Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l

Anbefalte innlegg

Min gode gamle 3930k (den 4. i rekken) er plutselig bltt god etter å ha puttet den på Asus Rampage Black!

1.37v på 5 ghz på wprime 1024 er vel ganske bra.. Nesten like bra som Minhund sin 3960x. Rampage Black er jo helt sinnsykt bra virker det som :eek:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dere jeg klarer å få til 4.3 ghz med den samme spenningen jeg har nå? (1.2v 4.2ghz)

Hvis du gjør som jeg sa, så kan du komme med spørsmål etterpå :)

Regner med at du får et par AHA mens du holder på og ikkje minst lærer deg hvordan ting fungerer og ikkje funker.. Lykke til :D

Lenke til kommentar

Tror dere jeg klarer å få til 4.3 ghz med den samme spenningen jeg har nå? (1.2v 4.2ghz)

Hvis du gjør som jeg sa, så kan du komme med spørsmål etterpå :)

Regner med at du får et par AHA mens du holder på og ikkje minst lærer deg hvordan ting fungerer og ikkje funker.. Lykke til :D

Ja ok, men et siste spørmål før jeg starter ferden. Du sa jeg skulle la cache ratioen stå på 42, men på høyere OC så skulle jeg senke den. Er ikke å sette multiplayeren på 45 ganske stor OC?

Lenke til kommentar

Min gode gamle 3930k (den 4. i rekken) er plutselig bltt god etter å ha puttet den på Asus Rampage Black!

1.37v på 5 ghz på wprime 1024 er vel ganske bra.. Nesten like bra som Minhund sin 3960x. Rampage Black er jo helt sinnsykt bra virker det som :eek:

WTF!? Det er jo helt vilt. Klarer den høyere maks frekvens? Endret av Andrull
Lenke til kommentar

WTF!? Det er jo helt vilt. Klarer den høyere maks frekvens?

Klarte jo 5200mhz på firestrike extreme lett i går, men da på 1.53v eller.no Load var vel 1.55

Lenke til kommentar

Klarte 5 min stresstest med x45 og 1.25v, men på x46 så fikk jeg en BSOD. Skal prøve å senke spenningen i morgen, sier meg fornøyd med x45.

Da har du den på 45 og prøver mindre spenning. Har sett mange som klarer 45 helt ned mot 1.2, så det er mulig. Battlefield 4 er et tips å teste i multiplayer, fordi det er veldig sensitivt for ustabil overklokk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

1.2

1.20

Takk og beklager for alle dumme spørsmålene mine :ph34r: , er ganske scrub når det gjelder dette. Så da senker jeg spenningen, med 0.005 volt for hver gang til jeg får en kræsj?

Jeg liker å ta 0.01 av gangen. Da finner man ting ut litt fortere.

Får du kræsj med f.eks 1.22, så setter du den opp til 1.23.

Er temperaturen under 80 grader ved prime 95 og smallFFT, så trenger du jo ikkje å sette ned spenningen. 1.25volt er ingen stress i kjeledress for den cpuen :)

80 grader i Prime95 gir kanskje max 70 grader i Battlefield 4 MP.

Når du har fått cpuen stabil, så MÅ du se å få overklokket minnet til minst 2000 mhz ;) Synn å ha så lav minnehastighet med Haswell, når haswell ELSKER høy minnehastighet, og det gjør Battlefield 3 og 4 også i multiplayer :green:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ja da får du lære meg hvordan, er minst like blank der. hehe

Har disse brikkene http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/internminne/ddr3/kingston-hyperxblack8gb1600mhz/192169.7060/

Får man overklokket de?

EDIT: Angående OC på CPU, nå har jeg ikke på adaptive mode. Har hørt man skal skru det på når man er ferdig å tune inn en OC, har du på adaptive?

Endret av DustyDuck
Lenke til kommentar

Fikk tilsendt fire herlige minnebrikker fra Haakon på Digital Impuls. :)

Avexir Blitz 1.1 Red: 2666 MHz CL11 i Quad-channel.

Og neimen var de trege å få opp i hastighet. De gikk rimelig greit opp til 3010 MHz: @CL11, 1.8V :w00t: (vet ikke om jeg gidder å øke CL. Prøver å holde en grei middelvei, og synes cl11 er høyt nok)

post-79251-0-84322100-1392322667_thumb.jpg

(bilde av oppsettet kommer snart)

Blir gøy når jeg får ferdig modifikasjonene på kabinettet slik at jeg får kjølt ned prosessoren igjen, samt se om minnebrikkene de liker bedre å stå i 0 grader Celsius.

Greit å ha minne som klarer å holde tritt med en alt for rask prosessor, og absurde skjermkort.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

De høye minnefrekvensene får meg til å vurdere å oppgradere fra 3970x... Hvorfor må minnekontrollen til sandy suge så hardt!

Hehe, ja det er i hvert fall fordelen jeg får med IVY-E. :) Sånnsett klager jeg ikke på at jeg måtte sende min flotte 3930K på RMA. :wee: (selv om IVY-E ikke er like klokkevennlig)

Hvor langt klarer du med 3970x da? (minnefrekvens)

Jeg må dog få legge til at jeg måtte spytte i rimelig høy VCSSA (i forhold til vanlig i hvert fall) og VTT. 1.24V på begge ble en midlertidig løsning. Det skal sies at "Auto" kjørte disse opp til hele 1.26-1.27V. :eek:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

4930K er en tragedie med billig x79-kort ihvertfall. Strømforbruk, ytelse og en absurd god minnekontroller veier opp.

Bare å få den over 4.9GHz er et mirakel uten like på vann.

Å? Noen eksempler på tragedie-HK på sokkel 2011? :)

Lurer fordi det ville vært interessant å vite. Trodde det meste gikk på for svak VRM, men siden strømtrekket ikke er noe høyere enn f.eks 3930k (ja det er vel stikk motsatt) så er det vel kanskje ikke det heller du sikter på? :)

Men så er 4,9 Ghz er rimelig god klokk i det minste. :) Ville vært "fornøyd" med det, uansett platform. Er vel ikke bare bare å klare det med 3770k eller 4770k heller?

Min møter en vanvittig mur på 4,98 GHz. :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk endelig slengt inn en Schyte Big Shuriken 2 kjøler inn i en liten ta-med-seg maskin, da den stod med stock kjøler og bråket noe værre! Prosessoren som sitter i den er en AMD Phenom II x4 965 BE, så tenkte jeg skulle se hvordan den var å klokke!

Har nå fått den opp på en stabil 4Ghz, med noe rar voltage (i følge CPU-z). Satte den til 1,475 i BIOS, men den viser at den går noe spesielt høyere enn ca 1,400 i CPU-z. Greit nok, ikke noe problem for min del egentlig.

Men det jeg syns er rart er temperaturen. Satte på Intel Burntest en stund og den hadde ikke gått over 62 grader. Har ikke klokket en AMD prosessor før, så vet ikke om det er normalt. Men jeg syns det virket ut som en veldig bra temp. Er Shuriken en så bra kjøler, eller er bare ikke klokken/volten høy nok? Vet liksom ikke hvor mye jeg kan tyne ut av den før det blir for mye. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...