SoW Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Hei! Spør for en venn her: Hans mormor og morfar bygde kårhus på 90tallet da hans far tok over gården. Kårhuset har hele tiden stått i hans besteforeldres eie. Besteforeldrene er nå døde, uten penger til arvinger. Vil hans faren da arve hele kårhuset, uten deling mellom andre arvinger? (søsken og barnebarn) Endret 29. mai 2012 av SoW Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Dersom far har søsken, må han dele med de / kjøpe de ut. Din venn (som er sønn) og hans barn (barnebarn) får ikke noe nå. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Hvis besteforeldrene eide kårhuset, og ikke bare hadde en eksklusiv bruksrett, så blir alle deres arvinger sameiere i det. De må til gjengjeld påta seg eventuell gjeld besteforeldrene dine hadde. Dersom noen av barna deres er døde, blir arven som vedkommende barn skulle hatt jevnt fordelt mellom dennes arvinger. Lenke til kommentar
SoW Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Så det spiller ingen rolle om huset står på faren hans sin gårds-eiendom ? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Er huset "i besteforeldrenes eie", eller bare disponerer de det mens det står på en annen manns tomt, det må du redegjøre for. Endret 30. mai 2012 av Ideal Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Så det spiller ingen rolle om huset står på faren hans sin gårds-eiendom ? Ikke hvis besteforeldrene faktisk eier det, nei. Man kan fint eie et hus uten å eie grunnen det står på. Men mest sannsynlig har de bare en eksklusiv bruksrett til et hus som faren deres eier. Denne vil mest sannsynlig være strengt personlig, og dermed opphøre når de dør. Da er det ingenting å dele med de andre arvingene. Lenke til kommentar
SoW Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Ok, nei det var nok besteforeldrene som eide kårboligen ja. Lenke til kommentar
SoW Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Da har det vært familieråd med regnskapsfører. Både faren og regnskapsføreren mener at huset tilhører hans far. Dette pga. besteforeldrene ikke fikk fraskrevet gården fra hans far. Står det noen plass i loven at dette ikke stemmer ? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Det står nok ikke i loven at dette ikke stemmer. Det er tvert i mot det desidert mest vanligste ved generasjonsskifte i landbrukseiendommer: Den eldre generasjon flytter inn i kårhuset, til hvilket de får en livsvarig, eksklusiv og strengt personlig bruksrett. Når de dør, eier de dermed ingenting. Å dele landbrukseiendommer er ofte ikke tillatt, og å dele midt på gårdstunet er utvilsomt svært upraktisk. Lenke til kommentar
SoW Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Så faren hans har rett i at han eier huset? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Det er det åpenbart ingen her som kan svare deg på. Det har formodningen for seg at det er det, men jeg har ikke sett hvilken avtale dine foreldre og din far har gjort, hva som er tinglyst på eiendommen eller hva som i det hele tatt har skjedd. Loven sier ikke hvem som eier ting. Samspillet mellom verden/faktum/det som har skjedd i en sak, og loven/rettsregler, bestemmer hvem som eier ting. Det siste i et vakum kan ikke svare på spørsmålene dine. 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Så faren hans har rett i at han eier huset? Det vil han jo ha uansett? Eier han det allerede, så er jo saken biff. Var det besteforeldrene som eide det, vil det nå bli faren som arver det, og dermed eier han det. Resultatet er jo det samme. Er det noe jeg overser her? Evt. søsken? Endret 12. juni 2012 av henrikwl Lenke til kommentar
SoW Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Besteforeldrene eide huset, dvs. det sto iallefall på deres selvangivelse og som formue. Besteforeldrene dør, og deres sønn (min venns far) påstår han nå eier huset fordi det står på hans tomt som ikke er fradelt. Dvs. at ingen av hans søsken (min venns onkler) ikke har rett på noe?? Endret 12. juni 2012 av SoW Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Så faren hans har rett i at han eier huset? Det vil han jo ha uansett? Eier han det allerede, så er jo saken biff. Var det besteforeldrene som eide det, vil det nå bli faren som arver det, og dermed eier han det. Resultatet er jo det samme. Er det noe jeg overser her? Evt. søsken? Spørsmålet er om det går inn i dødsboet eller om det faren allerede eier det. Det er andre arvinger også. En vederlagsfri bruksrett vil jeg tro er en rettighet av verdi som må på selvangivelsen, men her er jeg på dypt vann og håper noen med mer kunnskap enn meg kan svare deg, for dette er interessant. Hvordan man kan eie et hus på en tomt som noen andre eier, uten at det er noen festekontrakt, vet jeg rett og slett ikke, men det kan godt hende det er mulig. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Besteforeldrene eide huset, dvs. det sto iallefall på deres selvangivelse og som formue. Hvem som eier hus/eiendommer er det nå Statens kartverk som holder styr på. Hvis besteforeldrene eide huset og det finnes tinglyst skjøte på det, bør det være registrert hos Statens Kartverk. Som en start kan en selv se på http://seeiendom.no/ hvilke arealer og bygninger en eiendom består av, men av personverngrunner får man ikke der opp hvem som eier grunn eller bygninger. Det bør man i et slikt tilfelle kunne få ved å henvende seg til Statens Kartverk, eller eventuelt kommunen som bør ha full tilgang til dette. Eller kontakt en advokat. Besteforeldrene dør, og deres sønn (min venns far) påstår han nå eier huset fordi det står på hans tomt som ikke er fradelt. Han bør ha bedre argumenter enn det - man kan godt eie et hus uten å eie grunnen det står på, men da bør det helst finnes en festekontrakt som gir bruksrett til tomt eller et punkt huset dekker. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Svinks: Dersom grunnen ikke er fradelt tror jeg ikke Statens kartverk kan hjelpe. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Sjekk grunnboken for gården. Her vil eventuelle vilkår ved overdragelsen normalt være tinglyst (særlig av hensyn til Skatteetaten), såsom en livsvarig bruksrett for deler av eiendommen. Det vil også fremkomme hvilke deler av eiendommen som evt ikke er overdratt. 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Svinks: Dersom grunnen ikke er fradelt tror jeg ikke Statens kartverk kan hjelpe. De har ansvar for GAB-registeret og ansvar for tinglysing av eiendomsoverdragelser både for grunn og bygninger. GAB er et nasjonalt register og informasjonssystem med data om landets grunneiendommer, eiere, adresser og bygninger. GAB inneholder alle eiendommer med eiere og offentlig tildelte adresser i Norge. Alle bygninger over 15m2.GAB.no eies og driftes av ProAktiv AS og benyttes av firmaets kunder med avtale om nedlastning av GAB-data via internett. Spørsmål vedrørende GAB-data kan rettes til Statens Kartverk som er leverandør av GAB-data. Dermed bør de kunne svare på en så enkel ting som hvem som eier en bygning. Men, det kan kanskje være like enkelt å spørre på nærmeste rådhus, da det er kommunen er lokal matrikkelmyndighet og som har ansvar for å oppdatere de fleste av de ganske imponerende mengder det data GAB-registeret har om oss - æh, våre hus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå