Gå til innhold

[Løst] Open source pdf tools til Mac - hvordan redusere kvalitet og filstørrelse?

Anbefalte innlegg

Jeg har et monsterdokument på 166 sider og 20 MB i pdf som jeg trenger å gjøre en god del mindre - helst så lite som ned under 5 MB. Det består for det meste av tekst og rette linjer.

Macs innebygde PDF-funksjonalitet gir meg alt for liten kontroll over kompresjon og kvalitet (jeg vil ha LAV kvalitet), og ja - jeg har laget meg mitt eget ColorSync-filter og prøvd den veien.

Acrobat er ikke et alternativ, og jeg har prøvd alt jeg har kommet over av diverse tools - minst ti stykker nå.

Nå er jeg fullstendig desperat - har noen noen tips? Jeg har tidligere brukt PrimoPDF på Windows og var svært fornøyd med det, men det finnes ikke til Mac.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å komprimere fila med vanlig filkomprimeringsverktøy (zippe eller bruke 7z f.ex)?

Ellers finnes jo PDF Split and Merge (PDFsam) som du kan benytte til å fjerne enkeltsider av PDF-filer og masse mer.

Forøvrig kan det hende at å kjøre OCR på dokumentet er det som skal til, men da må du nesten bekoste programvaren selv ettersom gratisprogrammer til dette formålet ikke er å oppdrive.

Lenke til kommentar

Tusen takk, geir_hk! Noe så enkelt som å zippe reduserte den ihvertfall til under halvparten, og det er nok for meg i denne omgang. Jeg antok faktisk at pdf hadde temmelig effektiv kompresjon innebygget. Ja, OCR hadde helt klart vært det beste - har ingen sider å kutte og det er nesten bare tekst med masse plass mellom - OCR hadde nok fått dette ned mot 1MB.

Igjen, tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...