Gå til innhold

Innkjøp av lydkort (med mulighet for frontpanel)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på jakt etter et lydkort jeg kan erstatte med det integrerte lydkortet. Har prøvd å lese en del om diverse lydkort for å sette meg litt inn i hva som er bra/best og alt dette her, men sliter med å finne ut av noen detaljer.

 

Det største problemet er at jeg vil kunne bruke mitt headsett samtidig som høytalerne. Da trenger jeg et lydkort som enten har plass til alt bak (lite sannsynlig) eller som eventuelt kan kobles til frontpanelet på kabinettet eller at jeg bruker et ekstra "spor" og kobler dette til lydkortet slik at jeg kan ha høytalere og headsett samtidig. Må vel her legge til at det er 2.1 høytalere med bare 1 x 3,5mm jack for tilkobling og headsettet bruker vanlig 2 x 3,5mm, en ut og en inn for mic/lyd. Så jeg trenger ikke lydkort med 5.1 eller 7.1 støtte.

 

Det virker som at de beste lydkortene ikke kan gjøre dette, mens det er bare de billigere (dårligere) kortene som støtter dette.

 

Disse lydkortene har jeg sett på, men tror ikke at de oppførte Xonar kortene dekker mine "krav". Kan dere bekrefte/avkrefte om disse kortene kan kobles mot frontpanelet og spesielt om Creative kortet er et godt kjøp?

ASUS Xonar Essence STX

Jeg så først på dette da de fleste testene gav denne best rangering på lyd. Det jeg så som et problem er at det ikke er innebygget 3,5mm jack for in eller ut, men at det følger med en adapter. Dette er kanskje rettet mer mot musikk produksjon og lyd entusiaster som har skikkelig lyd-systemer? Stemmer det at dette ikke kan kobles til front-panelet?

 

ASUS Xonar D2/PM

Jeg leste litt videre og endte opp med å se på dette en stund. Det fremstår som et godt kort utifra det jeg leser. Ikke så bra som essence variantene, men det bruker vanlige 3,5 jacks som jeg bruker, men jeg klarer ikke å finne ut om dette kan kobles til front panelet. Virker som noen steder så er det mulig, mens andre nettsteder sier det ikke går.

 

 

Creative SB X-Fi Titanium HD

Kom til slutt over dette. Leser mye om at Creative lager dårlige drivere? Ellers ser jeg at dette har vanlige 3,5mm innganger bak og såvidt jeg forstår har det også mulighet for å kobles til front-panelet. Sånn sett tror jeg den dekker det jeg trenger, men her er jeg mest beskymret for driver/lydkvalitet vs. Xonar kortene. Er dumt at det ikke er surround støtte, men dette er ikke farlig da jeg foreløpig ikke har noe surround system.

 

Bonus: Jeg eier også et MIDI-keyboard og tenker at det er en bonus om dette enkelt kan kobles til lydkortet slik at jeg kan leke litt med musikk. er S/PDIF greit til dette om jeg skaffer meg en MIDI -> S/PDIF kabel? Dette er uansett ikke avgjørende for mitt kjøp da jeg foreløpig ikke har laget noe særlig musikk (litt, men ikke nok til å ta det altfor seriøst).

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jeg rett om jeg antar at du er ute etter å ha ulike lyd-strømmer på høyttalerne og på headsettet?

I såfall er det vesentlige poenget her, at du må ha ulike "lyd-enheter" for å kunne sende ulike lydsignaler til dem. Et front-panel betyr ikke at du har 2 ulike lyd-enheter, men kun at du har flere steder å koble ting til på. Enkleste måten å få til å ha forskjellige lyd på høyttalere og headset på, er ved å bruke et USB headset. Et USB headset får ikke lyd via lydkortet ditt, men er en egen lyd-enhet i seg selv. Dermed kan du sette opp lydkortet som "Default playback device" i Windows, og velge headsettet som lyd-enhet i de spillene du ønsker å få rett på øret.

Lenke til kommentar

Har jeg rett om jeg antar at du er ute etter å ha ulike lyd-strømmer på høyttalerne og på headsettet?

I såfall er det vesentlige poenget her, at du må ha ulike "lyd-enheter" for å kunne sende ulike lydsignaler til dem. Et front-panel betyr ikke at du har 2 ulike lyd-enheter, men kun at du har flere steder å koble ting til på. Enkleste måten å få til å ha forskjellige lyd på høyttalere og headset på, er ved å bruke et USB headset. Et USB headset får ikke lyd via lydkortet ditt, men er en egen lyd-enhet i seg selv. Dermed kan du sette opp lydkortet som "Default playback device" i Windows, og velge headsettet som lyd-enhet i de spillene du ønsker å få rett på øret.

Du har nok misforstått litt. Jeg vil ha headsett og høytalere skal spille den samme lyden samtidig, Det jeg prøver å finne ut er hvilket lydkort som har den muligheten. Altså hvor det er nok tilkoblinger til dette.

Lenke til kommentar

Spille samtidig? Eller holder det at de er koblet til samtidig?

 

Xonar Essence STX (og ST):

- kan ha både hodetelefoner og høyttalere fysisk koblet inn samtidig på bakpanelet

- kan kobles til frontpanel i tillegg

- men du må åpne driverens kontrollpanel og manuelt switche mellom hodetelefon (bak), linjeutgang (bak), front panel hodetelefon eller front panel linjeutgang.

 

Grunnen til at dette kortet har så mange koblingsmuligheter, er at det har både forforsterkersignal på linjeutgang og forsterket signal til hodetelefoner (skikkelige hodetelefoner trenger ofte forsterket signal).

 

Merk at altfor mange av de populære kabinettene på markedet har skikkelig ræva frontpaneltilkobling. Antec mener f.eks. at man kan bruke samme jord på USB- og hodetelefonkontaktene, hvilket gir mer støy på linja enn jeg kan leve med ihvertfall. Silverstone har gjort noe lignende på noen av USB 2.0 panelene sine, men mitt nye Silverstone USB 3.0 panel har krystallklar lyd på hodetelefonutgangen.

 

Essence STX er nok rettet mot musikkentusiaster mer enn til musikkproduksjon. Lydkvaliteten med gode hodetelefoner er helt sinnsyk.

Lenke til kommentar

I og med at høytalerne mine har egen volumkontroll og strømbryter, så er det lettest for meg om jeg bare kan trykke det på/av der og sette på meg headsettet uten å egentlig gjøre noe mer.

 

Med hovedkortets integrerte-lydkort så kan jeg nemmelig ha headsett koblet i bak og høytalere foran (eller motsatt) og de spilte av samme lyd samtidig. Vil helst kunne fortsette å gjøre dette, bare med bedre lydkvalitet osv..

Lenke til kommentar

 

hehe, joda- det er ikke så nøye. Jeg tenkte bare at siden det integrerte lydkortet klarer å spille samme lyd på 2 forskjellige enheter, så burde jo de dyre lydkortene også klare dette. Om det ikke går, så får jeg heller bytte litt på kabler elns. Vet ikke hvor mye en splitter ødelegger lydkvalitet eller om det har noe å si?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte bare at siden det integrerte lydkortet klarer å spille samme lyd på 2 forskjellige enheter, så burde jo de dyre lydkortene også klare dette.

Heh, Essence klarer det ikke nettopp fordi det er et skikkelig kort. :) Når du skifter lydutgang hører du høye "klikk-klakk" av lydkortets releer som slår over, akkurat som i en hifi-forsterker. Skremte vannet av meg første gangen.

Endret av kevral
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...