Gå til innhold

På tide å legalisere svart arbeid?


Bør vi legalisere svart arbeid?  

71 stemmer

  1. 1. Er det på tide å legalisere svart arbeid?

    • Nei, hvis en dagmamma snylter på skatten fortjener hun å råtne i en kald mørk celle.
      49
    • Ja
      22


Anbefalte innlegg

Ja, akkurat som jeg sa, noen trenger mer hjelp enn andre.

 

Ingen tvinger deg til noe som helst, du kan ta ræva di ut av Kong Harald sin jord å komme deg en plass der skatt ikke finnes: Her er en guide: http://no.wikipedia....sjonalt_farvann

Uansett hvor du flytter i verden, til og med uansett om du bytter statsborgerskap, må du betale skatt til Norge i tre år fra utflytningsdatoen.

 

Ja, de scanner sikkert hele farvannet etter en idiot som sitter i jalla si som ikke har betalt skatt denne måneden pga. han brøyt all kontakt med Norge, sluttet jobben sin for å bo en plass uten skatt.

Du synes ikke det er en smule inhumant å sende folk ut på internasjonalt farvann fordi de ikke ønsker å bruke pengene sine på det samme som deg?

 

Jeg sa ingenting om at du skulle bli sendt dit, jeg sa du kunne flytte dit om du ville.

 

Hva jeg mener er inhumant er folk som tar det positive med å bo i et samfunn uten å ville hjelpe tilbake.

 

Og du kan slutte å putte ord i munnen min, jeg har aldri i mitt liv i eller utenom denne tråden sagt et norsk liv er verdt mer enn et afrikansk liv.

Flott, da kan jeg vel få lov til å bruke pengene på afrikanske liv i stedet for norske da? Eller øøhh.. nei, da går Norge konkurs da?

 

Neida, om Norge sluttet å bruke skattepengene sine på Norge, å brukte alt på Afrika istedet så hadde ikke Norge gått konkurs, penger er jo magiske. [/sarkasme].

Men hadde vi gått konkurs hvis vi droppet å bygge opera og droppet å arrestere pokerspillere??

 

Nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva jeg mener er inhumant er folk som tar det positive med å bo i et samfunn uten å ville hjelpe tilbake.
Hva hvis man ikke tar noe positivt, men bare betaler penger og går lei? Skal man være tvunget til å leve som en slave eller å reise ut på internasjonalt farvann for å dø?

 

Men hadde vi gått konkurs hvis vi droppet å bygge opera og droppet å arrestere pokerspillere??

Nei.

Så det er greit for deg at alle pengene av skatten som går til opera og pokerspiller arrestasjoner kan jeg beholde selv?

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Om du virkelig, 100% mener at et land hadde blitt bedre med selvjustert skatt, så fint for deg, alle har rett til en mening. Min personlig mening er at du har null kontakt med virkligheten.

Hva får deg til å mene dette?

 

Etter min mening har du ingen evne til å koble logisk tankegang med økonomi. Man trenger ikke å være professor i økonomi for å se at skatt er en positiv ting, og at det er en grunn til at alle land i verden har skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg minner om at slavedriverene argumenterte på samme måte. "Tror dere virkelig et samfunn uten slaver fungerer? Hvem skal gjøre alt dritt arbeidet da? Hvordan skal slavene klare seg i det virkelige liv, det har de ingen erfaring med".. osv.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Hva jeg mener er inhumant er folk som tar det positive med å bo i et samfunn uten å ville hjelpe tilbake.

 

Hvem sier at vi ikke vil hjelpe tilbake?

 

Vi hjelper i form av:

- Jobben vår

- Varer vi handler

- evt. veldedige formål.

 

Jobben din betyr ikke en dritt om folk ikke har råd til å betale for din service.

Varene dine betyr ikke en dritt for folk som ikke har råd til de.

Skulle folk som sliter bare levd av veldedige formål hadde de dødd iløpet av uker.

 

Jeg tror ikke du klarer helt å skjønne at ikke alle tjener 500.000+ i året, å jeg tror ikke du skjønner at for ganske mange er det et umulig mål uansett hvor hardt de prøver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at et samfunn uten skatt ikke fungerer. Jeg sier at et samfunn uten skatt er ekstremt urettferdig. Selvfølgelig så er det jo flott om man er født inn i en familie med stor rikdom, noe de fleste faktisk ikke er.

Endret av Refi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det logisk at norske skattebetalere skal finansiere likestilling og feminisme i Portugal? Det er nemlig det skattepengene går til.

 

Jeg hører dere sier at skatt er fint, og at dem som ikke tror skatt er til nytte må være komplette idioter.

 

Men jeg har til gode å se et eneste argument som ikke blir totalt tilbakebevist her. - Tror det er enkelte andre som bør tilbake til skolebenken....

Tilbake til skolebenken for å bli enda mere vrang?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig enig i at det er MANGE ting som kanskje ikke burde vært med i budsjettet vårt, men de fleste tingene, som skole og andre offentlige tjenester er så absolutt nødvendig, og det kunne ikke ha skjedd uten skatt. Ihvertfall ikke på en rettferdig måte i et av dagens samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke engang begynne å forstå hvor egoistisk det går an å bli. Om dere virkelig tror et land uten skatt er en bra ting så er dere de mest egoistiske personene jeg noen gang har snakket med, skulle tro dere ikke har en grense for egoismen deres engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobben din betyr ikke en dritt om folk ikke har råd til å betale for din service.

Varene dine betyr ikke en dritt for folk som ikke har råd til de.

Hvorfor skal ikke folk ha råd til mine produkter? - I så fall må jeg kanskje tilrettelegge meg markedet, slik at folk faktisk får råd.

 

Hvorfor skal jeg betale av fortjenesten min i lønn til mine kunder (i form av skatt>trygd), slik at folk kan kjøpe flere av varene? - Hvor er logikken i det, Jeg jobber for at andre folk skal få brød på bordet?

 

Skulle folk som sliter bare levd av veldedige formål hadde de dødd iløpet av uker.

Jasså, hvorfor mener du dette?

 

Jeg tror ikke du klarer helt å skjønne at ikke alle tjener 500.000+ i året, å jeg tror ikke du skjønner at for ganske mange er det et umulig mål uansett hvor hardt de prøver.

Trenger ikke 500.000+ i året for å leve bra i Norge. Noen tjener mer, og har gjerne gjort seg fortjent til det.

Lenke til kommentar
men de fleste tingene, som skole og andre offentlige tjenester er så absolutt nødvendig, og det kunne ikke ha skjedd uten skatt.

Offentlig skole er nødvendig? Hva med studentlån og privatskoler?

Regner med at vi gikk over til privatskoler, ville vi sett konkurranse innen for dette. Muligens flere billigskoler. - Alle hadde vært bedre enn dagens løsning; da disse faktisk hadde hatt incentiv til å gi en god utdannelse.

 

Jeg klarer ikke engang begynne å forstå hvor egoistisk det går an å bli.

Om dere virkelig tror et land uten skatt er en bra ting så er dere de mest egoistiske personene jeg noen gang har snakket med, skulle tro dere ikke har en grense for egoismen deres engang.

Egoistisk ja? - Hva med dem som er så egoistiske at de ikke bare vil la være å jobbe; men også få betalt for det?

Lenke til kommentar

Dere sier det er ingen argumenter for skatt, det finnes mange argumenter for skatt, og dere har hørt mange selv om dere later som ingenting.

 

Men jeg vil bringe opp de mest humane en gang til

 

Hvordan skal det gå med gamle folk med liten pensjon? (ingen alderstrygd)

Hvordan skal det gå med gamle folk med INGEN pensjon? (ingen alderstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som oppdrar unger alene? (ingen barnetrygd)

Hvordan skal det gå med folk som ikke får seg heltidsjobb? (ingen arbeidstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som ikke får seg jobb? (ingen støtte av noen slag)

Hvordan skal det gå med narkomane? (ingen livsoppholdstrygd)

Hvordan skal det gå med sykemeldte? (ingen syketrygd)

Hvordan skal det gå med studenter? (ingen stipend)

Hvordan skal det gå med folk som ikke har rike foreldre?

Hvordan skal det gå med folk som bruker 20-30% av lønnen sin på bensin for å komme seg til jobb? (ingen pendlestøtte)

Hvordan skal det gå med folk som feks. har downs syndrom eller en kronisk tilstand? (ingen uføretrygd)

Hvordan skal det gå med immigranter? (ingen oppholdstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som midlertidig er arbeidsledig? (ingen arbeidsledighetstrygd)

Hvordan skal det gå med gravide kvinner? (ingen dagpenger)

Hvordan skal det gå med folk som er mellom skole og jobb? (ingen oppholdstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som er utsatt for ulykker? (ingen uføretrygd)

Hvordan skal det gå med folk når arbeidsplassen deres går konkurs? (ingen arbeidsledighetstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som allerede ligger på grensen så plutselig stiger renten på lånet? (ingen bostøtte)

 

Det er ikke vits å si et ord til engang før dere har klart å løse ALLE probleme der uten skatt, og nei ikke svar donasjoner/veldedighet, dere har allerede vist dere så sinnsykt naive og korttenkte at jeg frykter jorden slutter å spinne om dere engang foreslår det en gang til.

Lenke til kommentar

Her har mitt syn, nok en gang.

 

Hvordan skal det gå med gamle folk med liten pensjon? (ingen alderstrygd)

De jobber lengre, til de får en bærekraftig pensjon

Hvordan skal det gå med gamle folk med INGEN pensjon? (ingen alderstrygd)

Ingen oppspart pensjon betyr at de ikke kan pensjonere seg.

Hvordan skal det gå med folk som oppdrar unger alene? (ingen barnetrygd)

De sparer opp pengene sine til slikt. Banken er sikkert godt hjelpsom her.

Hvordan skal det gå med folk som ikke får seg heltidsjobb? (ingen arbeidstrygd)

De får fortsette å lete til de finner seg en heltidsjobb.

Hvordan skal det gå med folk som ikke får seg jobb? (ingen støtte av noen slag)

Hvorfor skal man ikke få seg jobb?

Hvordan skal det gå med narkomane? (ingen livsoppholdstrygd)

Nei si det, kanskje de finner ut at de faktisk ikke har uendelig med penger til narkotika? - Og trenger en jobb?

Hvordan skal det gå med sykemeldte? (ingen syketrygd)

Arbeidsgivere i USA er ganske flinke på slikt, de betaler slikt. Gjerne også helse-forsikring.

Hvordan skal det gå med studenter? (ingen stipend)

De tar opp lån i banken

Hvordan skal det gå med folk som ikke har rike foreldre?

Bare bra.

Hvordan skal det gå med folk som bruker 20-30% av lønnen sin på bensin for å komme seg til jobb? (ingen pendlestøtte)

Mulig arbeidsgiver støtter en løsning her? - Om ikke, kan man jo finne seg en annen jobb.

Hvordan skal det gå med folk som feks. har downs syndrom eller en kronisk tilstand? (ingen uføretrygd)

Finnes veldedige organisasjoner for dette. Enkelte firma ansetter også folk med kroniske tilstander.

Hvordan skal det gå med immigranter? (ingen oppholdstrygd)

Da får de reise hjem, om de ikke klarer å skaffe seg jobb.

Hvordan skal det gå med folk som midlertidig er arbeidsledig? (ingen arbeidsledighetstrygd)

De må få ut fingeren, jakte etter jobber. Evt. kan man få utbetalt feriepenger.

Hvordan skal det gå med gravide kvinner? (ingen dagpenger)

Det burde de kanskje tenkt på før de ble gravide? - Og kanskje satt av litt?

Hvordan skal det gå med folk som er mellom skole og jobb? (ingen oppholdstrygd)

Hvorfor skal de få betalt for å ikke gjøre noe?

Hvordan skal det gå med folk som er utsatt for ulykker? (ingen uføretrygd)

Forsikring.

Hvordan skal det gå med folk når arbeidsplassen deres går konkurs? (ingen arbeidsledighetstrygd)

De må finne seg ny jobb.

Hvordan skal det gå med folk som allerede ligger på grensen så plutselig stiger renten på lånet? (ingen bostøtte)

De må flytte inn i et hus de faktisk kan betale for.

Lenke til kommentar
men de fleste tingene, som skole og andre offentlige tjenester er så absolutt nødvendig, og det kunne ikke ha skjedd uten skatt.

Offentlig skole er nødvendig? Hva med studentlån og privatskoler?

Regner med at vi gikk over til privatskoler, ville vi sett konkurranse innen for dette. Muligens flere billigskoler. - Alle hadde vært bedre enn dagens løsning; da disse faktisk hadde hatt incentiv til å gi en god utdannelse.

Hadde du lest hele innlegget mitt så ville du ha sett at jeg sier at dette ikke er en rettferdig løsning, noe jeg har sagt flere ganger. Dette ville ført til et enda større klasseskille enn det vi allerede har i dag. Det ville også ført til at bare de som har penger kan få seg en ordentlig utdanning. Selvfølgelig så er jo dette flott hvis din kjære far tjener 20 millioner i året. Men dette er dessverre ikke realiteten for de fleste av oss.

Lenke til kommentar

Dere sier det er ingen argumenter for skatt, det finnes mange argumenter for skatt, og dere har hørt mange selv om dere later som ingenting.

 

Men jeg vil bringe opp de mest humane en gang til

 

Hvordan skal det gå med gamle folk med liten pensjon? (ingen alderstrygd)

Hvordan skal det gå med gamle folk med INGEN pensjon? (ingen alderstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som oppdrar unger alene? (ingen barnetrygd)

Hvordan skal det gå med folk som ikke får seg heltidsjobb? (ingen arbeidstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som ikke får seg jobb? (ingen støtte av noen slag)

Hvordan skal det gå med narkomane? (ingen livsoppholdstrygd)

Hvordan skal det gå med sykemeldte? (ingen syketrygd)

Hvordan skal det gå med studenter? (ingen stipend)

Hvordan skal det gå med folk som ikke har rike foreldre?

Hvordan skal det gå med folk som bruker 20-30% av lønnen sin på bensin for å komme seg til jobb? (ingen pendlestøtte)

Hvordan skal det gå med folk som feks. har downs syndrom eller en kronisk tilstand? (ingen uføretrygd)

Hvordan skal det gå med immigranter? (ingen oppholdstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som midlertidig er arbeidsledig? (ingen arbeidsledighetstrygd)

Hvordan skal det gå med gravide kvinner? (ingen dagpenger)

Hvordan skal det gå med folk som er mellom skole og jobb? (ingen oppholdstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som er utsatt for ulykker? (ingen uføretrygd)

Hvordan skal det gå med folk når arbeidsplassen deres går konkurs? (ingen arbeidsledighetstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som allerede ligger på grensen så plutselig stiger renten på lånet? (ingen bostøtte)

 

Det er ikke vits å si et ord til engang før dere har klart å løse ALLE probleme der uten skatt, og nei ikke svar donasjoner/veldedighet, dere har allerede vist dere så sinnsykt naive og korttenkte at jeg frykter jorden slutter å spinne om dere engang foreslår det en gang til.

Det er DU som ønsker å ty til bruk av vold for å kreve inn skattepenger, bevisbyrden ligger således på DEG. Bevis at dette er både nødvendige og legitime problemer som må løses med vold

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Hadde du lest hele innlegget mitt så ville du ha sett at jeg sier at dette ikke er en rettferdig løsning, noe jeg har sagt flere ganger. Dette ville ført til et enda større klasseskille enn det vi allerede har i dag.

Jasså?

Er det klasseskille som teller, eller handler det om å få en god utdannelse?

 

I dag har ikke skolene noe incentiv til å gjøre en god jobb. Hadde de vært private, hadde de vært tvunget til å gi en god utdannelse; ellers ville de gått konkurs.

 

Det ville også ført til at bare de som har penger kan få seg en ordentlig utdanning. Selvfølgelig så er jo dette flott hvis din kjære far tjener 20 millioner i året. Men dette er dessverre ikke realiteten for de fleste av oss.

Slik er det i dag også, ingenting stoppet min kjære far fra å sende meg til Harvard. - Her i Norge derimot, snakker vi heldigvis ikke om noe klasseskille, vi snakker om at alle skal ha en dårlig utdannelse sammen, i solidaritet.

Lenke til kommentar

Det er veldig mulig at private skoler er bedre en offentlige. Men fortell meg. hvorfor skal de som er født inn i en rik familie ha flere muligheter enn de som er født inn i en normal familie? Fordi det er jo slik det ville ha vært med private skoler.

Min mening om den norske offentlige skolen er ikke noe jeg kommer til å diskutere i denne tråden.

Endret av Refi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...