mgulnor Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Hei, jeg går VG1 og skal ha en presentasjon i Samfunnsfag som vil bli veldig utslagsgivende på standpunktkarakteren. Jeg har fått temaet: samarbeid (Politikk og demokrati og internasjonale samfunn). Hovedtemaet er altså samarbeid, men oppgaven skal berøre alle de tre temaene. Jeg har kommet fram til at jeg vil vinkle oppgaven min mot EU og deres påvirkning på det norske demokratiet gjennom EØS(konvensjoner o.l. fra EU som Norge vil følge på grunn av EØS-avtalen). Problemstilingen vil da bli noe i denne duren: "Svekker EU-samarbeidet Norges demokrati i noen grad og eventuelt hvordan?". Smalt/bredt nok? Relevant til oppgaven? Eventuelt hvordan bør jeg omformulere problemstillingen? Noen viktige punkter dere tror jeg bør ta med? Andre tips? (for eksempel gode kilder) Lenke til kommentar
The Bunk Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Problemstillingen er god, men jeg ville endret en detalj. Jeg foreslår at du formulerer det slik: "Påvirker EU-samarbeidet Norges demokrati i noen grad, og eventuelt hvordan?". Ved å bruke det ladede ordet "svekker" (eller styrker), gir du inntrykk av å vite svaret før du har undersøkt problemstillingen. Eventuelt kan du bytte ut "EU-samarbeidet" med "europeisk samarbeid", slik at du også kan prate om Den Europeiske Menneskerettskonvensjonen (EMK), Den Europeiske Menneskerettsdomstolen (EMD), NATO og OSSE. Dette vil kanskje gjøre oppgaven litt for bred, det må du vurdere selv. Selv synes jeg det er mest interessant med spørsmålet om et fullverdig EU-medlemskap ville styrket eller svekket norsk selvråderett kontra situasjonen i dag, da vi fra før av styres betraktelig av Brüssel - uten at EØS gir oss noen formell makt i EU. Om problemstillingen er bred nok, kommer jo an på hvor lenge du skal snakke. Men det er nok å ta tak i. Du kan ha med momenter som vetoretten og aktuelle EU-direktiver vi har tatt stilling til i Norge. Husk også at demokrati er mer enn folkestyre; det kan for eksempel tenkes at menneskerettighetene i Norge styrkes gjennom Den Europeiske Menneskerettskonvensjon og Den Europeiske Menneskerettsdomstolen (dette er som sagt ikke EU-instanser, men er eksempel på europeisk samarbeid). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå