Gå til innhold

Klage på befal sin oppførsel?

Anbefalte innlegg

Eg greier ikkje å ikkje tenke på episoden, då gardene gjemte seg under senger og på do, når dei trudde det var fullberedskapp.

Kanskje det er bra med litt strengere befaler og krav for å komme inn i militæret, så neste gong det er alarm, soldater, som skal beskytte kongen og landet, faktisk tar våpen og stiller opp, istedenfor å gjemme seg på do?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellige mennesker har forskjellige måter å motivere på, og folk tar også det imot forskjellig. Har opplevd befal som pusher og kommer med oppmuntrende ord når man nærmer seg bånn og de som skriker at alt er for dårlig osv. Noen tar det til seg og syns det er ubehagelig og noen finner indre motivasjon til å pushe seg litt lengre for å motbevise befalet. Enten der og da, eller til en senere anledning.

Befalet på sesjon har jo også som oppgave å selektere ut personer de ser egnet for å fullføre førstegangstjenesten.Det være seg både fysisk og psykisk. Til syvende og sist så handler ikke førstegangstjenesten om lek og moro og et annerledes år, selv om det er det for mange. Sier ikke at oppførselen til befalet er helt optimalt, men ja du vil nok kunne finne slik oppførsel rundt omkring i kongeriket. Blir det for ubehagelig når du først er inne, kan du ta det tjenestevei som de andre sier, eller via TMO.

Til trådstarter vil jeg egentlig bare si, gi gass og ikke tenk så mye over det som ble sagt. Bruk det isåfall som motivasjon til å trene opp en god form før innrykk. Selv om det ikke er noen fysiske minstekrav, så vil en god form gi mer å gå på når det blir tunge dager og man vil slippe sånne hendelser på nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har ingen hensikt å få kandidatene til å bryte sammen på sesjon. Det som har hensikt er å få kandidatene til å yte sitt maksimale på testene. Noen trenger ekstern motivasjon for å yte maksimalt, enten i form av pisk, i form av gulerot eller en kombinasjon.(også kjent som "stick and carrot")

Ord som tykk, feit og lat kan med letthet byttes ut mot andre varianter som klinger bedre. Eksempelvis, overvektig, høy BMI og lavt energinivå.

Lenke til kommentar

Befal blir betalt for å være patetiske drittunger, så enkelt er det. Selv kan jeg ikke fordra slike mennesker. Jeg motiveres utelukkende av meg selv, og folk uten vett i huet (det jevne befal) bør holde kjeft IMO.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Eg greier ikkje å ikkje tenke på episoden, då gardene gjemte seg under senger og på do, når dei trudde det var fullberedskapp.

Kanskje det er bra med litt strengere befaler og krav for å komme inn i militæret, så neste gong det er alarm, soldater, som skal beskytte kongen og landet, faktisk tar våpen og stiller opp, istedenfor å gjemme seg på do?!

Man kan ikke forvente at ufrivillige soldater er lojale.
Lenke til kommentar

Befal blir betalt for å være patetiske drittunger, så enkelt er det. Selv kan jeg ikke fordra slike mennesker. Jeg motiveres utelukkende av meg selv, og folk uten vett i huet (det jevne befal) bør holde kjeft IMO.

Hvilken fantastisk innsikt. Hva jobber du med?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan ikke forvente at ufrivillige soldater er lojale.

Man kan ikkje forvente at soldater som er leid inn frå utlandet er 100% lojale.

Her er det snakk om å forsvare Kongen og Norge. Fedderlandet sitt!!! Heile det Norske Folket med b.a. familien og vennene sine!

Og kva dei gjer istedenfor? Dei gjemmer seg på do!

Norske militæret er alt for slapp og "human".

Om det skjedde for 70 år siden i Russland eller Tyskland, dei ville blitt skudd på stedet. Så det skjedde aldri.

No, i dei fleste land, så blir folk fengsla for slik. Og det skjer ikkje der.

I Norge får dei litt tilsnakk og thats it. Folk fortsetter å gjemme seg på do her, istedenfor å kjeme for Fedderlandet!

Når eg skriver det, tenker på det, eg skammer meg over Norge. WTFFFF?! Det er ikkje snakk om sevil befolkning. Det er snakk om militæret! føking army! Kongens Garder! Som driter på seg og gjemmer seg på do når dei hører alarm! Går det ann å vere så pysete og pingle? Dei ER rett og slett ubrukelig dritt!

I Nazi-Tyskland slike folk ville bli kastrert. Og det er rett. Ingen vil ha slike pyser rundt seg!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Studerer per tid. Kommentaren var forøvrig skrevet ut fra egen erfaring med militærtjeneste. Makan til folk som befal i Forsvaret har jeg aldri vært borti. Misliker så godt som aldri enkeltmennesker ellers, men der finner man alle de kjipeste nordmennene i samme organisasjon.

Lenke til kommentar

Nå motsiger du deg selv litt massivt i tråden cefey, men ja! Forsvaret er blitt veldig mildt, nesten som en liten leirskole i starten :) , ikke at vi trenger noe hardbarkette disiplinert forsvar da Norge og Scandinavia generellt ikke har noen overveiende trussel mot seg. Vi har det nødvendige personellet vi trenger til utenlandsoperasjoner og innsatsstyrker. De fleste vernepliktige fungerer mest som trent, billig arbeidskraft. Og akkurat når det kommer til "garden på dasset", så tror jeg du kan prøve å lese mellom linjene i media. De var fullt klar over at det var en øvelse på G, ja de var ganske "gi faen" den dagen, men det betyr ikke at de skal svartmales med "feig" og "ubrukelig". Det kan godt hende akkurat de, der og da hadde vært de første ut i strid i en situasjon der Norge hadde blitt angrepet, og leirheltene som feks. Den lille sjefete-pirke kapteinen og hun feite sersjanten som ble automatisk videre-rullet gjennom befalsskolen pga. Kjønnskvotering hadde vært de personene som gråtende hadde gjemt seg under kontorpulten. Litt for å sette det på spissen.

Og nei, dem hadde ikke blitt kasterert i Nazi-Tyskland, de ville endt opp med tjeneste i en eller annen straffebataljon. Straffebataljon = Ganske fucked.

Lenke til kommentar

Studerer per tid. Kommentaren var forøvrig skrevet ut fra egen erfaring med militærtjeneste. Makan til folk som befal i Forsvaret har jeg aldri vært borti. Misliker så godt som aldri enkeltmennesker ellers, men der finner man alle de kjipeste nordmennene i samme organisasjon.

Emipiriske data er aldri å forakte. Jeg har møtt en del studenter som har vært særdeles tafatte. Derfor velger jeg nå å konkludere med at alle studenter er særdeles tafatte.

Det er sjelden særlig suksessfullt å skjære alle over en kam. Mennesker er forskjellige og vi har forskjellig utgangspunkt når vi møter dem. Det er fort gjort å dømme noen ut fra eksisterende fordommer, et forutgående rykte, gjerne i kombinasjon med liten vilje til forståelse; Det blir veldig ofte feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå motsiger du deg selv litt massivt i tråden cefey, men ja! Forsvaret er blitt veldig mildt, nesten som en liten leirskole i starten :) , ikke at vi trenger noe hardbarkette disiplinert forsvar da Norge og Scandinavia generellt ikke har noen overveiende trussel mot seg. Vi har det nødvendige personellet vi trenger til utenlandsoperasjoner og innsatsstyrker. De fleste vernepliktige fungerer mest som trent, billig arbeidskraft. Og akkurat når det kommer til "garden på dasset", så tror jeg du kan prøve å lese mellom linjene i media. De var fullt klar over at det var en øvelse på G, ja de var ganske "gi faen" den dagen, men det betyr ikke at de skal svartmales med "feig" og "ubrukelig". Det kan godt hende akkurat de, der og da hadde vært de første ut i strid i en situasjon der Norge hadde blitt angrepet, og leirheltene som feks. Den lille sjefete-pirke kapteinen og hun feite sersjanten som ble automatisk videre-rullet gjennom befalsskolen pga. Kjønnskvotering hadde vært de personene som gråtende hadde gjemt seg under kontorpulten. Litt for å sette det på spissen.

Og nei, dem hadde ikke blitt kasterert i Nazi-Tyskland, de ville endt opp med tjeneste i en eller annen straffebataljon. Straffebataljon = Ganske fucked.

Kor er det eg motsier meg selv? :)

Ingen viste at det var øvelse. Det er DET som er saken. Å ikkje møte opp til øvelse er skandaløst i seg selv. Ein MÅ. Ein plikter seg til det, når ein begynner i forsvaret.

Men her er det endå verre. Her trudde dei det var reel fare og derfor gjemte dei seg på do. Kor føked er ikkje det?

Garden er den mest symbolske som finnes i hærren. Og dei gjemmer seg på do når dei hører alarm (ganske symbolsk det og).

http://www.dagbladet.no/2011/04/13/nyheter/garden/innenriks/16176263/

Gardistene ble ikke informert om at det var en øvelse, oppdraget kunne like gjerne vært en reell faresituasjon. Flere gardister nektet å møte opp.

Dagbladet får bekreftet at gardister gjemte seg både på do og under senga. Gardister skal også ha klatret over gjerdet i et desperat forsøk på å slippe unna sin plikt. Ifølge kilder i HMKG var det også flere som lot som de ikke registrerte alarmen.

http://www.dagbladet...varet/16184151/

Det er vel godt kjent at forsvaret liker ikkje at noe skal komme ut i media? Eg trur vi kan med god sikkerheit anslå at det er langt frå det einaste tilfellet.

Eg kan ikkje uttale meg om pirke kapteinen eller "hun feite sersjanten". Men imo militæret må gjennomgå alle sine rutiner i så fall.

Og veit du kva som er verst? Alle folk her som sei "Ja, herre gud, ein befal skreik på stakkars jenta som var under dei uformelle krava militæret stiller. Han må straffast, klag på han!"

Om det fortsetter slik, så tar ikkje det lang tid før folk driter på sei når dei hører alarm og jobben til befal blir å tørke ræva te "soldater" om det går ann å kalle dei det. Også, satt på spissen:)

Endret av cefey
Lenke til kommentar
Emipiriske data er aldri å forakte. Jeg har møtt en del studenter som har vært særdeles tafatte. Derfor velger jeg nå å konkludere med at alle studenter er særdeles tafatte.

Det er sjelden særlig suksessfullt å skjære alle over en kam. Mennesker er forskjellige og vi har forskjellig utgangspunkt når vi møter dem. Det er fort gjort å dømme noen ut fra eksisterende fordommer, et forutgående rykte, gjerne i kombinasjon med liten vilje til forståelse; Det blir veldig ofte feil.

Nå baserer jeg det da heller ikke på fordommer, men på virkelige opplevelser. Før førstegangstjenesten hadde jeg ingen tanker om det i det hele tatt, men i etterkant synes jeg det er et system som hører fortida til og som er utrolig firkanta. Befal som skriker og tror de er sjefen på jorda får null poeng av meg. I Forsvaret går respekt kun én vei, og det er oppover. De fikk ikke min respekt, da jeg synes man skal gjøre seg fortjent til den. Ved å oppføre seg rolig, beherska og ikke sette seg selv over andre utover faktisk kunnskap har jeg ingen problemer med å følge ordre. Slik systemet er i Forsvaret derimot høster de liten respekt fra min side, men jeg valgte likevel å innfinne meg med det da jeg tjenestegjorde. De fleste befals framgangsmåte hadde stikk motsatt effekt enn det jeg tror var intensjonen. Tilsvarende jobber jeg mye bedre under lite autoritære arbeidsgivere, da jeg jobber godt under EGET press og mas.

Lenke til kommentar

@ cefey Det står da ingen verdens steder at de trodde det var en reell fare; det står at det like godt KUNNE ha vært reell fare, men de fleste skjønner at sjansen er større for at det er en øvelse. Ikke at jeg mener de burde gjemme seg dass, men har til en viss grad forståelse for følelsen av at nå skal du ut å ha det kjipt en liten stund. Dette er uansett litt av problemet med verneplikt - det er ikke alle som har den samme motivasjonen.

Og til saken: Som flere andre har sagt, send en e-mail til vernepliktsverket og forklar hendelsen. Mener ikke det skal være grunn til å utsette noen for sånt på sesjon - de skal jo tross alt drive rekruttering og da hjelper det å heller gi et godt inntrykk.

Endret av janovi
Lenke til kommentar

...

Tilsvarende jobber jeg mye bedre under lite autoritære arbeidsgivere, da jeg jobber godt under EGET press og mas.

Du har møtt et antall befal i førstegangstjenesten din. Sannsynligvis utgjør de du personlig har hatt befatning med mindre enn 5% av alt befal som er tilsatt i Forsvaret, og da konkluderer du med at samtlige med befalsutdanning er slik du har opplevd det. Jeg kjenner relativt mange mennesker som er befal, og har konkludert med at de aller fleste er helt normale mennesker. Førstegangstjenesten min var også helt grei. Shit in gir shit out, og slik er det de fleste steder.

Siden du har erfaring med både autoritære og lite autoritære arbeidsgivere. Hvilken vil du anbefale om jeg skulle ønske å skifte beite? Jeg takler godt at det er litt autoritært i form av rammer og leveransekrav og ser helst at lønna ligger rundt 6-7 hundre og oppover.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@ cefey Det står da ingen verdens steder at de trodde det var en reell fare; det står at det like godt KUNNE ha vært reell fare, men de fleste skjønner at sjansen er større for at det er en øvelse. Ikke at jeg mener de burde gjemme seg dass, men har til en viss grad forståelse for følelsen av at nå skal du ut å ha det kjipt en liten stund. Dette er uansett litt av problemet med verneplikt - det er ikke alle som har den samme motivasjonen.

Gardistene ble ikke informert om at det var en øvelse, oppdraget kunne like gjerne vært en reell faresituasjon.

Så dei tokk sjansen på, at det var kun øvelse, derfor gjemte dei seg på do?

Du begynner å anta ting og spekulere i kva soldatene tenkte.

Ingen viste eller snakket om noe øvelse. Fakta.

Alarm for full beredskapp går av. Fakta.

Soldater gjemmer seg på do. Fakta.

Eg foretrekker å gå ut i frå det som er fakta, ikkje berre begynne å anta ting om kva dei ulike soldata tenkte og kunne ha trudd.

Men egentleg, til å med holdningen din viser kva for noe tull militæret har blitt. Altså no sikter eg til "de fleste skjønner at sjansen er større for at det er en øvelse".

Ein er i militæret. Våpen, krig, drepe - noen stikkord.

Ein hører alarm. Ein antar at det er berre øvelse og utan å stresse prøver å gjemme seg på do/klatre over gjerde/gjemme seg under senga....

Egentleg, så er begge situasjona like tragiske. Altså om dei har sånn instilling til militæret (tar sjansen på at det er berre øvelse og gjemmer seg) eller om dei faktisk gjemmer seg fordi dei trur dei må ut og forsvare Norge.

Eg greier ikkje heilt å se kva som er problemet her. Om det er samfunnet eller om det er kun i militæret det må forandres noe... Men som sagt, begge situasjona, uansett kva som var virkelegheit er patetiske og tragiske, og er skam for Forsvaret og Norge generelt.

Lenke til kommentar

La meg minne deg på at det var du som skrev "Her trudde dei det var reel fare og derfor gjemte dei seg på do" - her er det altså du som antar ting.

Men egentleg, til å med holdningen din viser kva for noe tull militæret har blitt.

Nei, for min egen del ville jeg jo kledd på meg og stilt opp slik jeg var pliktig til, men så godt som alle som har fullført fgtj har vært gjennom et par øvelser som ikke er like digg, og med tanke på at ikke alle er der like frivillig kommer det ikke som en overraskelse på meg at noen prøver å sluntre unna. Og dette skrev jeg også i sist innlegg.

La meg uansett understreke enda en gang at jeg så klart er i mot den slags holdninger, men klarer å forstå grunnlaget for nevnte handlinger.

Håper derfor også at Forsvaret bedrer seg når det kommer til å ta hensyn til motivasjon i forkant av fgtj, da dette grovt sett er alfa omega om en skal være til noe nytte for landet ens. Vet av erfaring at det ofte er disse umotiverte personene som gjør en halvhjerta/dårlig innsats.

Men dette blir voldsom avsporing, og siden det ser ut som TS har fått grei respons allerede gir jeg meg mens leken er god og alle er glade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...