Gå til innhold

lage pipe av tre?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

faren til en god venn av meg fyller 60 snart, og jeg tenkte jeg skulle gjøre litt stas på han da. han samler blant annet på piper, og han er glad i håndverk.

jeg vil lage en pipe til han i tre, men dette er ikke mitt felt så jeg trenger hjelp.

hvordan skal det gjøres? spiller det noen rolle hvilken tresort? hvor fint bør den pusses inni? hvordan skal den behandles når den er ferdig?

den kommer nok ikke til å bli brukt ofte, samlingen står for det meste bare til pynt, men han vil sikkert prøve den første gangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nok tro at det greieste er å kjøpe et sett der du kan fullføre selve uformingen av pipa, men der du får alle delene du trenger. Jeg vet at fra gammelt av så var bjørk et vanlig treslag å lage piper av, men jeg mener å ha lest et sted at det ikke er bjørk som er vanlig/vanligst lenger. I tillegg trenger du uansett også et munnstykke. Dersom du ikke ønsker helt naturlig look, men ønsker å få litt farge på pipa så skal du bruke kun spritbasert behandling. Lakk bør ikke brukes, da varmen kan få lakken til å flasse. Polering vil jeg tro er ganske rett fram der du bruker helt vanlig filt/polish.

Jeg ville nok uansett forhørt meg med en profesjonell pipemaker for å være sikker på at du får med deg alt som bør gjøres, og gjør det på en korrekt måte. Litt kjipt å gi bort en gave og det viser seg at den går opp i liminga etter noen uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...