bkf_94 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Hei. Jeg har Entrepenørskap 1 og har fått i oppgave om å sette opp et lite regnskap nå på slutten av året for å vise hvor mye bedriften har gått i pluss/minus Men jeg er utrolig dårlig på slikt. Hvis noen kunne sette opp et eksempel på hvordan jeg skal sette det opp hadde det hjulpet veldig. Hadde tenkt å sitte det opp slikt: Utgifter: Startavgift - 200 kr Strøm på messe - 200 kr Innmeldingsavgift messe 300 kr Totalt - 700 kr Inntekter: Vant ''Beste Innovative produkt'' pris - 500 kr Vant '' Mest nyskapende produkt'' pris - 1000 kr Totalt - 1500 kr Netto = 700kr-1500kr =800 kr Også legge til en kommentar på slutten om at vi gikk 800 kr i pluss og at vi ikke fikk produsert noe produkt, ergo hadde vi ingen utgifter relatert direkte til produktet. Vi hadde heller ingen direkte inntekter fra salg av produktet. Noen som kan si om dette ser bra ut eller er det noen som ville gjort noe annerledes? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Du skal med andre ord ha et resultatregnskap, og da er det faktisk lovfestet hvordan det skal settes opp. Se på Regnskapsloven §6-1. Nå har ikke jeg tatt mer enn 10 stp. med bedriftsøkonomi, men jeg ville satt det under de uthevede postene. På 2. Annen drftsinntekt skal summen av premieinntektene deres stå (beskrivelse/fordeling av premiene kan da ligge som en note). Samme med 9. Annen driftskostnad, der legger du inn summen av driftskostnader og spesifiserer hvordan kostnadene er fordelt i en annen note. Vet ikke hva "startavgift" deres var for noe, men den skal nok også under 9. Annen driftskostnad. Driftsresultatet er ikke vanskelig å finne, og de resterende postene deres vil vel stå i null. 19. Ordinært resultat før skattekostnad blir nok samme som 21. Ordinært resultat. 24. Årsresultat blir da 800 kroner, og da har du satt opp resultatregnskapet ihht. Regnskapsloven. 1. Salgsinntekt 2. Annen driftsinntekt 3. Endring i beholdning av varer under tilvirkning og ferdig tilvirkede varer 4. Endring i beholdning av egentilvirkede anleggsmidler 5. Varekostnad 6. Lønnskostnad 7. Avskrivning på varige driftsmidler og immaterielle eiendeler 8. Nedskrivning av varige driftsmidler og immaterielle eiendeler 9. Annen driftskostnad 10. Driftsresultat 11. Inntekt på investering i datterselskap og tilknyttet selskap 12. Inntekt på andre investeringer 13. Renteinntekt fra foretak i samme konsern 14. Annen finansinntekt 15. Verdiendring av finansielle instrumenter vurdert til virkelig verdi 16. Nedskrivning av finansielle eiendeler 17. Rentekostnad til foretak i samme konsern 18. Annen finanskostnad 19. Ordinært resultat før skattekostnad 20. Skattekostnad på ordinært resultat 21. Ordinært resultat 22. Ekstraordinære poster 23. Skattekostnad på ekstraordinære poster 24. Årsresultat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå