Gå til innhold

Søke om å få ta Bachelor


jaja11

Anbefalte innlegg

Hei

 

La oss si, hypotetisk sett, at jeg stryker et fag for mye i 4. semester, 2. året. Kravet for å ta Bacheloroppgaven i siste semester er 100 sp innen september 2. året, mens jeg kun klarer 90. Er det tilrådelig å søke til skolen om tillatelse til å likevel ta Bacheloroppgaven? Finnes det noen sjans i havet? Står ingenting om søknader når det gjelder denne problemstillingen. Er det i det hele tatt noe skolen kan bestemme seg for? Altså å innvilge søknaden.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kunne ta Bacheloroppgaven i 6. semester må man ha minimum 100sp innen september, altså starten av 5. semester. For å miste studieretten må man ligge enda lenger bak.

 

Spørsmålet er da, om man klarer 90sp, om man kan søke seg frem til å få lov til å ta bacheloroppgaven i 6. semester likevel.

Lenke til kommentar

Det er mulig du kan ta det de 10 siste poengene i 6. semester samtidig som du skriver oppgaven. Alternativt kan du muligens gjøre oppgaven i 6. semester og ta de siste 10 poengene i 7. semester, eller omvendt.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er på akkurat din skole, men utsettelser er sjeldent et problem med mindre du tar 0 studiepoeng et semester og ikke har en god grunn. Å få fritak derimot tror jeg du kan se langt etter.

 

EDIT: Leste litt for raskt. Tenkte du akkurat var ferdig med 5. semester med 140 poeng. Må du ikke uansett ha 180 poeng før du får graden? Hvilket betyr at du planlegger å ta fag tilsvarende 3 semestre på 2 semestre?

Endret av Akinakes
Lenke til kommentar

Vel, du kan jo alltids søke. Tror ikke noen her kan hjelpe deg med svaret, rett og slett. Det skader aldri å søke. Det verste som skjer er jo at du må ta bacheloroppgaven et senere semester, og det er vel ikke noe problem? Når du er så mye forsinket ender du vel opp med å ikke gjøre deg ferdig på normert tid uansett?

Lenke til kommentar

Akinakes: Er ikke snakk om fritak fra fag, selvfølgelig skal fag jeg mangler tas opp. Men du tror det er mulig for meg å søke om "utsettelse", dvs. at jeg tar opp fagene jeg mangler i 5. og 6. semester, og få ta Bacheloroppgaven i 6. selv om jeg egentlig ligger bak kravet?

 

Herr Brun: Bacheloroppgaven har jeg veldig lite lyst til å ta et år senere, da jeg planlegger å ta de fagene jeg mangler i 5. og 6. semester og dermed være ferdig og stå med en Bachlorgrad etter endt Bacheloroppgave. Det er ikke kunnskapsløshet det står på.

Lenke til kommentar

Tror det blir veldig mye arbeid på et semester med 3 fag og oppgave i tillegg og jeg tror ikke du får lov til det. I tillegg er det mulig at du trenger de fagene for å heve kvaliteten på oppgaven din.

 

Det du derimot burde gjøre er å ta 5 fag i 5. semester og så 1 fag og oppgave i 6. semester. Dette forutsetter at du har nok valgfrihet siste året til at dette kan oppfylle kravene til graden.

 

Jeg foreslår at du snakker med studieveileder på skolen din. Hvis du viser at du klarer å jobbe mer enn normalt i 5. semester får du nok lov til å ta et fag samtidig som du skriver oppgaven.

 

Er det forresten ikke mulig å skrive oppgaven i høstsemesteret, slik at du bare blir et semester forsinket?

Lenke til kommentar

Tror det blir veldig mye arbeid på et semester med 3 fag og oppgave i tillegg og jeg tror ikke du får lov til det. I tillegg er det mulig at du trenger de fagene for å heve kvaliteten på oppgaven din.

 

Det du derimot burde gjøre er å ta 5 fag i 5. semester og så 1 fag og oppgave i 6. semester. Dette forutsetter at du har nok valgfrihet siste året til at dette kan oppfylle kravene til graden.

 

Jeg foreslår at du snakker med studieveileder på skolen din. Hvis du viser at du klarer å jobbe mer enn normalt i 5. semester får du nok lov til å ta et fag samtidig som du skriver oppgaven.

 

Er det forresten ikke mulig å skrive oppgaven i høstsemesteret, slik at du bare blir et semester forsinket?

Her har du kjernen i problemet. Det er en grunn til at man ikke får skrive oppgave før man har bestått x antall fag, og det er at man skal ha grunnlaget som kreves for å skrive oppgaven.

Lenke til kommentar

EDIT: Leste litt for raskt. Tenkte du akkurat var ferdig med 5. semester med 140 poeng. Må du ikke uansett ha 180 poeng før du får graden? Hvilket betyr at du planlegger å ta fag tilsvarende 3 semestre på 2 semestre?

 

Jo, for å få graden. Men oppgaven kan tas selv om man har strøket et par fag. Tas ikke fagene får man ikke graden, tas den får man den når alt er bestått.

 

Men det finnes muligheter for en vri? Altså, om jeg får 40sp i 5. semester, at jeg kan få tatt oppgaven?

 

Menmen, nå skal jo først denne eksamen som avgjør situasjonen tas da, så er jo ikke sikkert jeg stryker. Men med 56% stryk i fjor og tidligere eksamener som kan skremme enhver regnskapsfører er jeg redd..

Endret av jaja11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...