Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Oppvaskmaskin som ikke tar inn vann! Hjeeelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi kjøpte idag en brukt oppvaskmaskin, en eldre Siemens iQ med Aquastop..

Satte den på, åpnet opp når den var ferdig og der var alt vannet igjen. Den hadde ikke klart å tømme seg.. Regner med at det kan være at den ikke klarte å pumpe ut vannet "oppover" i slangen til sluket.. Men iallefall, det ble en liten lekkasje og maskinen er våt under.. Fikk tømt maskina ved hjelp av kopper og kar :p Men når vi skulle teste den igjen etterpå, ville den ikke ta inn vann! Har prøvd å dra ut og inn ledning og slanger, ingenting hjelper.. Så leste jeg her http://www.hagegal.n...hp?f=19&t=32489 at det muligens var en svamp som sitter nederst i maskina som er våt.

Spørsmålet er da, hvordan får jeg av dekselet i fronten slik at jeg kommer til? Under døra mener jeg.. Har prøvd alt, men får den ikke opp!

Håper virkelig noen kan hjelpe meg, litt surt å kjøpe oppvaskmaskin også blir den ødelagt første dagen.. :hm:

Slik ser maskinen ut...

post-269720-0-98874100-1338335837_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det fremdeles er fuktig under oppvaskmaskinen så er det vel riktig at den ikke skal ta inn vann. Jeg kjenner andre som har hatt oppvaskmaskinen stående midt på kjøkkengulvet noen uker til det hadde tørket helt opp under benken etter vannlekkasje.

Lenke til kommentar

Fant til slutt etter mye leting den flotøren, det var en rundt isopor plate.. Den var som den skulle den, så det kan virke som Aquastoppen har gått til h******. :realmad:

Da lurer jeg på; kan jeg kjøpe en helt vanlig innløpsslange UTEN slik Aquastop? eller må jeg ha det, siden det egentlig skal være det på denne maskinen?

Endret av mariiannee
Lenke til kommentar

Hadde aldri kjøpt en så gammel brukt maskin. Kjøp heller en billig ny selv om den bråker mer. Og er det feil på maskinen fra dag en, så skulle du tatt det opp med selger.

Du må bruke innløpsslangen som sitter på maskinen. Klumpen på enden er inntaksventilen og den må jo være der. Hvis den skal byttes må den erstattes med en tilsvarende. Den er dyr og bør monteres av fagmann.

Når du fant flottøren, var det vann der eller var det tørt? Hvis det er vann der, er det en innvendig lekkasje og når flottøren flyter opp så stenges inntaket og pumpa skal tømme maskinen. Men når maskinen ikke tømte seg ved første gangs bruk, tyder det på defekt pumpe eller at det er noe feil slik at den ikke klarer å pumpe ut vannet. Sjekk avløpet - har det stått oppvaskmaskin der før?

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke råd til å kjøpe ny.. :hm: Og selger sier det ikke var noe galt med den når hun brukte den selv, bare noen dager tidligere. Så det blir hennes ord mot mitt.

Er nok den klumpen som er ødelagt, for den skal vel dure/vibrere litt når den er i orden ?? Det gjør den ikke.. Hvor dyr snakker vi om for en ny ?

Var helt tørt inne ved flottøren. Trodde grunnen til at den ikke tæmte seg, var fordi avløpsslangen var rett opp til toppen under vasken, deretter en bøy til der den er koblet i avløpet. Kanskje den hadde problemer med å pumpe vannet i den vinkelen.. ?

Lenke til kommentar

Klumpen (inntaksventilen) er bare en elektrisk styrt ventil som åpner når maskinen skal ta inn vann. Eneste lyder/vibrasjoner er et lite klikk når den åpner og stenger, og lyden av vannet. Tviler på at den er ødelagt, men hvis den er det så er den og slangen en del og ikke lett å bytte. Priser på dele kan du finne her.

Maskinen skal tømme seg med slangen oppunder benkeplaten. Er du sikker på at avløpet er åpent? Hvis det ikke har stått maskin der før er det sansynligvis blokkert.

Og husk at oppvaskmaskiner normalt skal monteres av fagmann....

Lenke til kommentar

Hmm, ok.. Da lurer jeg virkelig på hvorfor den ikke tar inn vann! :hm:

Stakk fingeren nedi avløpet, og ja den var jaggu helt tett! Ikke noe hull og går ikke ann å ta ut noe derifra.. De som bodde i leiligheten før hadde oppvaskmaskin ja.. Kanskje de lot vanne renne rett ut i vasken o_O

Så da er det ikke noe galt med tømmingen på maskina, sannsynligvis!

Men hvorfor tar den ikke inn vann ? Blir gaaaal! :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...