Udir kunne bydd på en litt mer modernisert oversettelse. I etterpåklokskapens navn, burde jeg nok valgt en annen oppgave.

Som en ekstra pain in the ass, har jeg utviklet en midlertidig refleks som advarer meg mot ord som slutter på -else, og som presser meg til å skrive "korkje" i stedet for "verken". Makelaust.

Nei ho else er ikkje god. Men hvorfor valgte du ikke oppgave 2. Det var en retorisk analyse, og hadde passet deg bedre etter min forståelse.

Lenke til kommentar

Nei ho else er ikkje god. Men hvorfor valgte du ikke oppgave 2. Det var en retorisk analyse, og hadde passet deg bedre etter min forståelse.

Det har du trolig rett i.

Avgjørelsen var nok knyttet til motivasjon. Til tross for at jeg føler at jeg har kontroll på retorikken, er det rett og slett lite givende å skrive om. Da jeg i tillegg hadde skrevet om retorikk i kortsvaret, virket oppgave 4 mest appellerende der og da. Variasjon kan være befriende for både kandidat og sensor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...