Gå til innhold

Ta lån på leilighet m/ kausjonist.

Bllink

Anbefalte innlegg

Heihei!

Besteforeldra mine skal flytte fra leiligheten deres i området her. Dei har spurt meg om jeg vil leige eller kjøpe, har sakt ja til leige. Men vil gjerne eige leiligheta. Eg har en månedslønn utbetalt på ca 20.000. Og verdien på leiligheta ligge på 2.5mill +. Jeg er alene, og har ikke så veldig stor egenkapital.

Er det mulighet for meg å ta et lån på dette alene?

Etter hva kompisene mine sier, så kan jeg omtrent ta så mye lån jeg ønsker, så lenge noen med god lønn stiller som kausjonist. Is this true?

Jeg er forresten 23 om under 1mnd. Har også leid leilighet før, men føler det er bortkastet penger, sia jeg aldri får se dem igjen.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør tenke på at kausjonisten sitter i fella om du ikke betaler for deg. 20.000 er ikke veldig mye for å betale et lån på 2,5 mill. Et lån på det beløpet vil koste kanskje 13-14000 i måneden, så det har du ikke råd til.

Ikke plag snille slektninger med å kausjonere på et så håpløst tilfelle.

Kanskje dine besteforeldre gir deg en gunstig leie, så kan du kanskje spare opp egenkapital til å kjøpe senere. Det blir ikke billigere med kausjonister, men du overlater ansvaret til andre, og det bør du ikke gjøre med den lønna.

Lenke til kommentar

De kan selvfølgelig selge den til deg for underpris. Dersom de ønsker å hjelpe deg maksimalt kan de selge leiligheten til 940 000 kroner under takst (for å slippe arveavgift som slår inn over dette), så kan de låne deg resten av pengene. Dere kan da avtale lavest mulig rente (minimum normrenten, p. t. 2.25%), og i tillegg kan de skrive av 1G hvert år på lånet.

Dersom de ikke går med på dette (f. eks. fordi de ikke vil forfordele arvinger) så ville jeg ikke kjøpt leilighet til 2,5 mill med 20 000 i måneden og null egenkapital. Månedlige utgifter med normalt banklån på 2,4 mill ligger rundt 14 000. Det tror jeg er for mye for deg.

Lenke til kommentar

Banker pleier å være behjelpelig med avdragsfrihet i perioder hvor man har lav inntekt, eller til for eksempel studenter som kan sannsynliggjøre betraktelig høyere inntekt i framtiden. Ingen bank vil gå med på noe sånt som en varig løsning.

Men altså. Om du kan høre om besteforeldrene er villige til å selge til "litt" underpris (si til 2 mill), så får du kanskje lån hos husbanken. Der er det mulig å binde fastrenta til 2.9% i 20 år. Da blir terminbeløpet 11 000. Det er kanskje akkurat innenfor det du klarer å håndtere?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Det fyrste du må vurdere er kva levestandard du vil legge deg på.

Det er ikkje umogleg for deg å betjene eit slikt lån men det vil bety at at du ikkje har råd til anna enn boligutgifter. Sjølv om det nok blir igjen litt penger til mat så kan du berre gløyme ting som bil, kvitevarer og elektronikk.

Satt litt på spissen så vil du då leve som fattig i ei flott leiligheit utan invetar.

Normalt sett er det derfor mykje betre å kjøpe små boliger slik at du har meir penger tilgjengelig til å bruke på det du vil.

Du bør også spørre deg om du i det heile tatt kan ta over denne leiligheita. Med ein verdi på over 2,5 mill så vil nok dette være i dyraste laget å leige også (med mindre du blir sponsa av dine besteforeldre og får tilbud om ei svært gunstig husleige). Som nemnt så bør nok du i din situasjon vurdere noke som er billegare. Buutgiftene bør ikkje overstige halvparten av nettolønna di, og helst bør den være nede i ca fjerdedelen slik at du har penger til overs som du kan bruke på det du vil.

Lenke til kommentar

Å sette ned verdiprisen på leiligheta er uaktuelt for dem, sia det skal være rettferdig mellom alle barnebarna.

The Avatar, ser hva du mener der. Leiligheta har 3 soverom, så utleige er en mulighet. Men leigeprisen får jeg være med å bestemme selv, den er på 5000-7000kr, etter hva jeg klarer å betale. Og det er ganske billig får ei slik leilighet. Naboen betaler 12k mnd, men di er 2.

Nei ser ingen andre muligheter enn å søke meg ut i nordsjøen :p

Lenke til kommentar

5-7000 i mnd for hele leiligheten? :O

Selv leier jeg rom hos en kompis i en leilighet som var taksert til 2,2, og det betaler jeg 3800 i mnd for. Det er riktignok inkl. bredbånd og TV.

Poenget mitt er at dersom du kan vise til leiekontrakt på forhånd påvirker det likviditeten din hos banken når du skal søke lån, og ikke minst er det langt enklere å faktisk betjene lånet på denne måten.

edit: Dette er forøvrig også en gunstigere løsning enn om f.eks. dine besteforeldre skulle leie ut leiligheten til deg og to av dine kompiser, ettersom man slipper å skatte av leieinntekter fra bolig man bor i selv.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det er da ikke mer rettferdig å subsidiere leia di med 5-7000 i måneden, enn det er å selge leiligheta billig? I praksis betaler de deg jo mellomlegget mellom din leie og markedsleie.

Jo, vist dem selger meg leiligheta til 2mill, og om 1 år er den værdt 3mill, så har jeg tent 1 mill på det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...