Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Norsk Sidemål - Nynorsk (VG3) 01.06.2012

Anbefalte innlegg

Ser enda ikke at det har kommet en tråd for dette, så jeg lager en selv.

Tillater meg selv å linke til førstepost i Hovedmål tråden for gode lenker om sjangerlære og vurderingsveiledning:

http://www.diskusjon...post&p=19307631

Er det noen som ellers har noen gode tips og råd til oss som sliter med Ivar Aasen og hans oppfinnelser? :p

Tips #1: Last ned offline Wikipedia - på nynorsk!

http://kamfjord.org/...ernett-tilgang/

Tips #2: Last ned og kjøp en ordbok. Offisiell nynorsk ordbok:

http://www.ordnett.n...krivningspakken

Tips #3: Nyno, et program som oversetter hele setninger fra bokmål til nynorsk er ikke tillatt på eksamen.

Tips #4: Forbered deg på kortsvaroppgave. Meget stor sannsynlighet for at dette dukker opp.

Tips #5: Sjekk tidligere eksamensoppgaver her

Endret av Ulven93
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips #1: Last ned offline Wikipedia - på nynorsk!

http://kamfjord.org/...ernett-tilgang/

Takk for dette tipset, virkelig glimrende.

Selv bruker jeg ikke å forberede meg så mye til verken hovedmål- eller sidemålsprøver. Jeg bringer vanligvis bare fagbøkene, sjangerbeskrivelser og en digital ordbok. I år har vi fått et nynorsk tegneseriehefte av lærerinnen vår, hvilket faktisk virker litt artig. Blir å ta en titt i dette i løpet av dagen.

Før morgendagen, er det tidsbudsjettet som bekymrer meg mest. Mange spekulerer i mulig kortsvar i tillegg til langsvaret. Ta videre med i betraktningen at sidemål krever større konsentrasjon og mer selvretting, og fem timer blir plutselig knapt. Men vi kommer vel kanskje unna med å skrive litt kortere langsvar på sidemålseksamen?

Lenke til kommentar

Noen som har noen formeninger om hva oppgavene vil omhandle?

Er det ikke sannsynlig at langsvarsoppgavene vil være litt friere i morgen enn på bokmålseksamenen, som tross alt var ganske faglig orientert? Det ser ut som det er én eksamen hvert år (enten bokmål/sidemål) som er mindre faglig orientert enn den andre. Tipper vi vil få tolkning/sjanger/virkemiddellære på kortsvarsoppgaven, og en god blanding av kåseri/essay/artikkel/novelleoppgaver på langsvaret.

Lenke til kommentar

Norsklæreren min har tipset om en side på nettet hvor det er publisert mange tekster på nynorsk. Kan ikke komme på hva den heter!! Det er en mann som skriver diverste essay og kåseri der tror jeg. Noen som har peiling på hva han heter? :)

Lenke til kommentar

Norsklæreren min har tipset om en side på nettet hvor det er publisert mange tekster på nynorsk. Kan ikke komme på hva den heter!! Det er en mann som skriver diverste essay og kåseri der tror jeg. Noen som har peiling på hva han heter? :)

Ingen som har noe relatert til bokmål da? Det er noen av oss som har hovedmål som nynorsk, og sidemål som bokmål....

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring fra vgs om cirka hvor mye feil man kan ha for å få 5 i sidemål?

Henger 5eren høyt?

Kan man ha 10-20 mindre alvorlige feil på 5-6 sider med skriftstørrelse 12, og allikevel få 5? Tenker kun på grammatikk og stavelse nå. La oss anta at setningsoppbygging og innholdet er godt/"framifrå".

Lenke til kommentar

Hva sier dere til å stable noen tanker om kortsvarsoppgaven på beina? Det er stor sannsynlighet for at vi kommer til å få todelt eksamen i morgen, noe som kan bli en liten utfordring, i alle fall for min del :p

Ingen som har noe relatert til bokmål da? Det er noen av oss som har hovedmål som nynorsk, og sidemål som bokmål....

Jeg har en del liggende, spørs hva du trenger? :) Er jo mange som har bokmål som hovedmål og som allerede har postet mye av det i tråden fra eksamenen som var på tirsdag ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...