Gå til innhold

Guide: Fargerom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten digress her. Er det bare meg eller flere som finner det besynderlig at fargerom det driter vi i, men objektivet eller kamerahuset ja det skal være ditten og datten. Det pixelpipes i hytt og dynevær men når det kommer til farger jah.. "sRGB holder lenge det" eller " må jeg bruke adobeRGB/aRGB osv....

Du kan jo si det på en annen måte,sRGB det brukes til web, OK. Men hvis det kun skal brukes til web så holder det vel med 2-4Mp kamera/kompaktkamer??

Folk kjøper kamera til ørten tusen kroner, skalerer ned og poster på nett i sRGB. Hallo?

Jaja.. God helg da :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Meh. Problemet med noe annet enn sRGB er at forsvinnende liten andel av leserne har både a) skjerm som støtter Adobe RGB, b) browser som støtter fargerom og c) konfigurert både browser, skjerm og OS til å bruke fargerom riktig. Og - det igjen er kun aktuelt hvis bildet i set hele tatt har så dype/rike farger at de ikke kan rommes i sRGB.

Å velge annet fargerom enn sRGB er kun for spesielt interesserte som vet hva de gjør.

Kommer selv til å bytte til Adobe RGB - vel å merke når jeg først har fått en skjerm som kan vise det. Det gjøre nemlig ikke 27" Dell-skjermen jeg har i dag. :)

Lenke til kommentar

Kommer selv til å bytte til Adobe RGB - vel å merke når jeg først har fått en skjerm som kan vise det. Det gjøre nemlig ikke 27" Dell-skjermen jeg har i dag. :)

Du TRENGER ikke en skjerm som kan vise hele fargerommet du bruker. Du må bare vite hva du holder på med ("fly by numbers").

Og problemet med AdobeRGB er ikke manglende støtte i browsere. Skal du kjøre ut til web så lager du en kopi med sRGB for akkurat det bruket. Du konverterer til CMYK for vanlig trykking og bruker i tillegg AdobeRGB for å kjøre ut utstillingsprint. Hver til sitt bruk. Det er ikke snakk om å tvinge gjennom ett spesielt fargerom for all bruk.

Lenke til kommentar

Tjah - det er nå bare meg - jeg liker å se de fargene jeg holder på med, jeg. ;)

Når jeg går over til Adobe RGB kommer jeg til å aktivt velge å konvertere til sRGB der jeg har bruk for det - med ekstra trinn i workflow med å dempe fargene hvis de er ut av gamut for sRGB - akkurat det slipper jeg å tenke på i dag, når jeg kun kjører sRGB.

Lenke til kommentar

Du TRENGER ikke en skjerm som kan vise hele fargerommet du bruker. Du må bare vite hva du holder på med ("fly by numbers").

Og problemet med AdobeRGB er ikke manglende støtte i browsere. Skal du kjøre ut til web så lager du en kopi med sRGB for akkurat det bruket. Du konverterer til CMYK for vanlig trykking og bruker i tillegg AdobeRGB for å kjøre ut utstillingsprint. Hver til sitt bruk. Det er ikke snakk om å tvinge gjennom ett spesielt fargerom for all bruk.

Som igjen fører oss videre til de som er fargeblind. Med curves/levels og RGB verdier(0-255), er det smal sak å balansere bildet riktig ut på skriveren. Bruker often dette på meg selv bare for å se at jeg ikke er helt ute på tur og sett meg blind på eget bildet (jeg er ikke fargblind).

Litt forsiktig med CMYK, ikke alle printer er ment for det, men RGB. Bruk RGB hvis du ikke vet hvilken.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Som igjen fører oss videre til de som er fargeblind. Med curves/levels og RGB verdier(0-255), er det smal sak å balansere bildet riktig ut på skriveren. Bruker often dette på meg selv bare for å se at jeg ikke er helt ute på tur og sett meg blind på eget bildet (jeg er ikke fargblind).

Litt forsiktig med CMYK, ikke alle printer er ment for det, men RGB. Bruk RGB hvis du ikke vet hvilken.

Vel, en smal sak er det vel ikke helt om man er fargeblind. Men mulig å gjøre - absolutt. Problemet oppstår først når et bilde SKAL ha et bestemt fargestikk pga lysforholdene da bildet ble tatt.

Når jeg sa trykking så mente jeg faktisk trykking - ikke utskrift (eller digitaltrykk som noen kaller det...) ;-)

Lenke til kommentar

Vel, en smal sak er det vel ikke helt om man er fargeblind. Men mulig å gjøre - absolutt. Problemet oppstår først når et bilde SKAL ha et bestemt fargestikk pga lysforholdene da bildet ble tatt.

Når jeg sa trykking så mente jeg faktisk trykking - ikke utskrift (eller digitaltrykk som noen kaller det...) ;-)

Jøss, finnes det folk som trykker :p

Lenke til kommentar

Jeg har to spørsmål:

Jeg liker å tro jeg er "proff", men kan jo ikke så veldig mye rundt dette her. Av utstyr har jeg Canon 5D Mk2, og en Dell Ultrasharp U2711 IPS skjerm. Hvis jeg da drar til typ Japanfoto og printer ut, burde jeg bruke aRGB? Kan dette kameraet, skjermen og printeren utnytte aRGB?

(..)

What to do? :S

(..)

Printer du selv til en litt mer avansert printer fra for eksmpel Epson eller Canon så har disse større fargerom enn sRGB, så det kan være et argument for å bruke aRGB igjen. Hva Japan Photo støtter vet jeg ikke, men de får nok 99% av bildene i sRGB-format.

Større printere hos FK og JP skal printe kvantitativt, og ikke nødvendigvis kvalitativt - sRGB all the way er mitt "guess". En god printer med 7-8 blekkpatroner gir et klart bedre resultat - i hvert fall hvis du ønsker å vie litt tid for å utnytte mulighetene ;)

Lenke til kommentar

Hva med printing av bilder allerede produsert i sRGB som ikke er produsert fra RAW? Jeg leverte nylig inn masteroppgaven min til trykking og fikk beskjed om at de aller helst ville ha figurer/bilder osv i oppgaven i CMYK. Mine selvlagde figurer i TIF-format og sRGB endrer jo dramatisk fargeutseende på skjerm om de bare konverteres over fra sRGB til CMYK..?

-Er det dermed kun på skjerm at bildene ser annerledes ut som CMYK, mens en print fra CMYK (dog galt utseende på skjerm) kan gi godt resultat?

Lenke til kommentar

-Er det dermed kun på skjerm at bildene ser annerledes ut som CMYK, mens en print fra CMYK (dog galt utseende på skjerm) kan gi godt resultat?

Det spørs helt hva du ser bildene dine i. Bruker du et program som forstår fargeprofiler og du har embeddet profilene skal bildene ikke endre utseende i vesentlig grad, det er noe av poenget med profiler. Noen endringer kan du likevel få når du endrer fra et større fargerom til et mindre. Uten at du skriver hvordan du gjorde endringene og hvilke program du bruker for å se filen på skjerm er det vanskelig å si noe konkret.

Lenke til kommentar

Lite spørsmål:

Valg av fargeprofiler er likegyldig mtp sort-hvitt bilder? Eller vil man se forskjell på et bilde redigert i aRGB i en nettleser som bare støtter sRGB?

JPG: Jepp, enten lagres pikslene i greyscale (kun lysstyrke 0-255) eller så lagres det i RGB, der alle piksler har samme lysstyrke for RGB og da får du samme problem som er nevnt i artikkelen. Tonekurven blir annerledes; typisk litt flatere med mindre kontrast.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Denne diskusjonen er vel avsluttet nå, men må bare oppklare en spesielt merkelig påstand fra artikkelforfatter, nemlig at RAW ikke har noe fargerom. RAW er RGB-filer, og RGB er et fargerom. Kameraer har selvfølgelig et fargerom som er spsifikt for hvert enkelt kamera, uansett om filene lagers som RAW eller jpg.

Hilsen Tommy Pettersen, lærer på Medier og kommunikasjon

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen er vel avsluttet nå, men må bare oppklare en spesielt merkelig påstand fra artikkelforfatter, nemlig at RAW ikke har noe fargerom. RAW er RGB-filer, og RGB er et fargerom. Kameraer har selvfølgelig et fargerom som er spsifikt for hvert enkelt kamera, uansett om filene lagers som RAW eller jpg.

Hilsen Tommy Pettersen, lærer på Medier og kommunikasjon

Svaret er ikke nødvendigvis så enkelt: fargerom har en spesifikk betydning som enkelte er veldig opptatt av: output-referred vs scene referred. For oss andre så er det tilstrekkelig å vite at et (farge-) kamera har et antall kanaler (typisk 3) som hver har forskjellig spektral følsomhet, som f.eks kan refereres til modeller av menneskets fargesyn.

http://www.digitaldo...in_LR%20_CR.pdf

http://www.color.org...ment_basics.pdf

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...