Gå til innhold

Klage på befal sin oppførsel?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på om det er mulig å klage på oppførsel til en befal?

Ikke at jeg har tenkt å gjøre det, men av og til synes jeg det var litt for uvanlig oppførsel.

Det som skjedde er at jeg var på sesjon del 2. Før dette hadde jeg vært syk, så var ikke helt i god fysisk form. Klarte å løpe på tredemøllen 7min, følte lungene skulle sprenges da, som sagt var enda i litt dårlig form.

Han befalt som jeg hadde da, han begynte å prøve å få meg ned i kjelleren, ved å si kor dritt dårlig det var, og at han tok ikke inn folk under 8min osv..

Sa eg va tykk osv, litt sånne dumme kommentarer.... Ettersom jeg husker det så er det ingen minstekrav på det fysiske testene?

Når jeg snakket med han senere og skulle få dommen, så begynte han igjen å fortelle hvor elendig det var og han viste ikke om han ville ta meg inn osv.. Ikke at jeg ikke tåler å høre at formen var elendig, men måten det ble sakt på er nesten som om han skulle sette meg på prøve, om jeg klarte å ikke bryte sammen? Gjør de det?

Men etter mye om og men fikk jeg plass i Madla i 2013, med forbehold at jeg for bedre kondis.... Men er det sånn alle befal oppfører seg? Eller er det jeg som overreagerer og er litt myk?

-hilsen en forvirret jente-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skulle han ha sagt, at en befal fikk bank av ei lita jente?

Men sånn litt mer seriøst. Det er ikke mye å gjøre nå. Befaler er sannsynligvis vant til å høre unnskyldninger som "jeg er ikke i form" og så videre. Hvordan skulle han kunne vite om du bløffet eller var ærlig? Dersom du skulle ha sagt noe så burde du ha konfrontert ham mens du var på sesjon. Ser ikke for meg at det har noe for seg nå lengre, du fikk jo plass og hele greia. Ettersom du fikk plass likevel med forbehold om å bedre kondisen så burde det jo være uproblematisk dersom kondisen din allerede er bedre siden du ikke lengre er dårlig.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

take it like a man? :p

Men seriøst? Det er liksom militæret. Meininga med det, at dei skal forberedde deg til krig. At du skal gå og drepe noen. Eller gjøre det du må gjere, uansett pris. Vis eg skal sette det litt på spissen.

Da må du tåle å bli skriket på i alle fall. Det er ikkje barnehage, at han må sette seg ned, ta deg i hånden og fortelle deg kor fliiiink du var, at du får sjokoladen din no, men at du bør prøve å jogge litt meir, fordi det er suuunt.

Du er ikkje pliktig til å bli med i militæret. Så om du syns det er for tøft, før du ein gong har begynt der, så bør du kanskje trekke deg?

Lenke til kommentar

Cefey: Hva med å lese tråden i stedet for å skrive masse piss? Dette skjedde på sesjon. Og å fortelle en jente at hun er stygg, tykk og ubrukelig er ikke en del av det å "forberede soldater på krig".

Jeg ville gått til sesjonsoffiseren (sjefen) og sagt i fra. Om ikke han tar det til seg, sender du e-post til vernepliktsverket. Dette hjelper ikke akkurat på forsvarets ry...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange karer som har blitt kalt feit på sesjon om de hadde problemer med å klare kravene, jeg.

Så vidt jeg kan se så ble det ikke sagt at hun var stygg.

Å sammenligne litt mental motstand på sesjon med å måtte nakenbade blir ikke helt det samme, mener nå jeg.

Endret av Pseudopod
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Har ikke tenkt å gå til media eller noe, er ikke ute etter noe erstatning.

Jeg mener bare at det blir et dårlig første inntrykk av forsvaret, når en blir møtt på den måten.

Det handler ikke om at jeg ikke klarer at de roper osv. Men ble litt for dumt det som skjedde på sesjonen.

Var jo andre befal der også som ga et kjempe positivt inntrykk, og var motiverende.

Men som noen sa oppe, fikk jo plass så for håpe det neste inntrykket blir bedre :D

Lenke til kommentar

Det var et litt sarkastisk innlegg av meg. Men som alt annet så er det dårlige epler i en hver kurv, og forsvaret nå til dags skal være trygt og inkluderende. Men det er jo FORSVARET, vårt nasjonale vern mot både utenrikse og domestiske trusler med et høyt omfattende alliert samvirke, og med håndplukkede friske og sunne ungdommer som er beredt til å gi alt for konge, folk og fedreland. Vent nå litt...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sun-shine89: Jeg mener du med fordel kan ta kontakt med vpv og beskrive hendelsen (nøkternt), forklare når og hvor det skjedde og skrive at du "informerer dem fordi du ønsker at andre skal slippe lignende opplevelser, så vedkommende kan med fordel gis beskjed om at dette var over grensen", eller noe lignende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig liker jeg strenge befal. Man skal selvfølgelig ikke kalle soldater for feit og komme med personangrep, men det er etter min mening bra å presse på. Med mindre man søker seg inn i spesialtjenester er Forsvaret i Norge blitt mer som en leirskole for kos og hygge.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sun-shine89: Befalet spiller som regel alltid en rolle overfor de vernepliktige. Befalet ER ikke drittsekker, men rollen de spiller er ofte drittsekk. Og ja, de skal bryte dere ned. Dette er en form for hjernevasking som spesielt militære over hele verden bruker. Tanken bak er å bryte dere ned så mye at den nye informasjonen dere vil bli presentert med blir enklere å prente inn.

Bare husk at det hele er et skuespill for å bryte deg ned, uansett hvor ekte det føles. Det er aldri et mål for dem å pushe deg over kanten, men de vil gjerne pushe deg helt ut til kanten.

Endret av Aporia Qualia
Lenke til kommentar

Vel, så vidt jeg vet så er en ikke soldat når en er på sesjon del 2. Greit nok når du faktisk er inne til tjeneste, men å si slike ting på sesjon blir for tåpelig. Er enig med Herr Brun, ta kontakt og si hva som skjedde.

Endret av andi_c
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg lurte på om det er mulig å klage på oppførsel til en befal?

Ikke at jeg har tenkt å gjøre det, men av og til synes jeg det var litt for uvanlig oppførsel.

Det som skjedde er at jeg var på sesjon del 2. Før dette hadde jeg vært syk, så var ikke helt i god fysisk form. Klarte å løpe på tredemøllen 7min, følte lungene skulle sprenges da, som sagt var enda i litt dårlig form.

Han befalt som jeg hadde da, han begynte å prøve å få meg ned i kjelleren, ved å si kor dritt dårlig det var, og at han tok ikke inn folk under 8min osv..

Sa eg va tykk osv, litt sånne dumme kommentarer.... Ettersom jeg husker det så er det ingen minstekrav på det fysiske testene?

Når jeg snakket med han senere og skulle få dommen, så begynte han igjen å fortelle hvor elendig det var og han viste ikke om han ville ta meg inn osv.. Ikke at jeg ikke tåler å høre at formen var elendig, men måten det ble sakt på er nesten som om han skulle sette meg på prøve, om jeg klarte å ikke bryte sammen? Gjør de det?

Men etter mye om og men fikk jeg plass i Madla i 2013, med forbehold at jeg for bedre kondis.... Men er det sånn alle befal oppfører seg? Eller er det jeg som overreagerer og er litt myk?

-hilsen en forvirret jente-

Jeg ser ingenting galt i dette, for befaler SKAL være drittsekker, som får deg til å hate ham. MEN som nevnt over så var dette på sesjon, så det kan være han oppførte seg upassende, men reagerte du på dette så bare vent til du skal inn for da blir det verre, (avhengig av hvilken gren du skal i), men følte du at det gikk ifra å være "konstruktiv drittslenging" til å bli mobbing bør du kanskje informere en av de overordnede i vernepliksverket, (send en epost som forklarer det som sjedde, og se hva de svarer).

Men som forberedelse til tjeneste bør du se Full Metal Jacket og se hvordan "sjanten" der behandler sine rekrutter, for det er mange befaler som bruker nettopp slik oppførsel til å skremme sine nye rekrutter på rekruttskolen.

-frank

Lenke til kommentar

Befal SKAL ikke være drittsekker. Jeg kan ikke si at jeg har opplevd befal som direkte drittsekker noen steder. Hva godt kommer det ut av at laget ditt hater deg? Du mister all respekt ovenfor soldatene. Lite positivt. Klart, man skal pushe soldatene sine, men det finnes bedre måter å pushe på enn å kalle soldater for feite. Imho.

Lenke til kommentar

Det finnes forskjellige befal ettersom at det finnes forskjellige mennesketyper. Jeg har vært igjennom en del forskjellige ting i forsvaret og var inne i systemet selv, og det er selvfølgelig beklagelig at du ser på det på den måten. Det som alle befal blir opplært til er å behandle folk med respekt, og i utgangspunktet er det irrelevant for et sesjonsbefal hvorvidt du klarer en test eller ikke, og vedkomne burde holde seg for god for å kommentere det i det hele tatt med mindre du selv spør om et svar / resultat.

Det jeg allikevel må si er at du bare må bite det i deg og heve deg over det. Jeg er ganske sikker på at de befalene du møter som er troppsbefal ikke vil angripe dette på den samme måten, og du vil nok få en annen tilnærming til dem. Jeg vil også bare påpeke i samme slengen at du ikke må forvente deg at de er så veldig forståelsesfulle eller snille med dere i rekruttskoleperioden da deres hovedoppgave er å lære dere grunnleggende soldatferdigheter, holdninger, og kunnskaper, samt å motivere dere på en måte som jeg tror er litt ny for de fleste.

Alt i alt kan jeg vel si at fra min tid som troppsbefal så var jeg utrolig forsiktig med personlige angrep, og kan ikke huske å noen gang ha påpekt noe som jeg ikke har kunnet stå for, for eksempel å kalle noen tykk, stygg, osv. Ta det som kommer med godt mot, og du vil garantert ha et godt utbytte av det. Jeg synes fortsatt at rekruttskolen var den beste tiden jeg hadde i forsvaret.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Sun-shine89: Befalet spiller som regel alltid en rolle overfor de vernepliktige. Befalet ER ikke drittsekker, men rollen de spiller er ofte drittsekk. Og ja, de skal bryte dere ned. Dette er en form for hjernevasking som spesielt militære over hele verden bruker. Tanken bak er å bryte dere ned så mye at den nye informasjonen dere vil bli presentert med blir enklere å prente inn.

Bare husk at det hele er et skuespill for å bryte deg ned, uansett hvor ekte det føles. Det er aldri et mål for dem å pushe deg over kanten, men de vil gjerne pushe deg helt ut til kanten.

Dette er det dummeste jeg har hørt. Befal vet at moral er alt. Man bygger ikke opp moralen ved å oppføre seg sånn. Og på sesjon er befalets rolle å guide og informere, ikke oppføre seg som aper slik som trådstarter beskriver.

Bare å melde i fra trådstarter!

Lenke til kommentar

Må si meg enig med 'Dr Mobius' i det. På en rekruttskole blir man i mye mindre grad brutt ned, og man kan på ingen måte sammeligne med sesjon som bare skal være veiledning.

Det kan være fornuftig å melde i fra til vernepliktsverket og bare forklare om det stedet der du var på sesjon. Navnet på selve personen er egentlig irrelevant. Bare å få strammet opp hele den avdelingen nede der det gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...