Gå til innhold

Hjelp med aktivt delefilter for PA


Anbefalte innlegg

Hei

Ny på forumet og trenger hjelp med et Behringer cx2310 aktivt delefilter/xover.

 

Bygger et DIY lydanlegg bestående av subber, kick(øvre bass), mellomtone og diskant. MAO et 4 veis system. Har til nå bygd sub, mellomtone(mid) og topper. Det hele kjøres som mono rigg, og fungerer som 3veis.

 

Neste prosjekt er å bygge kick kasser for å la subbene kun gjøre sub jobben. og etter litt leting på nett ble mistanken min til delefilteret jeg har langt på vei bekreftet. I manualen fra behringer står det at man kan kjøre 3veis + 1 egen subwoofer utgang altså 4 veis.

Flott tenkte jeg, men det viser seg at det mellom sub utgang og low(som skal til kick) ikke er noe highpass filter. Det vil si at kick basser og subber vil spille i samme frekvens område. Noe jeg vil unngå.

Man vil etter hva jeg skjønner kunne lowpasse sub utgangen, mens low utgangen vil få hele frekvens området inkludert sub frekvensene. Jeg ønsker at kickbassene skal ta over for subben ved ca 90hz.

 

Mulig dette blir veldig infløkt forklart, men merker jeg sliter litt med formuleringene her. hehe

 

Så tenker jeg om det er mulig å lage et highpass filter selv og koble dette på low utgangen på behringern? Det vil da bli før forsterkeren og ikke som tradisjonelt passivt filter innebygd i kassen(pga høy effekt, ca 600-700w fra forsterkeren)

 

Håper noen kan gi meg noen tips på hvordan dette kan løses. Har ikke den helt store kretsforståelsen, men vet opp og ned på en loddebolt samt noe elektronikk kunnskap.

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som det er noe man kan gjennomføre ja. Har du begynt å bygge preampen?

Det du ønsker er vell at den kretsen som skal ta de lave frekvensene under 90hz, skal ha en frekvenskurve som ser ut som et lavpassfilter i enden. Og den kretsen som skal ta de høye frekvensene over 90hz, skal ta resten.

 

Det eneste jeg kommer på i faren, er å Y-splitte signalet med to like buffere, og sende de til hver sin krets med single ended utgang, gjerne med buffere i enden der også. Dette kan dog fort bli litt ekstra å tenke på, mtp balansert volum mellom disse to.

Det lar seg sikkert gjøre å seriekoble også, men jeg får ikke tenkt det ut nå.

 

Har du noen som helst skjemaer på elektronikken? Og et lite skjema på hvordan du kobler hele systemet?

Hvis du tegner noen blokker (med sub, høyttalere, kilden og resten), kobler dem slik de skal være og skriver inni dem hva blokk representerer, så skal jeg se lit nærmere på dette hvis jeg får tid ikveld.. Litt stress med eksamenslesing akkurat nå :) (i elektronikk vell og merke..)

Lenke til kommentar

Hei og takk for kjapt svar.

 

Mulig jeg skrev litt misvisende i første posten, men jeg tenker å beholde Behringer delefilteret, kun legge til et high pass filter(low cut) på den utgangen som skal til kick-bassene. Om dette er mulig uten alt for store operasjoner da. Veldig fristende å kaste seg inn i et større prosjekt å bygge hele delefilteret fra bunnen, men til det er nok kunnskapene mine for mangelfulle. Konklusjonen jeg har kommet til er at et aktivt high pass filter, gjerne med justerbart cutoff hadde gjort susen. Men der stopper det gitt. Vet liksom ikke helt hvordan det kan realiseres. Legger ved link til manualen som forklarer litt oppsettet. Finner sålangt ikke noe skjematikk på delefilteret, selvom det sikkert finnes et sted ute på nettet.

 

http://www.behringer.com/assets/CX2310_P0132_M_EN.pdf

 

Ps: lykke til med eksamen

Lenke til kommentar

Aha.. Jeg kan ikke love at jeg kommer med en konkret løsning, da jeg ikke er stødig på det med PA ol.

Men jeg skal se litt i manualen til Behringeren når jeg får tid og spekulere litt og muligens komme med et innslag i løpet av dagene. :) Det høres ihvertfall ut som noe som greit kan løses.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...