Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er superny her og registrerte meg egentlig for å få litt hjelp av dere mer erfarne her inne ;-)

Min gamle cooling pad har konka og den selges ikke lenger. Kjøpte en billig Targus chill mat på OBS! som er utrolig dårlig... Den er nok ikke beregnet på såpass hard bruk av PC'en.

Har problemer med å finne gode tester av laptopkjølere av nyere dato, men fant en test på denne:

http://www.multicom.no/-/cat-p/c/p10582125

Synes den virker bra! Problemet med mange av kjølebrettene jeg ser når jeg leter er at viftene er sentrert på midten, og g-kortet mitt som går varmt, særlig nå mot sommeren, sitter ut mot høyre øvre hjørne av lappyen. Trenger derfor et brett med stor vifteomkrets og kraftige vifter - derfor synes jeg ChillDesk'en så bra ut, men ser ut til det kun selges på multicom??? Noen som vet?

Hvilke brett har dere og vil du anbefale det til meg?? Gjerne link!

Hååååper noen vil hjelpe en dame i 'kjølenød' ! :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir laptopen varm noe sted på undersiden? Hvis ikke, vil ikke en sånn kjøler hjelpe deg stort. De kan virke til en viss grad, dersom du har ventileringsåpninger under uten vifte i. Da kan du få blåst litt ekstra luft inn der - men det er høyst tvilsomt om det vil hjelpe noe direkte på tempen i grafikk- eller prosessorkjerne - kanskje bittelitt på den generelle innvendige temperaturen . men det er vel ikke akkurat den du plages med, er det vel?.

Slike kjølebrett kan ikke blåse mer luft inn gjennom de åpningene der det allerede sitter en vifte. Dersom du har ett eller flere varme punkter på undersiden, kan de hjelpe en del.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Cooler master U2 eller Cooler master U3 er å anbefale. U2=15 og under

U3=15 og oppover

Viftene kan også kanskje flyttes rundt etter behov?

Den så flott ut! Må undersøke nærmere, ser litt mer stødig ut enn ChillDesk'en.

Laptopen min er 17'' så da er det vel U3 jeg bør ta en titt på.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Blir laptopen varm noe sted på undersiden? Hvis ikke, vil ikke en sånn kjøler hjelpe deg stort. De kan virke til en viss grad, dersom du har ventileringsåpninger under uten vifte. Da kan du få blåst litt ekstra luft inn der - men det er høyst tvilsomt om det vil hjelpe noe direkte på tempen i grafikk- eller prosessorkjerne - kanskje bittelitt på den generelle innvendige temperaturen . men det er vel ikke akkurat den du plages med, er det vel?.

Slike kjølebrett kan ikke blåse mer luft inn gjennom de åpningene der det allerede sitter en vifte. Dersom du har ett eller flere varme punkter på undersiden, kan de hjelpe en del.

Laptop'en blir varm både over og under. Viftene og luftut-og inngang er plassert under og oppå... (Likte bedre laptop'ene i gamledager med ventileringen bak!) Nå jeg måler temperaturen med og uten kjølebrettet jeg bruker nå, som ikke er så bra egentlig, så er faktisk forskjellen på 10 grader +/- så jeg må jo nesten tro at den har en funksjon. Den forrige klarte å senke tempen rundt 15 grader.

Jepp, jeg har en gammel XPS og er veldig glad i den, men den blir så fort varm :hm:

CPU-tempen ligger jevnt på +/- 50 mens GPU-tempen ligger på 60 når jeg ikke gjør stort, men med en gang jeg setter i gang spill, med spillinnstillingene på laveste mulige nivå, hopper den glatt til over 80! Med kjølebrettet holder den seg nå på 70, men med forrige vifte så holdt GPU'en seg på rundt 65.

Utroooolig klønete forklart, men jeg er ikke så innmari god på dette. F.eks. ANTAR jeg jo at GPU er grafikkortet haha.

Superglad for at dere hjelper meg!! :green:

Lenke til kommentar

Blir laptopen varm noe sted på undersiden? Hvis ikke, vil ikke en sånn kjøler hjelpe deg stort. De kan virke til en viss grad, dersom du har ventileringsåpninger under uten vifte. Da kan du få blåst litt ekstra luft inn der - men det er høyst tvilsomt om det vil hjelpe noe direkte på tempen i grafikk- eller prosessorkjerne - kanskje bittelitt på den generelle innvendige temperaturen . men det er vel ikke akkurat den du plages med, er det vel?.

Man får ikke tempen ned 20 grader på prosessor og skjermkort som noen tror, men det er bedre å ha en ekstern kjøler enn ingenting. Det fjerner VANLIGVIS varmeproblemer på laptoper. Hvis man absolutt vil ha laptopen KALD, må man gjøre noen flere drastiske inngrep. Bytte til høykvalitets kjølepasta, utbytting av interne vifter, etc

Lenke til kommentar

GPU er grafikkprosessor ja. Hvis du allerede får en senkning på 10 grader i denne når du bruker kjølebrett, så er det et veldig bra resultat - mye bedre enn de fleste seriøse tester gjort med slike brett :)

Men da tyder det i hvert fall på at et kjølebrett hjelper deg. Anbefaler at du finner fram til et brett med flyttbare vifter, og stiller viftene rett under de varmeste punktene på undersiden, men ikke der det er utblåsing av varmluft. Men den forbedringen du ser, kan også være et resultat av at kjølebrettet effektivt gir deg større avstand mellom laptop og underlag.(Gir laptopen større rom å "puste" i). Har du prøvd med viften(e) på kjølebrettet av og på? Er det noen forskjell?

PS. 80+ grader i grafikkjerne er ikke så veldig farlig. Konstant på 90 eller mer, er litt verre. 80+ er egentlig bare litt ubehagelig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Man får ikke tempen ned 20 grader på prosessor og skjermkort som noen tror, men det er bedre å ha en ekstern kjøler enn ingenting. Det fjerner VANLIGVIS varmeproblemer på laptoper. Hvis man absolutt vil ha laptopen KALD, må man gjøre noen flere drastiske inngrep. Bytte til høykvalitets kjølepasta, utbytting av interne vifter, etc

Hjelpe meg! Om jeg gjør dette blir nok PCen kald ja, for da tipper jeg den 'inte funker mere' haha

Da må jeg nok levere den til noen som kan det hehe :!:

Trenger ikke iskald laptop, men synes at 70+ er litt hett. Tipper jeg kommer til å teste ut Cooler master U3, synes den virket grei, og dersom jeg skjønte omtalen riktig så kan man også justere vifteplasseringen på denne??

Igjen takk!

Lenke til kommentar

GPU er grafikkprosessor ja. Hvis du allerede får en senkning på 10 grader i denne når du bruker kjølebrett, så er det et veldig bra resultat - mye bedre enn de fleste seriøse tester gjort med slike brett :)

Men da tyder det i hvert fall på at et kjølebrett hjelper deg. Anbefaler at du finner fram til et brett med flyttbare vifter, og stiller viftene rett under de varmeste punktene på undersiden, men ikke der det er utblåsing av varmluft. Men den forbedringen du ser, kan også være et resultat av at kjølebrettet effektivt gir deg større avstand mellom laptop og underlag. Har du prøvd med viften(e) på kjølebrettet av og på? Er det noen forskjell?

Ja, forrige kjølebrett kunne jeg switche viftene av og på, og det var stor forkjell.

Nå har jeg inspisert lappyen litt mer og den drar luft inn gjennom under (skjønner? lol) og ut bak og delvis oppå. (Burde nesten tatt bilde og puttet på piler, men tipper dere er såpass drevne at dere skjønner)

Jeg har aldri pcen i fanget eller noe, kun oppå et bord - ja også oppå viftebrettet da.

Flyttet nå brettet jeg har slik at en av viftene står direkte under der g-kortet er og tempen falt 5 grader. Startet opp spillet mitt, og nå er den på 65 - YAY! Men nå står jo også PC'en HELT skjevt da... så trenger nok en ny sånn kjøledings.

Og ja, de testene virker litt slappe.... :confused:

Lenke til kommentar

De fleste laptoper drar inn luft fra undersiden og blåser den ut igjen bak, så der er du nokså "on-line". ;)

Bare en ting; har temperaturene dine forverret seg med tiden? I så fall kan det nok uansett være på plass med en utrensking av innvendig støv - spesielt kan det ha lagt seg et tykt lag rett foran kjøleribbene.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

De fleste laptoper drar inn luft fra undersiden og blåser den ut igjen bak, så der er du nokså "on-line". ;)

Bare en ting; har temperaturene dine forverret seg med tiden? I så fall kan det nok uansett være på plass med en utrensking av innvendig støv - spesielt kan det ha lagt seg et tykt lag rett foran kjøleribbene.

Faktisk har den alltid vært slik. Den har også vært sendt inn på 'proff' rens et par ganger og jeg har sånn dings (sorry!!) som jeg kan rense viftene med selv også, hvilken jeg har gjort endel ganger. Dog synes jeg ikke det er så stas å skru opp laptoppen, for ALT må av for å komme til... enklere med stasjonær, som jeg kommer til å kjøpe nesten gang... ;)

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt Cooler Master U3 fra Advance.no og venter i spenning!

Oppdaterer resultatet når jeg har fått testet litt :)

Jammen bra at det er meldt kaldt vær fremover - i hvertfall for PC'en min sin del hehe

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...