Gå til innhold

Oppgradere Pcen

Anbefalte innlegg

Hei.

Er ute etter en bra prosessor med Ivy bridge, hovedkort, ram, SSD (60GB) og en DVD/Blu-ray disk.

Resten av delene har jeg. Tenkte bare å oppgradere til Intel :)

Pcen skal brukes til spilling, film titting, høre på musikk og redigere en del i Sony vegas pro 10. Blir å holde på med en del fil overføring også.

Vil helst ha LGA1155 sokkel etter som at jeg har en god vifte som støtte denne typen. Usb 3.0 er også ganske handy å ha på HK'et.

Kunne vært greit om HK'et støtter PCI 3.0, etter som at den typen bynner å ta form.

Vil ha en lav pris, rundt 4-5000kr før prosessor, HK, ram, SSD og DVD/Blu-ray.

Mvh Patrick.

Endret av Hveding
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt fra cs 1.6 til Battlefield 3. IL 2 sturmovik: Cliffs of dover, Max payne 3, Diablo 3 og slike spill.. Spiller mesteparten FPS spill.

Men det går jo mest på skjermkortet.. Så det er noe jeg etter hvert blir å oppgradere. Men vil få lagt inn Intel Ivy bridge prosessor, HK, ram, SSD og dvd/blu-ray rom. Som kanskje egner seg mer til spill, film og video redigering som i feks Sony vegas.

Endret av Hveding
Lenke til kommentar

Kunne kanskje dette vært aktuelt før en spill/videoredigerings pc ? :)

Hovedkort: https://www.deal.no/...GA-Z68X-UD3H-B3

Prosessor: https://www.deal.no/...=BX80637I53570K

Ram: https://www.deal.no/...MX8GX3M2A1600C9

En av disse SSD'ene:

https://www.deal.no/...AGT3-25SAT3-60G

https://www.deal.no/...CSSD-F60GB3A-BK

Denne Blu-ray disken: https://www.deal.no/...tID=IHBS212-32#

Da kommer prisen på 4716kr inkludert frakt (da regner jeg med den dyreste SSD som nevt øver).

Kan vel nevne at det går mer i spilling og film titting enn videoredigering. Men når jeg først starter med videoredigering, så kan jeg holde på med prosjektet i flere dager.

*Har lest at i5-3570K kan være bedre i spill i mange tilfeller enn visse i7 prosessorer.. Googlet litt om hva som passer best før spilling.. Men så tipper det over til i7 i forbindelse med videoredigering.

Endret av Hveding
Lenke til kommentar

60 GB SSD er i knappeste laget. Den vil være smekkfull relativt fort. Windows 7 er nemlig svært plasskrevende og har en meget tåpelig måte å lagre informasjon/data på. Jeg byttet fra 80 til 128 GB nå i vår, fordi jeg stadig låg på 67 - 70 GB brukt på SSD-en.

Det er klart mulig å få plass på en 60 GB SSD - men da må man tweake og tune oppsett. Jeg har ellers ingen av brukerkatalogenene på SSD-en.

Så min påstand er at 120 GB er minimumstørrelse på en SSD for Windows i dag. Samsung 830 128 GB som jeg satt opp er omtrent det mest fornuftige man kan kjøpe relatert til ytelse, pris og stabilitet. I tillegg får du faktisk 68 GB ekstra lagringskapasitet for ca 300 kr.

Z68 hovedkort har PCI3 kun i Gen3 versjoner (tror Gigabyte kortet du lenker til er Gen3). I tillegg vil de fleste Z68 hovedkort kreve biosoppgradering for en Ivy Brigde CPU. Når Z77 hovedkort da koster omtrent det samme er min anbefaling å gå for Z77 hovedkort.

En K-prosessor har effekt primært om du skal klokke CPU-en.

Husk at Deal legger på administasjonsgebyr på kjøpet. Så frakt + gebyr blir fort over 200 kr og ikke 99 som de skriver på nettsidene sine.

Lenke til kommentar

60GB ssd til Windows er null stress. Hvis man er litt konservativ med systemgjenoppretting og plass reservert til søppelbøtte holder 60GB i massevis. Jeg har selv 60GB ssd med Win7 og hele Adonbepakken installert ++. Har til en hver tid 17-20GB ledig. Trikset er å flytte "Mine bilder", dokumenter, videoer etc til annen disk. Greit når man må reinstallere også :)

Endret av phlake
Lenke til kommentar

På min nåværende hard-disk å ca 3 år tilbake, så har jeg aldri brukt mer enn 30-40 GB på windows disken.

Nå er maskinen full av skit! Har totalt 44GB på C disk der windows 7 er installert, å jeg har enda 13GB igjen.. Disse 13GB'ene vil vel bli slukt om et par mnd, men 60GB vil holde i massevis før meg. Jeg har klart meg fint med 44GB i ca 3 år nå.. Så 16GB mer enn det jeg er vandt til, vil jo være mer enn nok før meg.

Selve windows mappen min er bare på 18GB.. Fatter ikke hvordan en klarer å sluke 80GB, eller 128GB før den saks skyld. Da må du jo lagre alt av filmer, musikk å MASSE mapper på skrivebordet. Selv jeg har en haug med bilder og musikk lagret på skrivebordet, inkludert en haug med ikoner. Å selv dette tar ikke mer enn litt over 30 GB totalt inkludert med windows osv.

Okey :p Forslag til et Z77 hk ?

Var ikke klar over det du sier om Deal... Takk! Da bestiller jeg heller før en anne plass.

Beklager skrivefeil å rotete skrevet..

Endret av Hveding
Lenke til kommentar

Windows 7 Ultimate, mye programmer (Adobe, Sony Vegas, Camtasia osv), noen spill, virtuelle maskiner etc osv tar plass. Skrivebord, dokumenter, bilder etc lagres på andre disker. Hadde jeg hatt bildene på OS-disken hadde jeg ikke klart meg med en 500 GB SSD. Så derfor fyller jeg fortere opp en de fleste.

Særlig spill tar plass - og jeg vil helst ha de på SSD-en pga rask lastetid (de fleste i alle fall). Jeg liker også å kjøre "temp" på store videoredigeringsjobber mot SSD - tar fort en 4 - 10 GB.

Når da prisforskjellen mellom en 60 GB anbefalt SSD og en bedre 128 GB SSD er ca 250 kr, så synes jeg det er regelrett tull å spare de kronene. Når de faktisk kan spares på andre områder uten effekt på ytelse/plass. Du kan også spare på DVD/BlueRay - de rimeligste koster et par hunder kroner mindre (LiteOn og LG).

Z77 kortet jeg har valgt i min første post bør være helt greitt. Det koster også en del kroner mindre.

Du kan altså spare 300 kr på andre valg av hovedkort og BD-brenner. Om minne er 1600 MHz eller 1333 MHz spiller ellers minimal rolle ytelsesmessig - ca 0 - 1 %. Her kan man også spare en 50 lapp.

Ikke noe galt i å kjøpe hos Deal - du bør uansett bruke Prisguide/Prisjakt til å finne den rimeligste komboen. Men man bør være klar over muligheten for skjulte kostnader (som Deal) har. Om de medførere at andre blir billigere finner du ut.

Jeg har justert oppsettet i min første post med ny CPU og BD Brenner. Det oppsettet vil du få til under 5 000 kr inklusive frakt hos Deal, Amentio, Netshop (Her må du skifte ut minne med et annet til rundt 350 - 400 kr) og Komplett (akkurat 5 000 med frakt). Prisene erk frakt og gebyrer er som følger:

Deal: kr 4 516 + frakt/gebyr. - si ca 4 716,- (lag handelvogn og gå helt til betaling så finner man eksakt pris)

Amentio: kr 4 613 + frakt (tror ikke de har gebyr)

Netshop: kr 4 794 + frakt (her regnet 400 kr for minne)

Komplett: kr 4 861 + frakt (to varer er ikke på lager - men kommer i løpet av 5 - 6 dager)

Dustin Home: kr 5 005 + frakt.

Lenke til kommentar

Men så må man tenke på at, jo mer du fyller der windows er installert, jo trenere blir maskinen.. Så jeg klarer meg fint med spill installert på en vanelig HDD. Skal du stappe ALT det du nevner, inn der windows er installert, så blir jo pcen tregere å tregere før hver uke/mnd som går.. Så jeg skal nok windows, og windows only få kose seg på sin egen SSD, uten å installere masse spill, musikk og filmer inn der.

Jeg ser det oppsettet du har nevnt, det ser jeg faktisk på som et mulig kjøp! :) Vil det HK'et være et godt grunnlag før oppgradering av prosessor, ram og skjermkort i framtiden ?

Jeg ser at den ikke har PCI 3.0, å det ser ut som skjermkort no til dags hopper over til PCI 3.0 framfør PCI 2.0.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere - jeg har kun OS, programmer (flere enn de fleste), noen spill og VM (virtuelle maskiner på SSD). Ja i hovedsak, musikk, bilder, filmer og dokumenter har jeg på en server. Det at det blir tregere jo mer man har på OS-disken stemmer ikke særlig godt lengre. Det stemte for XP, Windows 7 oppfører seg annerledes - og for SSD-er er det faktisk slik at de ofte er raskere når de blir større. Tro ikke en 120 GB SSD som er 65 % fylt er noe tregere enn en 60 GB som er 80 % fylt opp. Problemen på XP kom primært når man hadde høy prosentvis bruk.

Faktisk er den største gevinsten for meg at program som Lightroom, Photoshop, Word, Excel, SSPS, Indesign etc laster så mye fortere enn de gjorde fra snurredisken. Ofte under halve tiden. Samme gjelder spill som skriver/leser mye til disk. I tillegg starter Windows langt raskere opp. Men på bruk av filutforsker etc og annet innebygd Windows stuff er det ikke så ekstrem forskjell. Så å kjøpe en SSD kun for OS-et gjør at man faktisk gir fra seg en god del av fordelene med SSD.

Ingen hovedkort er et godt grunnlag for oppgradering av CPU. Ivy Brigde er siste cpu-en på sokkel 1155. Neste CPU fra Intel, Haswell, kommer på en helt ny sokkel, sokkel 1150. Den kommer mest sannsynlig i løpet av neste år. DDR3 vil trolig være på markedet en god del år til, men det kan godt hende at DDR4 vil brukes til Haswell. Prøvebatcher av neste generasjon minne, DDR4, er alt produsert, og det spekuleres om ikke Haswell vil få DDR4. DDR4 har endret topologi i minnet, og ingen av dagens CPU-er vil kunne bruke dette, fordi det krever en annen minnekontroller.

Skjermkort vil man uten tvil kunne oppgradere på en PCIe 3.0 kort i svært mange år framover.

Hovedkortet har ellers PCIe 3.0, det har alle Z77 baserte hovedkort (og de nyeste Z68 kortene). Det er ingen skjermkort i dag som i realiteten utnytter mer enn PCIe 2.0/2.1. PCIe 2.1 er ikke hoppet over, skjermkortet du har er et PCIe 2.1 skjermkort. PCIe 2.x kom i 2007 - så standarden har levd i 5 år.

Du oppgraderer ikke fra GTX 560 TI til GTX 580 når GTX 670 koster omtrent det samme, bruker mindre strøm og yter bedre (fort vekk 10 - 20 %). GTX 580 er noe man ikke kjøper lengre. Regner faktisk at GTX 660 TI vil yte beder enn GTX 580 til lavere pris når det når butikkene utpå høsten.

Edit: Link til en test med lastetider. Dette er en gammel test, så dagens SSD-er er raskere. Se særlig figur 2 og 3. Figur to viser hvor lang tid det tar å laste 8 programmer lagt inn i Windows oppstart. Figur 3 viser oppstart av Photoshop.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...