Left Blank Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) For det første så syntes jeg å ha et synlig nummer på postene gir ett feil inntrykk av autoritet, og det dytter innlegg som kanskje burde hatt mere fokus til bakgrunnen. Ofte så får brukere som er populære mange likes, enten de fortjener det eller ei, mens mer ukjente brukere med bra innlegg ikke får noen eller veldig få. Det andre problemet er at plussingen ikke er konsistent. Ofte blir poster rangert slikt helt tilfeldig, fordi folk ikke gidder plusse alle innlegg de liker. Hvis plussene ikke var synlig for noen enn personen som skrev posten så hadde det vært rettferdig, og brukeren får gleden av å vite at noen liker det han skrev, men som ett synlig og offentlig rangeringsystem så funker det meget dårlig mener jeg. Endret 30. mai 2012 av b3ta 1 Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Har du fått for få likes? =/ På en mer seriøs tone: Jeg synes det er helt greit å ha. Det kommer mye tåpelig ut av de likes, som regel er det humoristiske ting/frekke ting som får likes. De ordentlig super-seriøse innleggene kan også få pluss, men som regel går det i humor utifra hva jeg har sett rundt om kring om brukeren er populær eller ei har jeg ikke merket noe spesielt, så trur nok ikke det er problemet Endret 30. mai 2012 av Argoniel 2 Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Har du fått for få likes? =/ Tror du det er den eneste grunnen til at jeg kunne ha skrevet denne tråden? Du mener jeg ikke har ett poeng antar jeg? Etter det jeg har lest på forumet så syntes jeg at jeg er inne på noe. 1 Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Akkuratt den setningen der skreiv jeg for å få likes Trur ikke du fikk med den litt mer seriøse svaret mitt Dog, jeg kan være enig at det kanskje skulle vært en notification eller noe, jeg aner ikke hvilken post det er snakk om når jeg ser jeg har fått en like. Så noe form for liste over personers +-innlegg eller noe kunne vært fint! 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Funksjonen brukes slik brukerne selv vil. Problemet er derfor brukerne, ikke selve funksjonen. Vi kan ikke nekte folk å plusse morsomme innlegg, ei heller tvinge de til å plusse mer enn ett innlegg i en tråd. Det har vært diskutert om man skal av-anonymisere funksjonen, og hvis du mener dette kan være en løsning foreslår jeg du tar del i den pågående diskusjonen. 1 Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Aha ja. Nei asso det kommer vel anpå tråden og seksjonen av forumet også. Noen tråder når en slags konsensus om ett tema, så får de som er enige med konsensusen flere plusser enn de som er uenige. Det blir en slags visuell autoritet om at disse innleggene er bedre, som også gjør at folk kanskje har vanskeligere for å være uenig med dem. Om det er "riktig" eller ei er vanskelig å si, men jeg likte bedre da alle innlegg hadde samme 'status' visuelt sett, og det var heller innleggene i seg selv som telte. Angående det om populære brukere får flere plusser så er det vanskelig å si, etter det jeg har sett i trådene jeg har vært i så er det slik. Ikke at de ikke fortjener noen plusser, men noen ganger virker det som de tiltrekker mange flere plusser enn det jeg kanskje forventet, særlig om det er andre innlegg som jeg syntes er mye bedre eller som har ett godt poeng også. 1 Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Funksjonen brukes slik brukerne selv vil. Problemet er derfor brukerne, ikke selve funksjonen. Vi kan ikke nekte folk å plusse morsomme innlegg, ei heller tvinge de til å plusse mer enn ett innlegg i en tråd. Det har vært diskutert om man skal av-anonymisere funksjonen, og hvis du mener dette kan være en løsning foreslår jeg du tar del i den pågående diskusjonen. Jeg syntes egentlig ikke det er problemet. Funksjonen i seg selv, og da særlig de synlige plussene på individuelle postene, er problemet. Det kan godt hende folk flest ser det helt annerledes, og jeg prøver ikke å si at jeg har rett*, og da får det bare ligge, jeg overlever. Jeg lurer dog på om hvilken innvirkning det har på brukere, enten de vet det eller ikke, om det dytter diskusjonen i andre retninger enn det kanskje burde? Noe slikt. Endret 30. mai 2012 av b3ta 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 I mange tråder er plusset eit godt hjelpemiddel til å få fram det eller dei gode svara som hjelper trådstarter mest. Dette er gjerne dei svara som er underbygd med kildebruk slik at det går klart fram at det ikkje berre er postaren sin personlege meining som blir presantert. Det største problemet er at det ikkje er full enigheit i korleis systemet skal brukast, enkelte setter eit pluss på alle innlegg som dei liker medan andre kun gir pluss til dei gode innlegga. Ein måte å redusere "pluss-spam" er enten ved å lage regler for korleis systemet skal brukast, eller ved å redusere antallet plusser som ein bruker kan gi innafor ei vis tidsperiode. Dersom du ikkje har ubegrensa med plusser som du kan gi vekk så vil nok brukerane være meir restriktive på korleis dei bruker dei. 1 Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 I mange tråder er plusset eit godt hjelpemiddel til å få fram det eller dei gode svara som hjelper trådstarter mest. Dette er gjerne dei svara som er underbygd med kildebruk slik at det går klart fram at det ikkje berre er postaren sin personlege meining som blir presantert. Det største problemet er at det ikkje er full enigheit i korleis systemet skal brukast, enkelte setter eit pluss på alle innlegg som dei liker medan andre kun gir pluss til dei gode innlegga. Ein måte å redusere "pluss-spam" er enten ved å lage regler for korleis systemet skal brukast, eller ved å redusere antallet plusser som ein bruker kan gi innafor ei vis tidsperiode. Dersom du ikkje har ubegrensa med plusser som du kan gi vekk så vil nok brukerane være meir restriktive på korleis dei bruker dei. Ja, enig i at tekniske diskusjoner så er det en bra funksjon (da har man som regel rett eller galt også, det handler om fakta). Det handler for meg mere om meningsdiskusjoner, det vil si, politikkk og samfunn som er den sekjsonen jeg er mest aktiv i, etc. Hvorfor skal en mening ha mere vekt enn en annen? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 I politikk og samfunn så har også eg merka at mange bumper opp innlegga som dei er enige i, så i dei diskusjonane så viser eigentleg plussane kor mange som er enige i dei forskjellige argumenta. I enkelte diskusjoner så kan dette være nyttig nettopp for å vise debatanten kor få som er enige i vedkommandes ekstreme meininger. Dette er også nyttig for andre brukere som tilfeldigvis er innom tråden slik at dei ikkje får inntrykket av at "folk flest" her på forumet har samme meiningar som dei brukerane som er mest aktive på forumet. (Her tenker eg spesielt på trådane der ein diskuterer diverse konspirasjonsteorier der forkjemparen poster ein youtube film med 3 plusser og ein anna bruker stiller kritiske spørsmål om kildekritikk med "populær post" merket oppe i høgre hjørne. Ein kan sikkert også vurdere om funksjonen skal deaktiveres i enkelte underforum. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Det handler for meg mere om meningsdiskusjoner, det vil si, politikkk og samfunn som er den sekjsonen jeg er mest aktiv i, etc. Hvorfor skal en mening ha mere vekt enn en annen? Hva mener du vi bør gjøre her? Forby plussing av innlegg med meninger og ikke fakta? 1 Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Det handler for meg mere om meningsdiskusjoner, det vil si, politikkk og samfunn som er den sekjsonen jeg er mest aktiv i, etc. Hvorfor skal en mening ha mere vekt enn en annen? Hva mener du vi bør gjøre her? Forby plussing av innlegg med meninger og ikke fakta? Nei det er vel umulig. Hvis noe skulle fjernes så ville jeg stemt for de synlige plussene på individuelle poster. Kanskje bare ha rykte i brukerens profil istedenfor, og at brukeren som får en pluss kan se plusser andre har gitt på hans poster. Men, jeg er usikker.;P 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Kanskje bare ha rykte i brukerens profil istedenfor, og at brukeren som får en pluss kan se plusser andre har gitt på hans poster. Men, jeg er usikker.;P Dette er ei dårlig løysning då alt ein vil sjå er at denne brukeren bruker å gi gode svar. Ofte er det slik at flinke brukere av og til slenge frå seg tullete slengbemerkningar, og andre gongar så glimter spammeren til med eit riktig godt svar. Eit slikt system vil også gi eit særdeles godt rykte til dei som poster mykje i humor kategorien då folk der får pluss dersom andre brukere liker vitsen. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Personlig syntes jeg det er en god indikasjon på hvor artig ett innlegg er, ikke hvor bra det er. En vittig litt på kanten svar får mange flere plusser enn det som faktisk er ett godt svar. Tryne-faktoren er også ganske viktig. Plusser burde ikke bli sett på som ett kvalitets-stempel. Personlig mener jeg pluss-systemet aldri har fungert slik det var tenkt å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå