3xt Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Hei Jeg har en gammel Saab 93 modell 2000 og trenger nye vinter dekk, og lurte derfor på hvordan jeg finner ut hvilken størrelse som vil passe bilen min? Evt. om noen kan linke meg til en annonse på finn.no ville også ha vært veldig hjelpsomt! Takk på forhånd Mvh Tommy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Har du de gamle vinterdekkene, kan du jo se hvilken dimensjoner det er på dem ;-) Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 mekonomen.no har en tjeneste der du kan skrive inn bilnummeret ditt og få opp vanlige deler for valgt bil, inklusive dekk&felg. Du kan også søke opp på bilmerke og modell. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Det samme har forøvrig Europdekk: http://www.europdekk.no/dekkpakkebygger.aspx Kan dog være lurt å dobbeltsjekke med mekonomen.no også. Lenke til kommentar
3xt Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Takk for svar! Så vil det si så lange dekkene er like store, så har det ingenting å si? f. eks viss dekkene mine er 16" så vil alle 16" passe til bilen min? Noen som har aning hva brukte/nye vinter dekk bør koste ? Så jeg ikke blir rund lurt når jeg skal ut å handle Mvh Tommy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Nei, ref. bildet jeg linket til. Et dekk skal ha rett bredde, profil og passe til korrekt felgstørrelse. (i tillegg har du andre ting som max last og hastighet, men dette er som regel ikke så viktig da "alt går"). Et vinterdekk til 16 tommer finner du vel fint ned i 600 kroner, men da får du et skikkelig drittdekk. De gode koster fort 1200,- for dekket. http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Forbrukertester/Dekktest/Vinterdekktest-2011/Piggfrie-dekk/ Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 TS: I overskriften spør du "Hvilke felger?" - I svarene som er gitt deg har vi fokusert på DEKK til bilen, altså gummien. Hvis du også mangler FELG så er svaret at ikke alle felger passer på din bil selv om dimensjonen er den samme (f. eks. 15" felg). Det er f.eks. forskjellig antall bolter (og deres dimensjon), avstand mellom boltene, bredde på felgen etc. Kjøper du nye felger skal selger kunne finne riktig felg som passer til bilen. Kjøper du brukt må du sjekke at spec'en på felgen stemmer med det bilen din kan ha. Med brukte felger kan du risikere felger som har ujevnheter ('kast') som gjør at det rister i bilen/i rattet. Ofte kan man komme rundt dette ved å feste lodd på felgen men er det f. eks. høydekast (oval felg) er det ikke sikkert at det kan fikses. Lodd på felgen er forøvrig vanlig for å avbalansere dekk&felg. Kjøper du brukte dekk på felg bør du få dem avbalansert på nytt, det kan være at lodd har falt av felgen(e). Lenke til kommentar
3xt Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 TS: I overskriften spør du "Hvilke felger?" - I svarene som er gitt deg har vi fokusert på DEKK til bilen, altså gummien. Hvis du også mangler FELG så er svaret at ikke alle felger passer på din bil selv om dimensjonen er den samme (f. eks. 15" felg). Det er f.eks. forskjellig antall bolter (og deres dimensjon), avstand mellom boltene, bredde på felgen etc. Kjøper du nye felger skal selger kunne finne riktig felg som passer til bilen. Kjøper du brukt må du sjekke at spec'en på felgen stemmer med det bilen din kan ha. Med brukte felger kan du risikere felger som har ujevnheter ('kast') som gjør at det rister i bilen/i rattet. Ofte kan man komme rundt dette ved å feste lodd på felgen men er det f. eks. høydekast (oval felg) er det ikke sikkert at det kan fikses. Lodd på felgen er forøvrig vanlig for å avbalansere dekk&felg. Kjøper du brukte dekk på felg bør du få dem avbalansert på nytt, det kan være at lodd har falt av felgen(e). Takk for bra svar! Du har nok rett, jeg ser etter nye dekk og ikke bare felger . Og ja planen var egentlig å kjøpe brukt i håp om å kunne spare noen kroner. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 En ting til - Hvis du går for brukte dekk, husk at bilgummi hardner med tid (og enda mer hvis feil oppbevart, f eks. i solen). Vinterdekk skal være myke for å gi best mulig grep/feste på glatt føre (også piggdekk). Kjøper du brukte dekk som er mer enn ~3-4-5 år har de mistet mye av grepet (og piggene hvis -dekk). Et nytt dekk midt på treet kan derfor være bedre kjøp enn brukte som er noen år gamle. Ja, dekk koster men med tanke på at du har 4 håndflater som har kontakt med bakken, hvor mye er et bra feste på vinterføre verdt for deg? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Har du ikke vinterdekk til denne bilen din fra før? Isåfall trenger du jo ikke nye felger (med mindre de er skadet). Hvis du bare skal kjøpe dekk, er det nok helt klart lettest å kjøpe nye. Det koster deg vel rundt 3500 for et sett med gode piggfrie dekk. Du kan nok være heldig å finne brukte felger med greie dekk på Finn for noe mindre, men det er i mine øyne ikke verdt det. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Hva er regnr ditt så gir jeg deg info siden du sliter såpass med å finne det Lenke til kommentar
3xt Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 Hva er regnr ditt så gir jeg deg info siden du sliter såpass med å finne det Takk for tilbudet, men problemet er løst. problemet var bare det at det ene dekket ble ødelagt. Kjøpte meg nytt sett Takk for all hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå