Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Angst og fobi mot lyn og torden

Heidi

Anbefalte innlegg

Ja, da er sesongen her igjen, og nå begynner helvete.

Er sinnsykt redd lyn og torden, og da spesielt lynet. Har snakket med diverse psykitatriske klinikker angående behandling, men ingen vil ta det på seg siden eksoneringsterapi er rimelig vanskelig å få til når det gjelder vær. ;) Og det var visst det beste mot fobier..

Nå har det seg sånn at dette er så ille at jeg ikke engang klarer å se bilder av lyn. Og får angst om jeg bare hører om noen som har sett det.

De siste par årene har jeg reddet meg på sobril, som tas når uværet meldes, og stor støtte fra familie og venner. Jeg må sitte på et lystett rom og ha musikk i ørene for å ikke "klikke". Og de gangene det er så ille at man kjenner huset rister så sliter jeg hardt.

Har noen tips til terapiformer som kan virke?

Angsten kommer nesten hver kveld nå, når det mørkner. For da vet jeg at om det lyner vil hele huset lyse opp. Jeg er virkelig sterkt hemmet av dette sommerstid, mange aktiviteter avlyses eller utsettes om jeg ser mørke skyer i nærheten. Vet det er vanvittig tåpelig, og kan godt le av oppførselen min både nå og etter et tordenvær, men når det står på så lukkes all logikk ute, og jeg blir klin gal, om jeg kan si det pent. Trenger sårt hjelp med andre ord. ;)

Takker og bukker til den som har råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men ikke mer enn andre vil jeg tro. Jeg har et barn, så naturligvis er det en stor frykt å ikke få se henne vokse opp, eller det å forlate henne når hun trenger meg. Men jeg går ikke rundt og er redd for å dø, jeg bare føler lynet er ute etter å ta akkurat meg når det står på.

Edit: Fantastisk brukernavn du har btw :wee:

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

He-he, tenkte ikke over brukernavnet.

Husker jeg var ute for en tid tilbake og lynet slo ned ganske nært meg med umiddelbar torden når jeg var ute på spassertur i marka her, det er selvsagt noe som får pulsen til å stige, men akkurat hvor lynet slår ned har vi jo absolutt ingen kontroll over så det er i grunn bedre å akseptere sin skjebne. Sjangsen for å bli truffet er jo fenomenalt liten. Å stikke fingrene i ørene får det ikke til å gå vekk heller. Ganske rått hvor levende man føler seg etter å ha opplevd noe slikt forresten.

Jeg antar at du er ateist? Ser at du får støtte av famile og venner når problemene melder seg, da er det jo ikke noe problem for jentungen sånn egentlig siden de kommer til å ta seg av henne om det usannsynlige skulle skje.

Endret av Thunderfuck
Lenke til kommentar

Det er vel den fysiske reaksjonen kroppen får når angsten slår som jeg synes er verst. Og den styrer jeg ikke. Jeg er ganske kjapp til å be om barnevakt når det er skyer i sikte ja, frøkna her liker ikke å se mamma redd. Tenker ikke over at jeg kan dø når det står på, så det er ikke det jeg er redd for. Det bare er så utrolig overveldende når hele himmelen lyser opp, og jeg blir helt stiv av skrekk. Klapper sammen og skriker, og må ha hjelp til å forflytte meg til lystett rom. Ikke kult å måtte ha slik hjelp som en selvstendig voksen ;)

Og nei, jeg er ikke religiøs.

Har selv vært i nærheten av nedslag tre ganger, den siste var vel dråpen som gjorde at det rant over, og etter det har det blitt ekstremt.

Lenke til kommentar

Jeg drar konklusjonen (som den hobbypsykologen jeg er) at det er en underliggende frykt for døden og manglende tro på etterlivet som er det utslagsgivende.

Hmm, selv "skumle" skyer kan være med på å iverksette frykten altså? Du ville ha friket ut om jeg postet en video med lyn og torden?

Lenke til kommentar

Eksempel på eksponeringsterapi kan være:

1: Tegn en sky(er) og lyn som lyner ned fra de på papir.

2: Les om lyn på f.eks wikipedia.

3: Se på bilde av lyn.

4: Se på film av lyn.

5: Ha lavere musikk på mens det tordner.

6: La det slippe inn litt lys i rommet når det tordner.

7: Mer og mer av punkt 5 og 6.

8: Observer lyn gjennom et vindu

Gjør alle punktene til du er trygg på de så kan det vel kanskje funke. Hvis du skal lese om lyn får du få noen til å hente teksten til deg da det er bilde/animasjoner på wikisiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...