Gå til innhold

Trebåt (jolle) uttrykk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lyst å lære meg de forskjellige uttrykkene på trebåter (joller), så kan noen hjelpe meg?

Er den framste "planken" som du ser på bildet nedenfor det som kalles for "forstevn", eller?

De bjelkene som går langskips på hver side av båten, er det spantene?

Gulvplatene i trebåter heter "tiljer"?

Har de fleste trebåtene "nygle", eller er det bare båter av glassfiber osv som har nygle?

Noen andre uttrykk / navn som jeg har glemt nå? I så fall, vær vennlig å fortell meg, hehe.

Jeg legger ved et bilde her.

Takk for hjelp!!

post-230335-0-74648500-1338389826_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du en maritim ordliste, og her har du et PDF dokument som forklarer ord og uttrykk og her har du enda en :)

Takk for at du delte disse linkene med meg, men jeg vet faktisk hvilken funksjon (de fleste) av disse konstruksjonene har.

Det jeg vil forsikre meg om nå er at jeg kan bruke disse navnene / begrepene på riktige steder når jeg håndterer en ekte båt, hehe.

Heter det foresten bakstevn eller akterstevn? Synes akterstevn høres litt mer "maritimt" ut.

Og hvordan er det med bunnstokken? Bunnstokk er vel en del av konstruksjonen til alle båter (eller kanskje ikke glassfiber båter?), men noen ganger synes jeg det er utrolig vanskelig å se den.

Det sies at bunnstokken er der hvor spantene "møtes", men hvis spantene går hele veien fra skuteside til skuteside uten å deles i midten av båten, hvior er bunnstokken da?

Sikkert utrolig dårlig forklart, men jeg håper du skjønner.

Jeg legger ved noen bilder her som jeg håper du gidder å se over. Jeg håper jeg har satt på alle begrepene på riktig plass.

Jeg setter i alle fall pris på om du gidder å rette meg / legge til noen begrep hvis du ser at jeg har gjort noe feil eller mangler noe .

Tusen takk.

post-230335-0-38044900-1338408396_thumb.jpg

post-230335-0-65354800-1338408405_thumb.jpg

post-230335-0-93843400-1338408449_thumb.jpg

Lenke til kommentar

På prammer ca 10 ft er det oftes ikke spanter men bånd som går fra ripe til ripe, dvs hele veien.

Er tynne flate lister, bøyelige sådanne.

Sitteplass i en trebåt heter tofte, trebåter har som oftes nugle eller nygle som du skriver.

De flate "plater" som ligger over båten kjøl innvendig kalles her for plekter, sikkert andre benevnelser andre steder.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...