Gå til innhold

Tregt nett under nedlasting

Anbefalte innlegg

Hei, til tider når jeg laster ned filer (utorrent, spill fra steam) så vil ofte nettet mitt bli helt ufattelig tregt. Det vil til tider være umulig å i det hele tatt loade vanlige nettsider.

Holdt nå på å laste ned Diablo 3 og da kunne jeg ikke være på internet samtidig, eller jeg hadde ikke noe valg for jeg kunne jo ikke koble til.

Noen anelse om hva som skjer og hvordan jeg kan fikse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å slutte å laste ned torrenter og heller kjøpe spillene dine? o.0

Hvis du leser innlegget hans, ser du at han blant annet laster ned spill fra Steam. Han sier ingenting om at han piratkopierer spillene han spiller, så med mindre du har forslag til løsning på problemet hans, trenger du ikke poste.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har jeg noen gang sagt at jeg laster ned ULOVELIG torrenter? Har jeg noen gang nevnt at jeg laster ned spill ULOVELIG? Hvorfor i det hele tatt kommentere dersom du ikke har noe nyttig å komme med som i det hele tatt er relevant. Og Diablo som jeg laster ned, er Guest play eller hva det nå enn er. Og kan man laste ned spill ulovelig fra steam? Det visste jeg ikke?

Takk for svar. Må si at jeg er ett skritt nærme å løse problemet nå.

Lenke til kommentar

Forestill deg at tilkoblingen din mot Internett er en vei med biler. Normalt går det fint å komme seg frem, men av og til er det mer trafikk enn ellers og da kan det plutselig være vanskeligere. Når du laster ned, øker trafikken på "veien" og ting som å laste nettsider kan gå tregere fordi andre ting skal frem samtidig. Ved å begrense innfarten til "veien", gjennom å f.eks. begrense tillatt båndbredde i µTorrent, kan trafikken flyte mer normalt og vil gi en bedre opplevelse for alle tjenestene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da må du evt ha et program, a la NETLIMITER som kan begrense bruk av båndbredde, slik at f.eks Steam ikke kan bruke mer enn 90% av nettet ditt.

Takk for svar! Har Mac forresten. Men finner sikkert noe lignende dersom jeg googler det. Skal uansett snart skifte over til windows igjen, så ikke et veldig stort problem dersom jeg ikke finner et slikt program til mac.

Lenke til kommentar

Når det gjelder torrents så kan jeg nok gi deg et tips..

Og det er å begrense upload speed i torrent programmet ditt, du vil ikke merke noe forskjell på nedlastingshastigheten din, men det bør hjelpe på problemet med tregt nett :)

Evt kan du også begrense download speed..

Har opplevd selv at nettet klikker helt ved høy belastning både opp og ned.. hovedsaklig ved opplastning ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det letteste er nok å begrense båndbreddebruken til ulike nedlastninger, men den beste løsningen er å bruke QOS, som Runar foreslår, dersom dette støttes på nettet ditt.

Dette medfører at trafikk du definerer kan garanteres en gitt båndbredde dersom den forekommer, men at nedlastningene kan benytte seg av hele linjen dersom det ikke finnes prioritert trafikk.

Endret av process
Lenke til kommentar

Hvis du leser innlegget hans, ser du at han blant annet laster ned spill fra Steam. Han sier ingenting om at han piratkopierer spillene han spiller, så med mindre du har forslag til løsning på problemet hans, trenger du ikke poste.

Ja, for Diablo 3 er tilgjengelig via Steam?

Hva om du heller gjør jobben din og steger tråden eller tar slik psudomoderering i PM i det minste?

Lenke til kommentar

Nei, og det har heller ingen påstått. Man kan laste ned Diablo III uten å være pirat.

Hva om du heller gjør jobben din og steger tråden eller tar slik psudomoderering i PM i det minste?

Jeg kommenterte i tråden fordi du kommenterte her først. Dessuten, det må mer til enn «jeg laster ned ting via torrent» for at en tråd skal bli stengt grunnet piratkopiering. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig? Har som Runar sier her ALDRI hevdet att Diablo 3 var fra steam, men at jeg fikk en guest play kode av en venn. Når du kjøper Diablo 3 følger det med en guest kode som du kan gi vekk til andre som vil prøve spillet.

Du kan vel hvertfall prøve å lese hva jeg skriver før du angriper meg med slike påstander...

Endret av HawkeyeFtw
Lenke til kommentar

Kan også anbefale og bruke uTorrents scheduler om du lar PCen stå på om natta. Du kan få uTorrent til å starte med å laste ned av seg selv om natta/tidspunkt du ikke bruker nettet og kutte helt ut når du feks kommer hjem fra jobb.

Har bærbar og liker ikke så godt å ha den på om natta. Men bruker ikke utorrent spesielt mye da det går mest i steam, men det er alikevel forferdelig irriterende de gangene de stopper helt opp.

Men uansett takk for svar! Setter pris på det :)

Lenke til kommentar

Vel da kan du jo kanskje bry deg med å spesifisere hvilket operativsystem du har, hvilken router og hvilket modem du har, hvem som leverer internett til deg, hvilken latency du har til nærmeste hopp ut fra huset ditt og latency til siden som ikke vil åpnes. En komplett traceroute vil også kunne hjelpe. Relevante innstillinger for QOS både på PC og router/modem er også interessant. En sammenlikning når nettet er "friskt" hadde også vært fint sånn at man kan sammenlikne økningen i latency mot denne.

Når du laster ned ting som ikke er via torrent, stenger du da ned torrentklienten eller kjører du disse parallelt? Hvor stor båndbredde har du inn og ut og hvor mye bruker den i følge grensesnittet på router og/eller modem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...