Gå til innhold

Er det verdt å oppgradere fra DMC-TZ10 til S100/GF2?

Anbefalte innlegg

Nå selges speilrefleksen unna pga. veldig lite bruk og annet fristende ting å bruke pengene på.

Har et Panasonic DMC-TZ10 som jeg i bunn og grunn er godt fornøyd med og dekker mest sannsynlig mitt behov, men er det mye ekstra å hente i bildekvalitet på Canon Powershot S100 eller Panasonic GF2 14mm (pancake)?

Såklart fordelen med kameraet jeg har nå er rekkevidden det har og den har supert videoopptak (lydkvalitet er viktig, da video blir brukt på konserter). S100 deler såvidt jeg vet mer egenskaper med G12 og GF2 er hybrid, så begge disse burde gi bedre bildekvalitet, men hvor mye er det å snakke om?

Vil de plassere seg et sted mellom TZ10 og EOS550D med 24-105 f/4L som jeg har hatt nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Vanskelig denne - Canon's 24-105mm er et trivelig objektiv som jeg tror du vil savne.

Tror ikke du vil bli fornøyd med GF2; den er litt for nærme TZ10 i bildekvalitet, selv om den er en del bedre enn S100.

Hadde jeg vært i din situasjon, så ville jeg nok heller sett på Panasonic GX-1 og 14-42X kit-zoomen.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært i din situasjon, så ville jeg nok heller sett på Panasonic GX-1 og 14-42X kit-zoomen.

Kan være enig i at GX1 med 14-42 er bra alternativ, men jeg synes både S100 og GF2 er oppgraderinger i forhold til TZ10. Problemet med TZ10 (som jeg er enig i er et bra kamera) er egenskaper i lite lys hvor kombinasjon av litt dårlig lysstyrke og middels egenskaper på høy Iso gir en del begrensninger.

Spesielt på vidvinkel vil kombinasjonen av bedre lysstyrke og bedre sensor på S100 gjøre det enklere å få bra bilder i lite lys. På tele er S100 så lyssvak at fordelen der er mye mindre.

Jeg oppfatter S100 som nærmere TZ10 i bildekvaltitet enn 550D mens GF2 er nærmere 550D enn TZ10. GX1 er veldig nærme 550D, men du får ikke noe tilsvarende 24-105 til mFT eller noe annet speilløst i øyeblikket.

Et alternativ kan jo være å slege Canon-utstyret og prøve en periode med bare TZ10, holder ikke det kan du jo kjøpe noe mer avanset igjen. Det kommer jo stadig nye ting og prisene på eksisterende modeller synker jevnt og trutt så du taper ikke noe på å vente.

Lenke til kommentar

Ja, var det jeg regnet med/fryktet. Går nok for bare TZ10 denne sommeren da og ser om det er greit nok for meg. Hadde fristet å prøve systemkamera, så skal se om jeg greier å få låne meg et fra Panasonic.

Greia er at jeg ikke vil ha et for stort kamera. Blir det noe særlig større enn det jeg har i dag, så drar jeg det ikke med ut. Speilrefleksen brukte jeg mye på ferie og det var moro, men ble også en byrde til tider...

Takk for svarene :)

Endret av datating
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...