hangu47 Skrevet 30. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2012 hei! jeg skal bygge en stasjonærpc og jeg har kjøpt 850 watt strømforsyning og cm trooper kabinett, jeg har også ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 men jeg vet ikke hvordan skjermkort jeg skal ha, jeg har tenkt på HIS Radeon HD 6870 1GB GDDR5. jeg er veldig takknemelig hvis noen kan hjelpe meg, vil ha mest mulig for pengene Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 30. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2012 Mest for pengene sier du? Hvordan har du tenkt å måle det? Du kan jo f.ex ta utgangspunkt i antall 3Dmark-poeng pr krone. Dette må du isåfall gjøre med en mengde skjermkort, noe du må regne med å bruke noe tid på. Så enten må du finne en oversikt på nettet med mengdetest på skjermkort eller så får du gå igjennom tester av nyere dato. Uansett - det skjermkortet som var mest verdt for pengene i dag vil i morgen være lenger ned på lista etterhvert som priser endrer seg og nye produkter kommer på markedet. Lenke til kommentar
hangu47 Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. mai 2012 Mest for pengene sier du? Hvordan har du tenkt å måle det? Du kan jo f.ex ta utgangspunkt i antall 3Dmark-poeng pr krone. Dette må du isåfall gjøre med en mengde skjermkort, noe du må regne med å bruke noe tid på. Så enten må du finne en oversikt på nettet med mengdetest på skjermkort eller så får du gå igjennom tester av nyere dato. Uansett - det skjermkortet som var mest verdt for pengene i dag vil i morgen være lenger ned på lista etterhvert som priser endrer seg og nye produkter kommer på markedet. okei men du har ingen og anbefale? Lenke til kommentar
seppo- Skrevet 30. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2012 Det viktigste her er; hva skal du bruke GPUen til? nVIDIA sine kort har jo fordeler av at de har PhyzX og CUDA. PhyzX er vel egentlig bare til fysiske simulasjoner i spill, men ikke veldig nøye?? Tror jeg. Grunne til at jeg nevner disse er at om du driver med video, bilde eller 3D behandling/redigering og en del andre programmer så er CUDA litt viktig. Spesielt om du har litt ekstra effekter eller detaljer. CUDA er enkelt forklart en teknologi som tillater GPUen å ta over og hjelpe CPUen med litt av arbeidet. Jeg som driver en del med Photoshop og 3Ds max liker ikke AMD sine kort. Om du bare skal spille derimot, så er AMD sine kort billigere for ca samme ytelse i de fleste spill (med untak av PhyzX støttende spill). Neste som er viktig er vel hvor mye penger vil du bruke? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 30. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2012 Jeg ville heller sett på hvilke spill jeg skal spille - Nvidia er pr. dags dato betydelig raskere i BF3 for eksempel - i andre spill kan det være omvendt. PhysX er ikke noe miste nattesøvnen over og Cuda er flott hvis man har bruk for det - vær bare klar over at Nvidia's 6xx serie har mye svakere Cuda ytelse enn eldre kort - og AMD har også såkalt GPGPU støtte via OpenCL som vokser raskt, i noen applikasjoner som f.eks Folding@home er Nvidia klart raskest, men i andre som f.eks gpu drevne Bitcoin minere er AMD flere titalls ganger raskere. Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 30. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2012 Mest for pengene er relativt. Hvis du oppgir en sum du vil bruke er det lettere å se hva som gir best valuta i det området. 6870 er et bra valg i 1200-1300kr klassen, alternativet er GTX560 til ca samme penge. Beveger du deg litt opp til 1500kr kan du få et GTX560Ti som er noe raskere og et par hundrelapper ekstra et 6950. Rett under 2000kr er 7850 et bra valg. Også, det kommer litt på hvilken skjerm størrelse du har. Om du har en 1680x1050 skjerm kan du makse stortsett alt på et GTX560Ti eller 6950. Lenke til kommentar
hangu47 Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg ville heller sett på hvilke spill jeg skal spille - Nvidia er pr. dags dato betydelig raskere i BF3 for eksempel - i andre spill kan det være omvendt. PhysX er ikke noe miste nattesøvnen over og Cuda er flott hvis man har bruk for det - vær bare klar over at Nvidia's 6xx serie har mye svakere Cuda ytelse enn eldre kort - og AMD har også såkalt GPGPU støtte via OpenCL som vokser raskt, i noen applikasjoner som f.eks Folding@home er Nvidia klart raskest, men i andre som f.eks gpu drevne Bitcoin minere er AMD flere titalls ganger raskere. jeg skal spille mw3 og world of warcraft og diablo 3 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg ville heller sett på hvilke spill jeg skal spille - Nvidia er pr. dags dato betydelig raskere i BF3 for eksempel - i andre spill kan det være omvendt. PhysX er ikke noe miste nattesøvnen over og Cuda er flott hvis man har bruk for det - vær bare klar over at Nvidia's 6xx serie har mye svakere Cuda ytelse enn eldre kort - og AMD har også såkalt GPGPU støtte via OpenCL som vokser raskt, i noen applikasjoner som f.eks Folding@home er Nvidia klart raskest, men i andre som f.eks gpu drevne Bitcoin minere er AMD flere titalls ganger raskere. jeg skal spille mw3 og world of warcraft og diablo 3 HD 6870 passer deg fint da. Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 31. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2012 Japp, 6870 vil fungere massevis til de spillene. 6870 og GTX560 (ikke Ti) koster begge rundt 1200-1300 kr og skal gi ganske lik ytelse. Så da er det bare å velge et av dem. Hvis du vil ha noe som spiller de aller nyeste spillene noe høyere kan det som sagt være verdt å legge inn en 500 lapp ekstra, da har du sikret deg litt. Lenke til kommentar
Nastro Azzurro Skrevet 31. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2012 Ville anbefalt 560 TI. koster et par hundre ekstra, men har også ytelse som forsvarer denne prisen. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 31. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2012 Ville anbefalt 560 TI. koster et par hundre ekstra, men har også ytelse som forsvarer denne prisen. ville anbefalt HD 7850. Koster et par hundre ekstra, men har også ytelse som forsvarer denne prisen. See what i did there? Uansett så bruker HD 7850 mindre strøm = mindre varme = mindre støy. HD 6870 er fortsatt plenty med ytelse for de spillene, og HD 6870 er fortsatt kongen på haugen når det gjelder pris i forhold til ytelse. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2012 Ville anbefalt 560 TI. koster et par hundre ekstra, men har også ytelse som forsvarer denne prisen. 6870: 1300 kr 560 Ti: 1600 kr 560 Ti er mindre enn 10% raskere enn 6870, hvordan i alle dager blir det "ytelse som forsvarer prisen"? 1 Lenke til kommentar
Nastro Azzurro Skrevet 31. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) Olestokk: resonerte meg frem til at trådstarter hadde et budsjett på om lag 1500 kroner til kort. Derav forslaget om 560 TI. Arni90: når har prosentmessig økning i ytelse vært det samme som prosentmessig økning i pris? til sammenligning koster en 2500k 1500, mens en 2700k koster 2500. Her snakker vi en prisøkning på 2/3, så bare slapp helt av lillegutt. 560 TI yter markant bedre i de aller fleste spill, og vil gi en bedre spillopplevelse totalt sett i mine øyne. Her prater jeg av egen erfaring med kortene. De ekstra fps'ene kommer godt med når man snakker om budsjettkort som dette. Endret 31. mai 2012 av Joona Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2012 (endret) Arni90: når har prosentmessig økning i ytelse vært det samme som prosentmessig økning i pris? til sammenligning koster en 2500k 1500, mens en 2700k koster 2500. Her snakker vi en prisøkning på 2/3, så bare slapp helt av lillegutt. Nå var det du som begynte med "ytelse som forsvarer prisen," om da 560 Ti ligger bedre an enn 560 eller 6870 på pris/ytelse kunne jeg forstått det, men det gjør den ikke. Slapp litt av selv du. 560 TI yter markant bedre i de aller fleste spill, og vil gi en bedre spillopplevelse totalt sett i mine øyne. Her prater jeg av egen erfaring med kortene. De ekstra fps'ene kommer godt med når man snakker om budsjettkort som dette. Modern Warfare 3 er det mindre enn 5% forskjell: http://www.techspot....ance/page5.html World of warcraft er det mindre enn 10% forskjell: http://www.techpower...CS_Plus/23.html Diablo 3 krever ingenting og er ikke vits i å vurdere engang. Så si meg, i hvilke tilfeller var det du mente forskjellen mellom HD 6870 og 560 Ti var markant bedre? BF3 med MSAA aktivert så ingen av kortene klarer å kjøre spillet? De spillene som trådstarter skal spille klarer lett å bli kjørt på maks med et 6870, og da er det totalt bortkastet å betale 300 kr ekstra for et 560 Ti. For ikke å nevne at 560 Ti spiser 30W mer enn 6870 som betyr mer varme og støy. Litt småmorsomt at du kaller en på 21 år for "lillegutt," særlig når nevnte lillegutt trener hver 5 dager i uka. Endret 1. juni 2012 av arni90 Lenke til kommentar
Nastro Azzurro Skrevet 1. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2012 (endret) Merytelse har alltid en økende prisstigning. 5-10 % økning i spill er verd et par hundre kroner spør du meg. Ytelse skalerer ikke likt med pris... merkelig at dette i det hele tatt er en diskusjon. De nyeste nvidia kortene går som varmt hvetebrød. Prismessig økning mellom gtx 680 til 6870 er LANGT over den ytelsesmessige økningene du får. Det er slik prising i dette markedet fungerer. GTX 560 TI yter 5-10 % bedre enn 6870, derfor koster det også et par hundre mer, men fortsatt rundt "budsjettgrensen" på om lag 1500 kr som også er segmentet de ønsker å nå. Ok, fra nå av skal jeg ikke kalle deg for lillegutt, men TØFFERUD! Endret 1. juni 2012 av Joona Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2012 Merytelse har alltid en økende prisstigning. 5-10 % økning i spill er verd et par hundre kroner spør du meg. Ytelse skalerer ikke likt med pris... merkelig at dette i det hele tatt er en diskusjon. De nyeste nvidia kortene går som varmt hvetebrød. Prismessig økning mellom gtx 680 til 6870 er LANGT over den ytelsesmessige økningene du får. Det er slik prising i dette markedet fungerer. GTX 560 TI yter 5-10 % bedre enn 6870, derfor koster det også et par hundre mer, men fortsatt rundt "budsjettgrensen" på om lag 1500 kr som også er segmentet de ønsker å nå. Ok, fra nå av skal jeg ikke kalle deg for lillegutt, men TØFFERUD! Men igjen, trenger trådstarter mer ytelse enn et 6870 kan tilby for MW3, Diablo 3 og WOW? Lenke til kommentar
hangu47 Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. juni 2012 er dere blitt enig om hva som er best??? link et skjermkort på komplett Lenke til kommentar
xeye Skrevet 4. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2012 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745752 Til den prisklasses så ser det hær bra ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå