Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Vi overtok et hus i fjor, og det gamle plommetreet hadde da kun 5-6 blader. Angivelig var det for første gang beskjært av profesjonelle året før. Jeg håpet jo på at treet skulle komme i år, men så langt har det ikke kommet et eneste blad.

 

post-143500-0-30819800-1338402439_thumb.jpg

 

Må jeg regne dette treet som dødt og kan like så godt fjerne det nå først som sist? Eller finnes det mirakelkurer? Er det håp til neste år? Året etter? Takk for hjelp!

 

Hilsen nybegynner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke proff, bare en hobbydyrker. Men for meg så ser det ikke ut til, at det er proffe som har beskjært treet heller. Og treet er beskjært som i "gamle dager", da en skulle ha trærne høye. I dag beskjærer vi, så en kan gå på bakken og høste frukten. (Må ta hensyn til områder med mye snø da)

 

Jeg ville ha kontaktet en anleggsgartner, eller en eple/plome dyrker og fått treet vurdert. Men det er ikke uvanlig at treet kan virke dødt, ved kraftig beskjæring. Og beskjæring, på feil tidspunkt, kan drepe treet. Men et nytt tre koster en del og det tar normalt flere år før det er noe å høste, så få det sjekket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er anleggsgartner og mangler bare en eksamen før jeg er "European Tree Worker"-sertifisert, men jeg kan desverre minimalt om frukttrær (men noe kan jeg da).

 

I motsetning til "vanlige" trær blir frukttær beskjært med tanke på frukt, både mengde og hvor lett den er å plukke. Dette treet ser det ut som om har blitt beskjært litt vel hardt, flere av snittene tyder på at store greiner har blitt fjernet, ikke bare stresser dette treet veldig (du vil få mye stammeskudd...om det er liv i det, da), men en får også store sår. Skader å trær leges ikke som på mennesker, men blir kapslet inn for å begrense skaden/råten, desverre er ikke denne inkapslingen så veldig sterk i høyderetningen og råten sprer seg lett i treet (derfor en får hule stammer). Da sier det seg selv at en må begrense bæskjeringen.

 

Plommetrær er blødere og bør beskjæres etter høsting, men før frosten.

 

Det er uansett lett å finne ut om treet er dødt. Skrap av litt bark med neglen og se om det er grønt under barken. Er det vanskelig å se kan du knekke en liten grein i tuppen og se om det er levende eller dødt. Det finnes ingen mirakelkur for å gjennopplive døde trær. Kanskje det ikke er helt dødt og vil skyte fra roten/stammen, men du vil ende opp med noe som ligner mer en busk enn et tre.

Endret av Må jeg?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 12 år senere...

Hvis det vokser opp nye plommetrær formert av plommer som har falt av et plommetre, vil det ikke kommer plommer på de?
Har skjedd her. 3 -4 nye trær som vokser opp nært det store plommetreet.
Mener å ha hørt at slike trær kommer det aldri plommer på, stemmer det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 timer siden):

Hvis det vokser opp nye plommetrær formert av plommer som har falt av et plommetre, vil det ikke kommer plommer på de?
Har skjedd her. 3 -4 nye trær som vokser opp nært det store plommetreet.
Mener å ha hørt at slike trær kommer det aldri plommer på, stemmer det?

Om det er nye trær fra plommer skal jeg ikke svare for. Det jeg har mye av er rotskudd. Disse skal det ikke komme plommer på. Men, jeg gravde opp 10 slike og plantet dem en annen plass. Nå etter 8 år (ca) er det 3 igjen. I vår kom det blomster på 1 av dem. Etter dette kunne jeg ikke se noe. Men nå er det plommer på dette treet. Jeg kan ha tatt feil og det ene treet ikke er rotskudd. Men jeg er ganske sikker på at det er rotskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gammal tråd som har fått nytt liv.

Frøet/kjernen i eit plommetre er resultat av kjønna formeiring. Når desse trea spirer får kvart av dei ulike eigenskapar. Desse "villplommene" kan bli gode, men kan også bli tørre eller sure osv., og vil vanlegvis bli mindre og ha dårlegare eigenskapar. Men dersom ein kryssar ulike plommetre (profesjonelt) vil det i sjeldne tilfelle oppstå plommetre/plommer med betre eigenskapar enn originalane. Og vips, så har du utvikla ein ny sort.

Poding vil seie at ein tek ein knupp/kvist frå f.eks. sorten Opal og podar på eit snitt i eit anna plommetre slik at dei veks saman. Alle plommetrea av sorten Opal blir då kloner som er poda på rota frå ei ekte kjerne. Rotskot er såleis i prinsippet "villplommer", jf. det eg skreiv ovanfor.

Merk at eg ikkje er gartnar, og at mi forståing kan innehalde feil.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (29 minutter siden):

Frøet/kjernen i eit plommetre er resultat av kjønna formeiring. Når desse trea spirer får kvart av dei ulike eigenskapar. Desse "villplommene" kan bli gode, men kan også bli tørre eller sure osv., og vil vanlegvis bli mindre og ha dårlegare eigenskapar. Men dersom ein kryssar ulike plommetre (profesjonelt) vil det i sjeldne tilfelle oppstå plommetre/plommer med betre eigenskapar enn originalane. Og vips, så har du utvikla ein ny sort.

Poding vil seie at ein tek ein knupp/kvist frå f.eks. sorten Opal og podar på eit snitt i eit anna plommetre slik at dei veks saman. Alle plommetrea av sorten Opal blir då kloner som er poda på rota frå ei ekte kjerne. Rotskot er såleis i prinsippet "villplommer", jf. det eg skreiv ovanfor.

Kanskje det er rotskudd. Tok bare forgitt at de nye vekstene er kommet fra plommer som har falt av og begynt å spire. Alltid mange som har falt av. Sorten er iallefall Opal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (12 minutter siden):

Kanskje det er rotskudd. Tok bare forgitt at de nye vekstene er kommet fra plommer som har falt av og begynt å spire. Alltid mange som har falt av. Sorten er iallefall Opal. 

Eg vil tru at det er kjerner som spirer, med mindre trea kjem ut inntil stammen. Er det rotskot bør desse klippast vekk, elles vil dei ta ressursar frå plommetreet som er poda inn på rota, slik eg har forstått det.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (15 minutter siden):

Eg vil tru at det er kjerner som spirer, med mindre trea kjem ut inntil stammen. Desse bør klippast vekk, elles vil dei ta ressursar frå plommetreet som er poda inn på rota, slik eg har forstått det.

Interessant. Nå måtte jeg ut og måle. Det nærmeste er drøyt 1,20 m i fra stammen.
 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (31 minutter siden):

Eg vil tru at det er kjerner som spirer, med mindre trea kjem ut inntil stammen.

Mine rotskudd kommer fra 10 til 300cm fra det ene treet.

torbjornen skrev (2 minutter siden):

Poding har ein vel drive med ganske lenge.

Men hvor lenge? Orginale huset her er ca. 100 år. Ingen vet når de ble plantet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...