Gå til innhold

Svaksynt eller blind - har du noen spørsmål? Ingen spørsmål er dumme!


Oda1982

Anbefalte innlegg

Jeg har postet et innlegg som ligner på dette, men da om førerhund. Nå vil jeg lage en tråd hvor hvem som helst skal kunne stille spørsmål ang. det å være svaksynt og blind. Ingen spørsmål er dumme!

Jeg kan fortelle om noe pinlig som skjedde i går. Jeg sto og ventet på en drosje, og endelig komdrosjen. Jeg gikk bort til bilen, fant panseret og fulgte bilen til håndtaket til passasjersetet. Vinduet ble rullet ned. "Venter du på drosje", noe jeg sa ja til, og da viste det seg at bilen jeg trodde var drosjen ikke var en drosje, men, skulle besøke husverten. Heligvis at jeg gikk med hvit stokk, som gjør at slike tabber legitimeres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble født 3 mnd. for tidlig og fikk for mye oksygen i kuvøsen. Dette gjorde at jeg fikk netthinneskade og grønn stær. Jeg hadde 5% syn på det høyre øyet frem til jeg var 15 år, men da begynte synet gradvis å bli dårligere. I dag er jeg helt blind.

Når man bruker PC som svaksynt, kan man bruke forstørrelsesprogram og gode kontraster. Som blind, bruker man et punktskriftdisplay (leselist) som består av enten 40, 64 eller 80 tegn, avhengig av om du sitter med en bærbar eller stasjonær maskin. På leselisten ser du kun én linje av gangen, og denne linjen kan flyttes virtuelt rundt på skjermen slik at jeg får lest hele skjermbildet. Jeg kan ikke bruke mus, men bruker f.eks. Word og Windows generelt bare med hurtigtaster. Jeg bruker en skjermleser som tolker om det som står på skjermen til punktskrift på leselisten og i tillegg har den en kunstig stemme som leser opp teksten på skjermen. Bilder og grafikk blir ikkke presentert for meg.

På internett skjer noe spesielt. Da går skjermleseren "bak" i HTML-koden og gjør om hele siden. Hver lenke kommer på ny linje, grafikklenker blir vist med tekst osv. Tastaturet virker ikkke lenger å kunne skrive med, men jeg bruker bokstaver for å flytte meg rundt på internettsiden, f.eks. bokstaven E (edit) for å hoppe til redigeringsfelt, bokstaven B (button) for knapper, bokstaven L f(link) for lenke, bokstaven V (visited) for besøkt lenge osv.

Det høres kanskje tungvint ut, men med litt øvelse, går det veldig fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Je har nok ikke bedre hørsel enn normalt seende, men jeg bruker hørselen mer aktivt. Det er ikke slik at man hører bedre, men jeg er mer observant. Når jeg gikk på VGS, måtte jeg bevege meg mellom tre bygninger. Når vinteren kom, fikk jeg problemer, for snøen demper alt ekko og jeg hadde vansker med å lytte etter husene. Men når snøen derimot hadde forsvunnet, ble ekkoet svært lett å høre, for da hadde jeg gjennom vinteren brukt hørselen til å lytte etter ekkoet. Noen superblindinger kan jo til og med høre lyktestolpen...

Når det gjelder punktskrift, er en punktskriftleser som en dyslektiker. En dyslektiker mangler ordbilder (grafisk avkoding), men må stave seg igjennom ordet. Det må en blind også gjøre, men blinde kan klare å lese korte ord på to til fire bokstaver som grafisk avkoding. Den alminnelige punktleser leser ca. 100 ord i minuttet. En svært rask punktleser kan komme opp i 300 år, men disse er unntakene. De som lærer punktskrift i voksen alder, har som regel en lesehastighet på mellom 30 og 60 ord. Sammenlignet med en seende, leser den seende 300 ord i minuttet ved høytlesning, mens når man leser inni seg, kan seende komme opp i 500 ord i minuttet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har postet et innlegg som ligner på dette, men da om førerhund. Nå vil jeg lage en tråd hvor hvem som helst skal kunne stille spørsmål ang. det å være svaksynt og blind. Ingen spørsmål er dumme!

Jeg kan fortelle om noe pinlig som skjedde i går. Jeg sto og ventet på en drosje, og endelig komdrosjen. Jeg gikk bort til bilen, fant panseret og fulgte bilen til håndtaket til passasjersetet. Vinduet ble rullet ned. "Venter du på drosje", noe jeg sa ja til, og da viste det seg at bilen jeg trodde var drosjen ikke var en drosje, men, skulle besøke husverten. Heligvis at jeg gikk med hvit stokk, som gjør at slike tabber legitimeres.

er du smartere enn de andre som er med deg på vgs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...