Gå til innhold

MSI Lightning 7970 - nonreference 7970!

Anbefalte innlegg

Mannen fra UPS kom hit for å levere noe jeg hadde store forhåpninger til.. og for et kort! Herregud dette er massivt. Det er rett og slett sånn grafikkort skal være! Kortet bygger en del i høyden og litt i lengden kontra referansedesign. Lightning kortene har siden de så dagens lys vært et friskt pust til markedet av grafikkort. Lightning GTX260 og 275 klokket som bare det og gjorde frekvenser alle andre kunne se langt etter. Jeg husker GTX260 kortet vi fikk utdelt under MOA arrangementet til MSI - det gjorde 1100Mhz på -190C. Referanse klarte såvidt 950Mhz.

kort%20og%20eske.jpg

Kort og eske.

bakside.jpg

Bakside med reaktoren kapslet inn.

reaktor.jpg

Reaktor koblet til.

reaktorute.jpg

Reaktor ute.

Så, endelig fikk jeg lov til å teste Lightning kortet til MSI med 7970 gpu! Du kunne tro jeg var spent og hadde faktisk lastet opp med 40L nitrogen rett før. Litt synd når jeg fikk denne beskjeden fra min venn i MSI:

"Kortet MÅ overleve, skal sendes videre"

"Nooooo" tenkte jeg.. :(

Uansett! Jeg fikk testet kortet på luft og sjekket ut de tingene jeg visste kom til å bli kult med dette kortet. Her er noe av det jeg syntes er genialt med Lightning:

#LN2 mode: Fjerner Coldbug og Coldbootbug samt øker OCP (over current protection)

#Measure point: Her kan du lese av gpu, minne og aux spenninger rett fra kortet. Følger med overganger som passer til vanlig multimeter.

#MSI GPU Reactor: Lite kretskort rett bak gpuen med kondensatorer som mer stabil spenning.

#Strøm/Strømforsyningskrets: Helt ny krets som kan levere vesentlig mer strøm og mer stabil spenning enn standard. Økt inntak i 2 x 8pin vs 1 x 8 og 1 x 6 pin. Kortet har også "Solid Core Coils", dvs null coilwhine. Denne PWM kretsen gjør også at kortet kan gi 1.4v stabilt til gpu under load. Referansekortet sliter som pokker med vdropp på så høy spenning.

#MSI Afterburner: Støtter dette kortet enda mer enn vanlige kort, her kan AUX, GPU og MINNE spenninger justeres. Avlesning av minnetemp og pwm temp er også ting som ikke er vanlig for referanse kort. Settes kortet i "LN2 mode" kan også gpuspenning justeres til 1.7v :)

#Bakplate: Holder kortet og pwm kjølig fra baksiden.

#Minnekjøler: Alu plate som går over alle minnebrikkene, holdes kald av viftene på kortet. Minne kan enkelt kjøres på 1.9v uten problemer med temperatur.

#Twin Frozr IV: Ny kjøler til gpuen. Er satt opp slik at gpuen mer eller mindre aldri går over 75C etter mine tester. Spinner opp når kortet nærmer seg 70C for så å flate ut temperaturen. 2 x 92MM vifter med nok trykk til å holde heatpipene kalde. På standard frekvenser 1070/1400 (standard referanse er 925/1375) er kjøleren mer enn mindre lydløs. Kortet jeg hadde til test gjorde 1200/1800 på AUTO vifte med 1.25v til gpuen.

#Dual Slot: Kortet er dual slot, dette gjør at man kan kjøre Trifire med spacing i mellom på R4E og MSI Big Bang Xpower II (sikkert andre også).

ibruk.jpg

Ja, kortet er stort! :D

dual%20slot.jpg

Dual slot med measurepoints øverst i midten på kortet.

Mange av disse tingene er helt sikkert overflødig for noen, men jeg syntes det er utrolig kjekt. Kortet er laget for klokkere og folk som vil ha ekstra ytelse - det klarer det så det synger etter! Mange entusiaster sitter hjemme med vannkjøling som klarer mangfoldige watt, hvor genialt er det ikke med muligheten for å gi 1.4 volt til gpu uten å måtte tenke nevneverdig over det? Lightning kort er laget for å tåle det lille ekstra og flere har klokket disse kortene til 1800/1900Mhz på flytende nitrogen!

Uheldigvis fikk jeg ikke testet på nitro og jeg har valgt å ikke teste 10 forskjellige benchmarks mot stock 7970 kort (7970 er 7970 - yter like mye per mhz). Lightning kortet gjorde høyere stabile frekvenser enn noen av mine gamle 7970 kort og det med betydelig mindre støy. Testet 3DM11 på 1200/1800Mhz som sagt og her følger screens med 4500Mhz 3930K i Performance preset klokket og stock + performance i CCC (ja, AMD jukser skikkelig med tesselation ved performance!).

9150%2011.png

Stock frekvens 7970 Lightning.

1200.1800%20lightning.png

Klokket til 1200/1800 AUTO fan.

11800%2011.png

Tesselation AV. 1200/1800 AUTO fan.

Jeg vil gi kortet en klar kjøpsanbefaling over referansekortene til AMD, synd prisen er på nesten 1000kr mer enn vanlige kort. Denne kommer sannsynligvis til å bli senket ganske snart. Konklusjonen må bli: Skal du klokke - gå for Lightning!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...