Gå til innhold

Anbefaling: Prosessor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du lyst på den beste gaming CPU'en og kan OC? 2500K &--#62; hele nye ivy bridge serien på luft kjøling 24/7.

i5 3570K yter bedre på 4.5Ghz enn i5 2500K på 5Ghz ettersom at den er cirka 10% mer effektiv per clock. Husk at Ghz i seg selv ikke er det viktigste:

...............

Her yter i5 3570K bedre på stock enn i5 2500K på 5Ghz.

34fh5xv.png

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Eg er ikke enige, leste testen på http://www.bit-tech....0k-cpu-review/6 i ARMA II så har de begge cpu'ene på 5GHz og då har de helt lik min fps på 106 og 119 mot 123 på average i favør ivy bridge.

Hvem klarer 5GHz på 24/7 på en i5 ivy bridge med luftkjøling?

Mer info under i fra xbitlabs, legg merke til "Unfortunately, practical experiments uncover a few unpleasant issues. We tested two different Ivy Bridge processors in our lab, but none of them managed to achieve stability at the frequencies reached by their previous-generation predecessors. Using NZXT Havik 140 processor cooler we managed to overclock our Core i7-3770K processor only to 4.6 GHz."

http://www.xbitlabs....0k_9.html#sect0

Husk og prisforskjellen 2500k 1539kr mot 3570K sine 1765kr som billigste pris på prisjakt.no 06.06.2012, har heller lite for seg med ivy bridge til gaming spør du meg. Shogun er ikke akkurat kjent for å ver veldig optimalisert spill men heller en stor suppe med performance issues så tar den med en klype salt.

Endret av jitnekonni
Lenke til kommentar

-snip-

Når man sammenligner CPUer så blir det ikke riktig å ta utgangspunkt i spill som er GPU-limited og ikke stresser CPUen nok for en valid sammenligning. Det er et velkjent faktum at i5 3570K er det beste valget dersom man skal bygge eller kjøpe en helt ny PC. På en annen side så er det ikke verdt å oppgradere fra Sandy til Ivy. Dersom man klarer å overklokke til 4.6Ghz på en Ivy bridge så får man bedre ytelse enn Sandy på 5Ghz. Det er også mange andre forbedringer og funksjoner man får med Ivy. Det var en avstemming på dette i en annen tråd på forumet hvorav noen skulle bygge en ny PC der det var 13 for Ivy og 0 for Sandy.

Men dersom man skal være helt realistisk så er uansett begge CPUene mer enn nok for gaming da mye av ytelsen avgjøres av GPUen. Men jeg respekterer meningen din til tross for at jeg har et helt annet synspunkt.

Edit: Jeg kjøpte en i5 3570K på tilbud da den kostet akkurat like mye som i5 2500K på komplett.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Er det idle eller under 100% load? Strømsparing? Det er en viktig forskjell.

Jeg har en i7 3930K overklokket til 4.2GHz med en H100 kjøler, og den holder ca 35-40C under idle (uten noen form for strømsparing) og 65-70C under Prime95 og IntelBurn test, en nevneverdig forskjell ;)

(det er en "lazy" OC, og med rotete innmat i HAF-X, nylig satt opp. Mye kan gjøres for å sannsynligvis redusere 5-10C peak)

Lenke til kommentar

Er det idle eller under 100% load? Strømsparing? Det er en viktig forskjell.

Jeg har en i7 3930K overklokket til 4.2GHz med en H100 kjøler, og den holder ca 35-40C under idle (uten noen form for strømsparing) og 65-70C under Prime95 og IntelBurn test, en nevneverdig forskjell ;)

(det er en "lazy" OC, og med rotete innmat i HAF-X, nylig satt opp. Mye kan gjøres for å sannsynligvis redusere 5-10C peak)

Jeg bruker også H100 men i Push-Pull.

Jeg har ikke sjekket om min i5 3570K var stabil men overklokket den raskt til 4.5Ghz uten å tukle for mye med spenningen - uten strømsparing og turbo boost. Jeg fikk cirka 55c under maks load i Prime95 etter rundt to timer. Det virker som om jeg også kanskje kan redusere spenningen. Men det virker som om temperaturen din er litt for høy. Jeg skal poste mine resultater neste uke da jeg plasserer CPUen inn i kabinettet mitt - jeg bruker også samme kabinett som deg.

Det er nok mulig at du kan redusere temperaturen med 5-10c. Det jeg gjorde med HAF-X var å snu viften bak til å dytte luft inn slik at kjølig luft kommer mot H100 og det reduserte temperaturen en del på min i7-930. I tillegg så har jeg plassert to vifter i bunnen av kabinettet - over PSUen (har snudd PSUen opp-ned) og over ledningene i bunnen. Dette reduserte GPU temperaturen med cirka 10c og litt på CPUen. Men jeg mener også å huske at tester viser at i5 er cirka 5-10c kjøligere enn i7 (cirka 5c i gjennomsnitt) så det er naturlig at de som bruker i5 skal få lavere temp enn i7 brukere i Prime95 pga HT.

Lenke til kommentar

Så er det jo også relevant at jeg har 6 kjerner med HyperThreading og 4 minnekanaler produsert på 32nm node, mens du har 4 kjerner og 2 minnekanaler på 22nm node.

GPU kjører på 40% viftehastighet (forced, høres ikke over kabinettvifter) og ligger rundt 40-45C idle, 70-80C load.

Kanskje jeg skal prøve å snu viften oppe bak som du nevner, og samtidig bytte ut CM 140mm vifta med en Noctua 140mm (fra NH-D14 som ikke brukes for øyeblikket).

H100 min bruker 2x NF-P12 vifter i push (vifter og radiator på innsiden i taket) og medfølgende CM 200mm som pull på utsiden i taket.

Jeg vurderer også å bytte ut 2x 200mm og 230mm viftene som fulgte med HAF-X med BitFenix Spectre Pro (ikke LED) som finnes i samme størrelser og bråker mindre mens den flytter omtrent like mye luft i følge tester. Prisen er også fin.

Jeg kan også putte i en ekstra NF-P12 vifte på innsiden av HDD bays, men den vil hovedsaklig kjøle skjermkort. Jeg lurer på om jeg skal prøve å få montert den over CPU, RAM og PWM kjøleren i stedet, kanskje det hjelper også.

Lenke til kommentar

Så bare for å spørre spørsmålet; Dersom jeg skal bygge meg en ny pc, noe jeg faktisk skal til høsten, så er valget IB? Har lurt litt på dette, men alt jeg har funnet om 2500k, som jeg har brukt i oppsettet til nå, er veldig lovende. har også lest litt om varmeproblemer på de nye IB-prosessorene, så jeg har en liten tendens til SB for tiden...

Lenke til kommentar

Hmm, har ikke tenkt å kjøpe kjøler med det første så skal nok ikke overklokke så voldsomt uansett. Blir vel IB da tenker jeg. Men er det smart å kjøpe prosessor brukt? Tenker litt på slitasje eller andre skader fra forrige eier kanskje?

Lenke til kommentar

Om du skal gå for SB ville jeg prøvd å finne en brukt, kanskje med et godt hovedkort inkludert. IB har litt bedre IPC, og om du ikke skal overklokke langt (stoppe på 4-4.2) burde ikke varmetetthet være noe problem.

Så lenge man holder Vcore under 1.3v så er det ikke noe problem med IB. Det ser ut som om 'sweetspoten' for de fleste er 1.1-.1.2v for 4.5 - 4.6Ghz.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...