johan1 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Trenger hjelp med 2 oppgaver her, er litt usikker, og må vite svaret kjapt. 1: Hva er omkretsen av en sirkel hvis arealet er 1520 KM^2? 2: Hva er omkretsen av et rektangelformet stuegulv hvis arealet er 48 M^2 og forholdet mellom lengden og bredden er på 4:3? Ungdomsskolenivå. Lenke til kommentar
olavrb Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 1. Bruk formel for areal og omkrets av sirkel. Snu litt på formler osv, så får du svaret Formel for areal er: A = pi · r · r =pi · r² Du finner radius i sirkel ved å: r = kvadratrot(A/pi) Så bruker du bare formel for omkrets. 2. Finn to tall med forholdet 4:3 som multiplisert vil gi 48. 8*6 fks? Lenke til kommentar
johan1 Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 1. Bruk formel for areal og omkrets av sirkel. Snu litt på formler osv, så får du svaret Formel for areal er: A = pi · r · r =pi · r² Du finner radius i sirkel ved å: r = kvadratrot(A/pi) Så bruker du bare formel for omkrets. 2. Finn to tall med forholdet 4:3 som multiplisert vil gi 48. 8*6 fks? På oppgave 2 har jeg svaret, men utregningen lurer jeg litt på Sånn man ville svart på tentamen/eksamen. Lenke til kommentar
johan1 Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Og: hva menes med vinkel CAD i en firkant? Lenke til kommentar
Ned Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Vinkel CAD er vinkel A i henhold til linje C og D. Lenke til kommentar
johan1 Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Vinkel CAD er vinkel A i henhold til linje C og D. Aha, skjønner. Takk. Tentamen i morra skjønner du, så derfor jeg spør Lenke til kommentar
olavrb Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Og: hva menes med vinkel CAD i en firkant? Vinkel A. Regel: A (midterste bokstav) er punktet vinkelen er i, utspent av C og D. Edit: Damn, to late 1. Bruk formel for areal og omkrets av sirkel. Snu litt på formler osv, så får du svaret Formel for areal er: A = pi · r · r =pi · r² Du finner radius i sirkel ved å: r = kvadratrot(A/pi) Så bruker du bare formel for omkrets. 2. Finn to tall med forholdet 4:3 som multiplisert vil gi 48. 8*6 fks? På oppgave 2 har jeg svaret, men utregningen lurer jeg litt på Sånn man ville svart på tentamen/eksamen. Trengs jo ikke utregning. Du kan gangetabellen, og vet om forholdet 4:3 = 8:6 Endret 29. mai 2012 av o-l-a-v Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Det du kan gjere på 2) er å kalle breidda av stova for x, då vil lengda vere 4x/3. Arealet er breidd ganger lengd, so du får likninga Breidda er dermed 6m, og då er lengda 6*4/3 = 8. Ein annan mogeleg tankegang er å seie at breidda er 3x og lengda 4x, som gjev likninga . Det gjev at breidda er 3*2 = 6, og lengda er 4*2 = 8. Endret 30. mai 2012 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå