volvo93 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Hei, e skal bytte clutchen på en Chrylser Avenger 1977 mod. selv, planen var å gjøre dette i garasjen hjemme. men hva må e være obs på så e ikkje ødelegger noe ? har mekka mye bil, men aldri byttet clutch før. og hvis noen har peiling på hvordan man sentrerer clutchen så er det flott om noen kunne gitt meg ett innblikk i dette Takk for svar! Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) mht sentrering så må du skaffe deg en sentreringstap, dette kan du enten fikse ved å skjære akseltappen av en gammel defekt gearkasse, eller kjøpe som verktøy. Når det gjelder selve bytte så kommer det litt an på bilen, jeg har ikke byttet på Chrysler, men på diverse andre... noen biler må motor ut på, mens de fleste med bakhjulsdrift som jeg har byttet på så er det bare å av mellomaksel, løsne alle relevante bolter/vaiere/kabler fra motor/gearkasse og trekke kassa bakover og slippe den ned... derfor viktig med en god og stødig garasjejekk. Dra på biltema og find Haynes boka for bilen hvis du ikke allerede har den, eller bestill den på nett (hvis det finnes en Haynes bok for biltypen da). husk at boltene som holder trykkplata skal skrus til med riktig moment så det er viktig med en verkstedhåndbok for å få riktig data. I tillegg ville jeg også ha vurdert å bytte trøstelageret i samme slengen.... og eventuelle slitte deler på overførinnger osv. når du først har det fra hverandre. Endret 30. mai 2012 av StoltHD Lenke til kommentar
volvo93 Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 mht sentrering så må du skaffe deg en sentreringstap, dette kan du enten fikse ved å skjære akseltappen av en gammel defekt gearkasse, eller kjøpe som verktøy. Når det gjelder selve bytte så kommer det litt an på bilen, jeg har ikke byttet på Chrysler, men på diverse andre... noen biler må motor ut på, mens de fleste med bakhjulsdrift som jeg har byttet på så er det bare å av mellomaksel, løsne alle relevante bolter/vaiere/kabler fra motor/gearkasse og trekke kassa bakover og slippe den ned... derfor viktig med en god og stødig garasjejekk. Dra på biltema og find Haynes boka for bilen hvis du ikke allerede har den, eller bestill den på nett (hvis det finnes en Haynes bok for biltypen da). husk at boltene som holder trykkplata skal skrus til med riktig moment så det er viktig med en verkstedhåndbok for å få riktig data. I tillegg ville jeg også ha vurdert å bytte trøstelageret i samme slengen.... og eventuelle slitte deler på overførinnger osv. når du først har det fra hverandre. okei, vanskelig å få tak i info om denne bilen, da den er så sjelden. så det med riktig moment på trykkplata blir nok vrient.. har lett endel på nettet for å finne noe info om bilen men er ikkje lett takk for svar Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) http://www.ebay.co.u...L-/130081552553 http://www.amazon.co.uk/Hillman-Chrysler-Avenger-1970-Haynes/dp/B000J1J1EG På dette forumet vil du mest sannsynlig få bedre svar på det du lurer på om bilen.... http://www.avenger.co.nz/forum/ lykke till Endret 30. mai 2012 av StoltHD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå