Gå til innhold

Sannheten.

Anbefalte innlegg

Nei!

Det er ikke sannheten, men det er et godt stykke på vei mot et bedre samfunn med bedre forutsetninger for å stable bøkene (eller akkumulere/bygge kunnskap om du vil):

http://www.youtube.com/watch?v=KphWsnhZ4Ag

Vil mennesket fortsette å være serdeles territoriale? Vi stykker opp verden i den grad det gir vår gruppe fordeler (forøvrig på lik linje med sjimpanser) og ressurser. Vi ser gjerne ikke den summen av tilleggsressurser vi får ved å tilegne oss et bedre system og smartere forvaltning som i stor grad vil føre til bedre levevilkår for alle.

For alle likesinnede nerder der ute. Tenk bittorrent vs. old style downloading.

Endret av Big aim
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten. Jeg er ikke enig i alt. Noe virker for rigid, men mange av de grunnleggende ideene kan jeg stå inne for. I det hele tatt. Mange interessante poenger.

Mer konkret. Jeg er enig i noe av kritikken her:

http://en.wikipedia....i/Jacque_Fresco

Jeg vil ikke bastant avfeie demokratiet, men jeg vil ha mye mer folkestyre uten sjåvinismen til nasjonalstater og et større samspill mellom mennesker, teknologi, og i det hele tatt, fra alle disipliner (enn fra kun fra "hard science". Jeg er ingen teknokrat). Uten kunstige konstruksjoner som penger og materialisme for materialismens skyld. Det vesentlige er at alle mennesker kan leve (og bestemme) sammen, og ikke på bekostning av hverandre.

Flytende, naturligvis, i fellesskap, men videre utvikling med bedre forutsetninger enn dagens.

Håper det gir mening, rimelig sent... god natt ><

Endret av Big aim
Lenke til kommentar

Venus prosjektet er trolig et av de dummeste ideene jeg har hørt om.

Det er i praksis sosialisme, siden de vil fjerne penger og staten bestemmer med Cybernation hva man skal produsere og hvor mye man kan få. Hvor mye arbeid du gjør er irrelevant. Det er bygget på tankegangen om at vi har nok resurser til å gi folk alt de ønsker, fordi teknologi vokser fort. Jeg tror gjennomsnittpersonen ønsker, barnehage, skole for sine barn, helsevesen, politi, brannvesen, fritidsaktiviteter, tjenester, et stort hus med en hage, god teknologi og masse fritid. Hvordan alt dette skal bli gjort med maskiner er et stort mysterium.

Hele premisset er feil. Vi blir ikke mer produktive hvert år. Faktisk har vesten vokst med under 10% de siste 10 årene. Sterkere datamaskiner har ført til lite vekst. Det er fordi programmeringskunnskapene har ikke klart å følge med. Det er rett og slett for vanskelig og for dyrt å programmere en fungerende robot. Manglen på vekst er årsaken til at folk er irriterte. Vesten har levd på billig arbeidskraft fra uland. Det begynner å bli vanskelig. På grunn av Kina og India, så har prisene på mat, metaller og energi skutt i været. I tilegg så har offentlig sektor i mange land blitt mer ineffektiv. Dette har ført til redusert levestandar i mange i-land.

Å gå over til en sosialistisk modell vil føre til et enormt fall i levestandar, fordi det er ingen insentiv til å arbeide, Ingen insentiver til å investere, umulig å få folk til å gjøre en rekke jobber, og det blir umulig å få økonomien effektiv. Den eneste måten det kan fungere, er å bruke makt. Tving folk til å arbeide og slå ned på folk som gjør opprør.

Gjør man dette så ender du opp med totalitært sosialistisk samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...