Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

sliter på første boot hver dag

Anbefalte innlegg

ok det emne sier lite.

hver morgen de siste 4-5 dagene har pcen slitt med cold boot, i starten skrur den seg bare på i 1 sekund før den rebooter så holder den et par sekunder til før den rebooter og sånn går det sakte men sikkert med masse rebooter helt til den til sist kommer seg inn i windows der så rebooter den som regel 1 gang og etter dette så er maskinen stabil resten av dagen ,

jeg kan også restarte den som jeg vil på dette tidspunkt og alt er normalt men hele prosessen om morgenen tar 15 minutter eller mer og er veldig plagsomt. har hatt stabil maskin lenge til detta skjedde og jeg har ingen nye komponenter.

antar det er et hardware problem men skjønner ikke hva.

håper noen kan hjelpe meg

Endret av f8lkemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Kjenenr ikke til hvilken pc elelr oppsett du har, men endel hovedkort har løsninger hvor pc innimellom tester ut oppsett automatisk og kan da restarte for å teste oppsettet. Dette var det endel bråk om bl.a på x58 kortene i sin tid. Mulig at hvis du har noe defekt hardware at det blir noe kluss med dette systemet, dvs at pc rebooter og ikke får gjevne resultater.

Lenke til kommentar

Kjenenr ikke til hvilken pc elelr oppsett du har, men endel hovedkort har løsninger hvor pc innimellom tester ut oppsett automatisk og kan da restarte for å teste oppsettet. Dette var det endel bråk om bl.a på x58 kortene i sin tid. Mulig at hvis du har noe defekt hardware at det blir noe kluss med dette systemet, dvs at pc rebooter og ikke får gjevne resultater.

detta er specsa mine

Operating System: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.120330-1504)

Language: Norwegian (Bokmål) (Regional Setting: Norwegian (Bokmål))

System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.

System Model: X58A-UD3R

BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG

Processor: Intel® Core i7 CPU 930 @ 2.80GHz (8 CPUs), ~2.8GHz

ser ut som jeg har det kortet du nevner kan du utdype litt

Lenke til kommentar

Før jeg oppgraderte min hovedpc brukte jeg Abit hovedkort, og hver gang jeg skrudd på pc-en, måtte den restarte en gang, veldig irriterende.

I forhold til ditt problem så vil jeg anta at det enten er hardware problemer, oppdateringer eller BIOS innstillinger som skaper problemet

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

X58 kortene har en løsning hvor kortet innimellom tester ut ulike innstillinger. Aner ikke hvordan dette gjøres, men ihvertfall justeres settingene og så restarter pc for å teste de settingene. Om det ikke fungerer, går den tilbake til gamle innstillinger elelr forsøker andre inntil det funker.

Dette var det mye bråk med når x58 kortene kom, og gjelder såvidt jeg vet alle slike kort. Mange mente at det ville slite på hardwaren, men man ble forsikret om at det skulle være trygt.

Min gjør det samme, har også gigabyte x58 kort, men det går uker mellom hver gang. Vil tippe ca. en gang i måneden.

Jeg kontaktet selv gigabyte om dettte, og fikk til svar at det var sånn det var laget og at det derfor var slik det skulle være.

Det er altså hovedkortet ditt som kjører en automatisk tweaking av innstillingene i ny og ne, og forsøker å optimalisere instillingene etter den hardware som er satt inn. Om den rebooter ofte så tyder det på at den sliter med å optimalisere og kjører gjennom mange forsøk. Aner ikke om det kan være på grunn av noe hardware som skaper kluss. I mitt tilfelel så slår jeg den på, så kutter den booten og starter på ny igjen. Dette skjer kun en gang ca, en gang i måneden.

Har valgt minen fra qualified vendors list, ikke klokket eller noe så det burde ikke være noe hos meg som skulle skape problemer og mulig det er derfor det suser rett gjennom med kun en test.

X58 og kortene som kom i den perioden hadde som du sikkert kjenenr til masse innebygget sjekksystemer med feilindikatorer og blinkende dioder og displayer. Smak og behag på disse systemene. Jeg synes det er ok at systemet sjekkes og at man får indikasjon om noe er galt. Andre mener at slike systemer øker sannsynligheten for krasj.

Forøvrig så trodde jeg også at det var et defekt kort før jeg fant ut av systemet, og det har vært feilfritt hos meg ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...