Gå til innhold

På tide å legalisere svart arbeid?


Bør vi legalisere svart arbeid?  

71 stemmer

  1. 1. Er det på tide å legalisere svart arbeid?

    • Nei, hvis en dagmamma snylter på skatten fortjener hun å råtne i en kald mørk celle.
      49
    • Ja
      22


Anbefalte innlegg

Skatt er ikke tyveri. Tyveri er at man stjeler noe som ikke tilhører en selv. Staten har rett til skatteytelsene dine. Så klart er det uenigheter om hvor mye skatt vi skal betale, hvem som skal betale og hvor langt velferdsstaten skal strekkes, men de aller fleste er enige om at vi må betale noe skatt.

Har rett til, eller har tatt seg rett til?

 

At de fleste er enige om at man skal betale skatt, er demokratisk tyveri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig penget ditt? Er det at vi betaler for mye skatt, at småbedrifter har det vanskelig eller at svart arbeid bør legaliseres?

At vi betaler for mye skatt, at småbedrivere har det vanskelig OG at svart arbeid bør legaliseres.

 

For å svare på det siste først, så kan ikke svart arbeid legaliseres. Å arbeide på lovlig vis er ikke svart arbeid.

Riktig observert at det etter definisjonen ikke lenger er svart arbeid, men svart arbeid er egentlig bare en frivillig handel mellom to eller flere mennesker. Å legalisere svart arbeid betyr at man kan jobbe uten innblanding fra stat overhodet. Jeg kan betale deg 100 kroner timen for å male garasjen min, UTEN innblanding fra noen, UTEN at jeg må føre regnskap og UTEN at jeg må søke om lov. Dette er hva legalisering av svart arbeid betyr i praksis.

 

Hvis du likevel vil arbeide svart, så må du godta at alle andre også vil gjøre det samme, og da går det dårlig med samfunnsøkonomien.

Feil. Svart arbeid bidrar positivt til samfunnsøkonomien da det blir flere jobber til alle, som eksempelet mitt viser i første post fører forbudet til at mange transaksjoner aldri finner sted.

 

Angående skatt, så betaler vi skatt for å få igjen goder som er mindre lønnsomme for markedet. Skatt er ikke tyveri. Tyveri er at man stjeler noe som ikke tilhører en selv. Staten har rett til skatteytelsene dine.
Slavedriverene argumenterte vel omtrent likt i sin tid. "Pøh! Alt du tjener tilhører oss. Så får vi se, om du gjør en god job gir vi deg kanskje noe tilbake."....

 

Til slutt vil jeg si at regnestykket ditt i førsteposten er unyansert og ikke helt i tråd med sannheten.

Fortell gjerne sannheten.
Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at mange (jeg skal unngå å si "de fleste" her) er uenig i at de som bare har penger nok, skal få bedre utdanning, bedre helsetjenester, bedre av alt det som det offentlige tar seg av, og bestrever seg på å gjøre uavhengig av lommebok.

 

Det er en ørliten ting som sosialister ikke har fått inn i knollen sin.

 

Hvor mye tror du den første datamaskinen kostet? Hva med den første TVen? Telefonen?

Vel det jeg kan fortelle deg, i starten: millioner av kroner, og på markedet var prisene gjerne hundretusenvis. Det var bare de ytters få og aller rikeste som hadde råd.

 

Hvis de rike ikke hadde kjøpt den første datamaskinen, den første telefonen eller den første TVen ville bedriftene gått konkurs, de ville ikke fått penger til å utvikle produktene sine og dette hadde gjort oss alle fattigere.

 

Ved at de rike "kaster bort" penger på å kjøpe nye dårlige og svindyre produkter betaler de for utviklingen, noe som gjør at produktene stadig blir bedre. Du kan nå få telefoner for bare noen hundrelapper som er MYE bedre enn de første telefonene som kostet flere titals tusen!

 

Det er noe å tenke på, noe som bare var for de rike noen år tilbake er nå noe alle har råd til, selv de aller fattigste.

 

Det er takket være at de rike har sponset denne utviklingen at samfunnet går fremover, det er takket være de rike at DU kan sitte klistret foran PC skjermen og lire av deg slike regler om "likhet". Hadde slike som deg fått viljen sin opp gjennom tidene hadde vi forsatt levd i steinalderen.

 

Kanskje hadde vi vært helt like, like usiviliserte.

Endret av Warz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og de som ikke har noen finger å få ut? Settes ut i skogen til ulvene?

Nei forresten - ulver blir det jo ikke noen fler igjen av i et uregulert marked ... så, rettelse: Settes ut i skogen som maur-mat?

 

La oss sette ting på plass her nå; du, og Warz, er tilhengere av prinsippet "den sterkestes rett", ikke sant?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Thomit klarer ikke å komme med motargumenter altså ? Jeg venter forsatt.

 

Det frie markedet vil gjøre fattige til rike over tid? Jaja ... lykke til du :)

Fattige kan sitte på ræva å ikke gjøre en dritt, likevel vil de bli rikere i form av lavere priser på så og si alt.

 

Sammenlign de fattige i dag med de fattige for 100 år sida, 200 år sida, 300 år sida... Fattigdom blir stadig omdefinert.

 

ulver blir det jo ikke noen fler igjen av i et uregulert marked
Nok en horribel påstand som man ofte hører fra sosialister. Hvorfor tror du det er slik?

 

La oss sette ting på plass her nå; du, og Warz, er tilhengere av prinsippet "den sterkestes rett", ikke sant?
Jeg er ikke tilhenger av den sterkestes rett. Det er det systemet vi har i dag der de sterkeste (flertallet) stjeler og ødelegger for de svake (fattige og mindretallet)
Lenke til kommentar

"Det er det systemet vi har i dag der de sterkeste (flertallet) stjeler og ødelegger for de svake (fattige og mindretallet)"

 

Jeg lar dette stå ukommentert - jeg synes det er Warz i et nøtteskall, er det ikke?

Så får enhver som leser danne seg en egen mening.

Jeg finner det så banalt at jeg gidder ikke mer.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det er det systemet vi har i dag der de sterkeste (flertallet) stjeler og ødelegger for de svake (fattige og mindretallet)"

 

Jeg lar dette stå ukommentert - jeg synes det er Warz i et nøtteskall, er det ikke?

Så får enhver som leser danne seg en egen mening.

Jeg finner det så banalt at jeg gidder ikke mer.

Det er også merkverdig hvor nøtteskall det er av sosialister på dette forumet å ignorere alle argumenter for i stedet å trå til med hersketeknikker og personangrep.

 

Jeg tar det som et tegn på at de innser hvor feil de tar.

Lenke til kommentar

Herregud, dere er jo helt kokko i hodet, lever dere alle av pappas lommebok eller? Ikke alle vokser opp med rike foreldre, faktisk er det ganske få som gjør det.

 

I norge lever 1,3 millioner folk av trygd, hadde vi sluttet skatt hadde de = konkurs.

 

Bare 65% er yrkesaktive, ganske mange av de jobber bare deltid. Det vil si at iløpet av en veldig kort tid hadde ca halve Norges befolkning gått konkurs og ganske mange hadde fulgt etter om ikke så lenge.

 

Ca halvparten av de resterende i Norge hadde blitt flyttet fra middelklasse til fattig, middelklasse hadde så og si ikke eksistert lenger i det hele tatt.

 

Dere kan dra hodet deres ut av pappas rompe og ta en gåtur i den virkelige verden heller, skal si deg det er vanskelig nok å leve på en vanlig lønn i Norge som det er, uten støtte her og der hadde det blitt umulig for de fleste. Snittlønnen i Norge ligger på rundt 450-500k og mesteparten ligger langt under dette, mesteparten av vanlige arbeidere som jobber fulltid tjener 230k-330k det er bare noen rikinger her og der som drar opp snittet, dere kan jo prøve å leve av 230k i året og sende ungene på skolen, sette mat på bordet og tak over hodet og bensin i bilen.

 

Og dere som ikke har noe imot større klasseskiller, hvordan har dere tenkt å bli rike/fortsette å være rike når alle arbeiderene er konkurs? På god tid å vokse ut av den hippie instillingen der dere tror alle politikere bare putter skattepengene i egen lomme, det er ingen vits å kverulere engang, Norge kommer aldri til å endre retning mot den fantasiøkonomien dere sitter å runker til.

 

Hvordan skal det gå med gamle folk med liten pensjon? (ingen alderstrygd)

Hvordan skal det gå med gamle folk med INGEN pensjon? (ingen alderstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som oppdrar unger alene? (ingen barnetrygd)

Hvordan skal det gå med folk som ikke får seg heltidsjobb? (ingen arbeidstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som ikke får seg jobb? (ingen støtte av noen slag)

Hvordan skal det gå med narkomane? (ingen livsoppholdstrygd)

Hvordan skal det gå med sykemeldte? (ingen syketrygd)

Hvordan skal det gå med studenter? (ingen stipend)

Hvordan skal det gå med folk som ikke har rike foreldre?

Hvordan skal det gå med folk som bruker 20-30% av lønnen sin på bensin for å komme seg til jobb? (ingen pendlestøtte)

Hvordan skal det gå med folk som feks. har downs syndrom eller en kronisk tilstand? (ingen uføretrygd)

Hvordan skal det gå med immigranter? (ingen oppholdstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som midlertidig er arbeidsledig? (ingen arbeidsledighetstrygd)

Hvordan skal det gå med gravide kvinner? (ingen dagpenger)

Hvordan skal det gå med folk som er mellom skole og jobb? (ingen oppholdstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som er utsatt for ulykker? (ingen uføretrygd)

Hvordan skal det gå med folk når arbeidsplassen deres går konkurs? (ingen arbeidsledighetstrygd)

Hvordan skal det gå med folk som allerede ligger på grensen så plutselig stiger renten på lånet? (ingen bostøtte)

 

Kunne sikkert listet opp hundre spørsmål til, men når du har svart alle de der kan vi gjerne fortsette å diskutere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

....Har nesten ikke rukket å skrive at sosialister har en tendens til å droppe alle argumenter for å ty til personangrep før:

Herregud, dere er jo helt kokko i hodet

 

Dere kan dra hodet deres ut av pappas rompe

 

På god tid å vokse ut av den hippie instillingen

 

det er ingen vits å kverulere engang

 

den fantasiøkonomien dere sitter å runker til

:D

Endret av Warz
Lenke til kommentar

....Har nesten ikke rukket å skrive at sosialister har en tendens til å droppe alle argumenter for å ty til personangrep før:

Herregud, dere er jo helt kokko i hodet

 

Dere kan dra hodet deres ut av pappas rompe

 

På god tid å vokse ut av den hippie instillingen

 

det er ingen vits å kverulere engang

 

den fantasiøkonomien dere sitter å runker til

:D

 

For et fantastisk motargument du kommer med her. Men kan du bare gjenta en gang til planen din for å hjelpe den halvdelen av Norge som ikke klarer seg uten støtte? Og kan du gjenta hvordan de rike skal fortsette å være rike uten arbeidere?

Lenke til kommentar

For et fantastisk motargument du kommer med her. Men kan du bare gjenta en gang til planen din for å hjelpe den halvdelen av Norge som ikke klarer seg uten støtte? Og kan du gjenta hvordan de rike skal fortsette å være rike uten arbeidere?

Jeg har lyst til å gi alle skattepengene mine for å redde fattige barn i Afrika i stedet for dere ufyselige nordmenn, hvorfor mener du at nordmenn er mer verdt enn fattige i Afrika?
Lenke til kommentar

For et fantastisk motargument du kommer med her. Men kan du bare gjenta en gang til planen din for å hjelpe den halvdelen av Norge som ikke klarer seg uten støtte? Og kan du gjenta hvordan de rike skal fortsette å være rike uten arbeidere?

Jeg har lyst til å gi alle skattepengene mine for å redde fattige barn i Afrika i stedet for dere ufyselige nordmenn, hvorfor mener du at nordmenn er mer verdt enn fattige i Afrika?

 

Norge gir ganske mye til Afrika. Hadde vi gitt alt hadde vi gått konkurs og hadde dermed ikke kunne fortsatt hjelpe Afrika.

 

Noen planer på hvordan man skal hjelpe de som nå lever av trygd uten skatt da?

Lenke til kommentar

For et fantastisk motargument du kommer med her. Men kan du bare gjenta en gang til planen din for å hjelpe den halvdelen av Norge som ikke klarer seg uten støtte? Og kan du gjenta hvordan de rike skal fortsette å være rike uten arbeidere?

Jeg har lyst til å gi alle skattepengene mine for å redde fattige barn i Afrika i stedet for dere ufyselige nordmenn, hvorfor mener du at nordmenn er mer verdt enn fattige i Afrika?

 

Norge gir ganske mye til Afrika. Hadde vi gitt alt hadde vi gått konkurs og hadde dermed ikke kunne fortsatt hjelpe Afrika.

 

Noen planer på hvordan man skal hjelpe de som nå lever av trygd uten skatt da?

Jeg har lyst til å gi alle skattepengene til Afrika, hver eneste krone. Jeg vil heller at en nordmann dør enn et barn i Afrika. Du derimot er en nasjonalist og gir vel faen i om jeg ønsker å hjelpe barn i Afrika, du truer meg til å betale for at du og dine ufyslige landsmenn skal kunne velte dere i overdådig luksus mens fattige i andre land lider av sultedøden. Det er kvalmende.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...