JohnsonJr Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Jeg er 17 år, mellom 165-170cm høy, og veier ca 58kilo, så jeg er ganske lav av høyde. Jeg spiser sunt, og bruker ingen "supplements" atm. Grunnen til at jeg har lyst til å begynne å trene fast er så jeg skal kunne gjøre det så godt på testene til førstegangstjenesten, og for å få en sunnere livsstil. Problemet er at jeg har ikke noe særlig peiling når det kommer til hva jeg burde trene for å bygge muskler. Hjemme har jeg et par manualer og noen joggesko, mens det er et treningsstudio på skolen. treningsstudioet er oppe mellom 8:00 til 18:00 tror jeg. På sesjon 2 blir vi testa i følgende: 3000-meter Hangups Pushups Situps Jeg kommer ikke til å ha noen problemer med og nå minimums kravene, men jeg håper å gjøre det så godt som mulig. Hva burde jeg trene av styrke for å nå målene mine? Og hvor ofte? Burde jeg begynne med kreatin og whey protein? Jeg gjør praktisk talt ingenting på fritiden, og siden jeg er ferdig med eksamen har jeg mer eller mindre sommerferie nå. Her er forsvarets treningsprogram som jeg tenkte jeg kunne følge, ettersom jeg trenger kondisjonstrening. Jeg kan tilføye at jeg går fortsatt andreåret, og har tredjeåret igjen før jeg skal i førstegangstjenesten. Edit: Hvis du har eller kjenner til en relevant trenings plan er det bare å slenge den inn- så kan jeg sjekke den ut. Endret 30. mai 2012 av JohnsonJr Lenke til kommentar
aomt Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Berre følg det militære opplegge. Du har så pass god tid på deg. Einaste eg kan anbefale at du faktisk følger den. Trener kvar uke. Berre spør vikingen korleis det går, når du dropper "eit par" treninger 4 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 For å bli bedre på de øvelsene som du nevner, så kan du jo egentlig bare øve på de øvelsene som er nevnt. Tren de regelmessig 2 eller 3 ganger i uka, Prøv å øke antall repetisjoner så ofte du kan. Tren utholdenhet i form av jogging de dagen du ikke trener styrke. Trenger ikke legge om kostholdet noe ekstremt for dette. kroppsvektøvelser er ikke *så* intense. Bare sørg for å spise deg god og mett på ikke-drittmat. Kreatin er sannsynligvis ikke nødvendig, men det skader jo ikke og det er temmelig billig. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) Av ren nysjerrighet, har du tenkt til å være noe spesielt når du er inne til førstegangstjenesten? Ser også ut som et bra treningsprogram for løping (regner med at Forsvaret har peiling) skal begynne å følge den selv Edit: Hva er erfaringen din når det kommer til styrketrening? Tar du 60 pushups eller tar du "kun" 20? Vet iallefall om et bra treningsprogram for pushups og en for pullups. Skal du kun fokusere på opptakskravene eller trene styrke ved siden av? Hvis ja på det siste, hvor mye erfaring har du her? Berre spør vikingen korleis det går, når du dropper "eit par" treninger Hvem er det? Hva skjedde? Endret 31. mai 2012 av ThaHoward Lenke til kommentar
JohnsonJr Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 Av ren nysjerrighet, har du tenkt til å være noe spesielt når du er inne til førstegangstjenesten? Edit: Hva er erfaringen din når det kommer til styrketrening? Tar du 60 pushups eller tar du "kun" 20? Vet iallefall om et bra treningsprogram for pushups og en for pullups. Skal du kun fokusere på opptakskravene eller trene styrke ved siden av? Hvis ja på det siste, hvor mye erfaring har du her? Jeg håper på en grønn tjeneste, med mye aktivitet. Mekanisert infanteri/ stormsoldat, i panserbataljonen høres veldig kult ut! Jeg har hørt at kjangsen for at man kommer inn på det man vil er ganske lav, og det er forsvarets behov som teller. Jeg tok 48 push-up forrige pushuptest i gymmen. Men siden lærern ikke er like streng på feil som karene på fgtj holdt jeg et bredere grep, og gikk opp og ned kjappere så jeg slapp å kaste bort energi. http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/fos/bilder-video/sider/slik-utf%C3%B8res-styrketestene.aspx 70 situps for gutter, det må være helt jævelig! Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Av ren nysjerrighet, har du tenkt til å være noe spesielt når du er inne til førstegangstjenesten? Edit: Hva er erfaringen din når det kommer til styrketrening? Tar du 60 pushups eller tar du "kun" 20? Vet iallefall om et bra treningsprogram for pushups og en for pullups. Skal du kun fokusere på opptakskravene eller trene styrke ved siden av? Hvis ja på det siste, hvor mye erfaring har du her? Jeg håper på en grønn tjeneste, med mye aktivitet. Mekanisert infanteri/ stormsoldat, i panserbataljonen høres veldig kult ut! Jeg har hørt at kjangsen for at man kommer inn på det man vil er ganske lav, og det er forsvarets behov som teller. Jeg tok 48 push-up forrige pushuptest i gymmen. Men siden lærern ikke er like streng på feil som karene på fgtj holdt jeg et bredere grep, og gikk opp og ned kjappere så jeg slapp å kaste bort energi. http://forsvaret.no/...rketestene.aspx 70 situps for gutter, det må være helt jævelig! Bare å trene målrettet og være motivert så skal det nok gå (jeg vet ikke om man kan være stormtropp i førstegangstjenesten, du burde sjekke det ut på forsvars forumet eller noe sånt) trener selv for å bli fallskjermjeger. Du burde utføre pushupsene ordentlig! Du gjør deg bare en bjørnetjeneste ved å ta snarveier. Men 70 sit ups er piece of cake etter litt trening, det er iallefall min personlige erfaring. Lenke til kommentar
seppo- Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg er ingen treningsekspert og gjør sikkert noe feil? Prøver ihvertfall, så for heller noen kommentere om jeg sier noe dumt. Jeg merker ihvertfall fremgang. Det jeg gjør er basicly å løfte vekter for de muskelgruppene jeg vil trene med vekt så jeg akkuratt ikke klarer 3x10 reps(f.eks 10, 10 og så 7-9 reps), gjør dette 3 dager i uken og om jeg klarer 3x10 øker jeg til 3x12 reps. Når jeg får til dette øker jeg vekter og gjentar. Da mener jeg at når jeg ikke klarer å løfte de siste 10, så er det fysisk umulig for meg å løfte vekten mer. Jeg har klart å øke tyngden på vektene mine ganske mye på bare 7 uker (syns jeg) og merker fremgang i treningen. Det er lurt å du følge et fast program hvor du tar samme øvelsene hver gang og helst i samme rekkefølge slik at du har et mål (være bedre enn sist) og faktisk tar i (ja, du kan endre på programmet etterhvert, men burde være likt i en periode om gangen). Gjør en skikkelig innsats. Om du tar 10 pullups, 10 neste gang, 10 igjen, 11 etter det, så 11 igjen og så 12 og fortsetter å gjøre det likt eller bedre hver gang er jo kjempe bra. Om du løfter vekter, så må du løfte likt eller bedre hver gang. Samme med jogging. Løp 15min 3 dager i uken elns og se hvor langt du kommer og prøv å slå forrige rekort hver gang. OG gjør øvelsene riktig. Det er bedre å begynne litt lettere og gjøre øvelsen rett og så bygge styrken opp med riktig teknikk. Det å "klare" mer med en gang men med dårlig teknikk hjelper lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå