Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Eg fann dette i ein artikkel som rett nok dreier seg om pærer:

Sitat

Fra eldre tid er det kjent at asal ble brukt som grunnstamme for poding av pærer (Kvaale & Skard 1958). Poding er en gammel kunst som nevnes allerede av den greske forfatteren Theofrastos for ca. 2300 år siden. En antar at munker brakte kunsten med seg til Norge fra Storbritannia i middelalderen.

https://www.nibio.no/tema/mat/plantegenetiske-ressurser/nytteplanter-i-norge/utvalgte-kulturminneplanter/treslag-med-kulturhistorie/rognasal-i-paeredyrkingens-tjeneste

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Delvis skrev (30 minutter siden):

Interessant. Nå måtte jeg ut og måle. Det nærmeste er drøyt 1,20 m i fra stammen.
 

 

toreae skrev (10 minutter siden):

Mine rotskudd kommer fra 10 til 300cm fra det ene treet.

Eg tippar det er kjerner som har spirt. Men eg er som sagt ikkje ekspert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (43 minutter siden):
toreae skrev (54 minutter siden):

Mine rotskudd kommer fra 10 til 300cm fra det ene treet.

Eg tippar det er kjerner som har spirt. Men eg er som sagt ikkje ekspert.

Absolutt ikke. Jeg gravde til jeg fant at skuddet satt fast på "moderroten". Det kan hende at en av disse er fra kjerne, det burde jeg husket, men det er 8 år siden. Men absolutt ikke alle 10.
De tre jeg hentet fra rød/blå (Opal?) var alle på samme rot, på linje. De syv andre ,gul ('Reine Claude d'Oullins'?), kommer fra sør og østsiden av stammen. Hver gang jeg bruker gressklipperen klippes disse ned.

Edit. Hvordan det er hos @Delvis vet jeg selfølgelig ikke.

Endret av toreae
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har ikke gravd for å sjekke det. Og vet ikke om jeg orker gi meg ut på å gjøre det.
Her er en rett nord for stammen (den nærmeste på 1,20 m fra stammen) og de to andre er mot nordøst og ca en halvmeter lenger i fra. Men det har lenge gått grener fra hovedtreet helt bort dit, som har hatt plommer på seg.
Plommetreet ble kjøpt på et hagesenter for ca 27 - 30 år siden og plantet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (1 time siden):

Merkelig det der sånn bestefar kjørte Opel Kadetten sin rett i plommetreet til onkel har aldri vært bedre plommer enn etter det så jeg tror plommetreet dit skal kunne komme seg du får beholde det i år og se an om du skal skjære det ned ett plommetree tåler mye  

Interessant. Fordi mitt plommetre er faktisk skåret veldig ned et par ganger, så mye ned at jeg regnet med det ikke ville overleve. Men det så ikke ut til å gjøre skade, og faktisk ble plommene der også bedre og større etterpå! Så det du sier der tror jeg det kan være noe i.
Ja har skjært det godt ned av og til, for det vokser så voldig at det er strev å holde kontrollen med det.
Trodde ikke det skulle bli så mye i år, for jeg skjærte det en del i fjor også. Men det ble likevel plommer i bøtter og spann. Noe gis  bort og i år satte jeg en dunk med plommevin også.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (Akkurat nå):

Interessant. Fordi mitt plommetre er faktisk skåret veldig ned et par ganger, så mye ned at jeg regnet med det ikke ville overleve. Men det så ikke ut til å gjøre skade, og faktisk ble plommene der også bedre og større etterpå! Så det du sier der tror jeg det kan være noe i.
Ja har skjært det godt ned av og til, for det vokser så voldig at det er strev å holde kontrollen med det.
Trodde ikke det skulle bli så mye i år, for jeg skjærte det en del i fjor også. Men det ble likevel plommer i bøtter og spann. Noe gis  bort og i år satte jeg en dunk med plommevin også.

 

Det er skåret ned en del ganger bare vedlikehold treet så skal det gå bra ☺️ ja det kan det plommer er godt treet står der ennå selv 30 år etter det sa  bang ☺️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 minutt siden):

Interessant. Fordi mitt plommetre er faktisk skåret veldig ned et par ganger, så mye ned at jeg regnet med det ikke ville overleve. Men det så ikke ut til å gjøre skade, og faktisk ble plommene der også bedre og større etterpå! Så det du sier der tror jeg det kan være noe i.
Ja har skjært det godt ned av og til, for det vokser så voldig at det er strev å holde kontrollen med det.
Trodde ikke det skulle bli så mye i år, for jeg skjærte det en del i fjor også. Men det ble likevel plommer i bøtter og spann. Noe gis  bort og i år satte jeg en dunk med plommevin også.

 

1972 Opel Kadett City hadde veldig smale pedaler og ingen pedalgummi og glatte sko i tillegg til smale pedaler så sklei beinet fra bremsepedalen og over på gassen  en gang kjørte han i husveggen til onkel også 😀 

Lenke til kommentar
toreae skrev (1 minutt siden):

Har nå "høstet" fra mine tre rotskudd-busker. Til min overaskelse var det plommer på 2 av buskene. Jeg hadde bare sett blomster på den ene. 10 plommer på den ene og 2 på den andre. 
Etter 8 år gir ikke rotskudd stor avling. 

Hvordan er de plommene i forhold til de på modertreet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...