Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nav klagebrev? hva betyr innholdet.


Anbefalte innlegg

hei!

 

fikk idag et brev ifra nav, ang et vedtak jeg klaget på.

 

skriver ned et par utdrag jeg er usikker på:

 

"Etter at du har klaga, har vi teke opp vedtaket opp til ny prøving men ikkje funne grunnlag til å gjere det om.

 

i vedlagte kopi av innstilling til nav klageinstans har vi gitt ein nærmare grunngiving for vedtaket. innstillinga saman med resten av saksdokumenta blir sende til nav klageinstans Midt-Norge.

 

når saka er avgjord, får du melding frå nav klageinstans."

 

jeg er ikke den kjappeste i hodet men var dette svaret på min klage eller informasjon til at dem har oversendt klagen til klageinstans og jeg får svar der ifra?

 

jeg spør pga vis jeg fikk avslag så skal jeg klage igjen.

 

om det er i feil emne så beklager jeg Anonym poster: 2b3f797f47476c3ffd9fae9e7a86a43d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De samme saksbehandlerene som behandlet saken første gang har sett på den en gang til, og mener fremdeles de har rett, men de har også sendt saken (inkludert alle saksdokumentene, og en nærmere begrunnelse for vedtaket) videre til NAV klageinstans. Du trenger med andre ord ikke gjøre noe mer med saken før du får svar derfra.

Lenke til kommentar

De forteller to ting:

1. Ditt kontor har vurdert klagen, men de ser ingen grunn til å endre avgjørelsen.

2. Derfor blir klagen sendt videre, til et eksternt kontor som skal være litt mer "nøytrale".

Så du må bare vente på svar når klagen der blir ferdig behandlet.

 

Men dessverre, NAV følger normalt bare sine paragrafer og regler, og tar ikke hensyn til deg eller meg.

Får håpe for din skyld at det går din vei :)

 

De samme saksbehandlerene som behandlet saken første gang har sett på den en gang til, og mener fremdeles de har rett, men de har også sendt saken (inkludert alle saksdokumentene, og en nærmere begrunnelse for vedtaket) videre til NAV klageinstans. Du trenger med andre ord ikke gjøre noe mer med saken før du får svar derfra.

Du var litt raskere med å svare :)

Lenke til kommentar

Som beskrevet ovenfor har NAV-kontoret eller NAV Forvaltning nå gjort rede for hvordan de ser på saken. Du bør lese vedlegget til det brevet, og kommentere detaljert på hvilke punkter du mener NAV tar feil.

 

Men dessverre, NAV følger normalt bare sine paragrafer og regler, og tar ikke hensyn til deg eller meg.

Får håpe for din skyld at det går din vei :)

 

Det kalles likhet for loven, det... Alle behandles etter regler, og ikke etter enkeltpersoners innfall.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

takk for svar!

 

da lærte jeg litt da og:)

 

ang svar på hva som jeg mener er feil, jeg skyter et generelt spm,

min far er veldig uenig, og vil gjerne skrive en uttalelse ang punktene,

vil det bli lagt vekt på? vis han skriver en uttalelse og skriver under på,

likeså vil en uttalelse fra en lege ha noe å si mot en spesialist som har skrevet en utalelse, da jeg er uenig i uttalelsen til spesialisten.

 

det jeg tenker på at mine foreldre har vært i rundt meg før episoden og etter episoden og de har sett hvordan den har endret meg, noe som nav ikke vil innse.. Anonym poster: 2b3f797f47476c3ffd9fae9e7a86a43d

Lenke til kommentar

takk for svar!

 

da lærte jeg litt da og:)

 

ang svar på hva som jeg mener er feil, jeg skyter et generelt spm,

min far er veldig uenig, og vil gjerne skrive en uttalelse ang punktene,

vil det bli lagt vekt på? vis han skriver en uttalelse og skriver under på,

likeså vil en uttalelse fra en lege ha noe å si mot en spesialist som har skrevet en utalelse, da jeg er uenig i uttalelsen til spesialisten.

 

det jeg tenker på at mine foreldre har vært i rundt meg før episoden og etter episoden og de har sett hvordan den har endret meg, noe som nav ikke vil innse.. Anonym poster: 2b3f797f47476c3ffd9fae9e7a86a43d

Da ville jeg prøvd å fått tak i ny informasjon og fått skrivd ned det dere mener er feil grunnlag og slikt, og få sendt til nav innen kort tid.

Lenke til kommentar

Det kalles likhet for loven, det... Alle behandles etter regler, og ikke etter enkeltpersoners innfall.

Selvsagt er jeg klar over det. Men det finnes og enkelte og mer skjeldne ting, der regelverket blir for uklart, eller ikke blir tatt hensyn til pga lovverket.

F.eks som denne saken: http://www.tv2.no/un...et-3773833.html

Og poenget ditt er? Tror du det ville blitt færre rare resultater om man bare dret i lovverket og alle saksbehandlerne fikk gjøre som de følte for i hver enkelt sak?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

det jeg tenker på at mine foreldre har vært i rundt meg før episoden og etter episoden og de har sett hvordan den har endret meg, noe som nav ikke vil innse.. Anonym poster: 2b3f797f47476c3ffd9fae9e7a86a43d

 

Jeg tviler på om NAV bryr seg om uttalelser fra ditt opphav (jeg vil fraråde det-oppfattes som "stakkarslig"). Det de forholder seg til er dokumentasjoner fra behandlende instanser. Disse bør være så konkrete som mulig, for at det ikke skal oppstå tvil om ekteheten vedrørende plagene dine. Hvis dokumentene er for vage; eks. "pasienten sier, mener, føler osv" - er sjeldent gode nok argumenter for å få saken vurdert i egen favør. Så tror jeg også at det legges merke til hvordan man opptrer i møter med saksbehandlerne. Hvis man gjør en "dårlig figur" på møtene, kan det være med på å tippe saken i negativ retning.

Lenke til kommentar

Og poenget ditt er? Tror du det ville blitt færre rare resultater om man bare dret i lovverket og alle saksbehandlerne fikk gjøre som de følte for i hver enkelt sak?

Poenget er at alle ikke blir like rettferdig behandlet, siden lovverket ikke tar hensyn til alle faktorer.

Mange av reglene er også ganske misvisende og litt uklare.

Det går selvsagt også utover brukerne, og mange må klage og vente i lengre tider før det skjer noe.

Jeg mener at saksbehandlerne må følge loven og retningslinjene NAV har, men i spesielle saker, så må man og kunne ta ekstra hensyn. Og dette bør selvsagt bare gjelde spesielle saker, der regelverket og er litt misvisende.

Lenke til kommentar

Det er jo et godt spørsmål. Og jeg mener ikke at bare en saksbehandler må vurdere dette. Det måtet da evt lederen gjøre. Jeg vet ikke hva slags system de har på dette fra før av altså.

Men jeg har jo sett på NAV på TVNorge, og der går det unna :tease:

Lenke til kommentar

På et generelt grunnlag så følger nok saksbehandler loven og de rundskriv som er utarbeidet..

 

Når det gjelder innstillingen så ville jeg nok bedt om kopi av saksdokumentene og bedt om en svarfrist på en uke eller ti fra du har mottatt disse. Selvfølgelig trenger du ikke kopi av disse hvis du har full oversikt over saken sin selv.

 

Uavhengig av det over ville jeg funnet fram vedtak og innstilling ( og aller helst tatt kopi av disse). Deretter leser du alt grundig for å finne hjemmel de mener ikke er oppfyllt se hvorfor sen ikke er oppfyllt.

 

Her finner du lovverk og rundskriv som NAV benytter seg av:

http://www.google.no/search?q=nav+rettskildene&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb&client=safari

 

 

Lenke til kommentar

Det brevet der er et standardbrev. Underinstansen har valgt å opprettholde vedtaket sitt. De oversender saken til nav klage og anke som med 99% sikkerhet kommer frem til samme konklusjonen (jobber i nav og vet at de så godt som alltid alltid er enige med underinstansen med mindre det er snakk om nye prinsippielle problemstillinger). Så med mindre du klarer å hoste opp en bedre dokumentasjon for hvorfor du oppfyller vilkåret i folketrygdloven som nav mener du ikke oppfyller så ville jeg ikke forventet at nav klage og anke omgjør vedtaket og tilstår ytelsen du hevder du har krav på.

Det høres i ditt tilfelle ut som om rådgivende overlege, på oppdrag fra nav lokal, har vurdert at du ikke oppfyller vilkårene i §8-4 i Folketrygdloven hva angår arbeidsuførhet?

 

Vanskelig å gi mer detaljert råd uten å vite saksopplysningene.. Men i avslagsbrevet du fikk forut for oversendelsesbrevet står det paragrafen du har fått avslag på bakgrunn av. Videre står det hvilke opplysninger nav har mottatt og som de har fattet vedtaket sitt på. Hvis du opplyser om det kan du sikkert få bedre rådgivning her. Eller bare ring 55553333 og snakk med nav. Men kompetansen på de telefondamene der varierer... hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...