Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Dette stemmer jo faktisk :)

 

Samme med FurMark-type "stabilitetstester". De er laget for å sile ut ødelagte produkter/produkter som ikke virker som de skal pre-sale. Beste stabilitetstestinga er å bruke maskina :p

 

Du vil helst vite dette før du bruker maskinen seriøst, da. Derfor er det greit å belaste den hardt over et visst tidsrom for å i det minste minske sannsynligheten for at den ikke kræsjer mens du sitter med en neve regneark oppe :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du vil helst vite dette før du bruker maskinen seriøst, da. Derfor er det greit å belaste den hardt over et visst tidsrom for å i det minste minske sannsynligheten for at den ikke kræsjer mens du sitter med en neve regneark oppe :p

Såklart. Forutsetter jo at folk har litt vett i skallen ;)

 

For mange er jo det verste som kan skje at det fryser når man spiller.

Lenke til kommentar

Med mye overklokking, og mange spill i Beta over mange år, så får jeg nesten litt vondt i meg om spillet ikke fryser etter et par timer. :p

Det er jo kanskje en av de minst irriterende stedene en PC kan klikke. Når du sitter med AutoCAD, Excel, Word (har jo blitt noe bedre med autolagring, men endrer ikke faktum), når du google/har et spesifikt mål på nettsurfing, eller annet arbeid SÅ er det ille om PCen skulle klikke.

Lenke til kommentar

Med mye overklokking, og mange spill i Beta over mange år, så får jeg nesten litt vondt i meg om spillet ikke fryser etter et par timer. :p

 

Det er jo kanskje en av de minst irriterende stedene en PC kan klikke. Når du sitter med AutoCAD, Excel, Word (har jo blitt noe bedre med autolagring, men endrer ikke faktum), når du google/har et spesifikt mål på nettsurfing, eller annet arbeid SÅ er det ille om PCen skulle klikke.

 

Det tok veldig mange år med irritasjon før microsoft klarte å rote til autosave og browser'n med å huske hva som skjedde sist osv. Det har blitt bedre å være til nå om dagene :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei. Jeg har akkurat kjøpt meg Assassins Creed 3. Da jeg spilte det for for første gang så syns jeg at jeg fikk litt lav FPS, selv om GPUen kun hadde 50%-70% load. Jeg tenkte at kanskje min i7 920 CPU var en flaskehals, og lastet ned et program som kunne overvåke load og temperatur et cetra til alle kjerner og threads mens jeg spillte. Jeg så at thread 1 på kjerne 1 alltid var på 95-99% load noe som må bety at det er CPuen som er flaskehalsen (tror jeg? :) )

Jeg trenger kun litt bedre FPS for å bli fornøyd, så derfor er vel overklokking en fornuftig løsning på mitt problem? Jeg monterte en vannkjøler for noen uker siden og får sjelden temperaturen til å gå særlig over 50*C.

Jeg har aldri overklokket før, og lurer på om det finnes noen enkle programmer jeg kan bruke istedet for å trenge å endre på verdier i BIOS? Hvor starter jeg? Tusen takk for hjelp.

PS. Hvorfor er det så mange threads som ikke hjelper til noen ting når den ene threaden sliter som bare det for å kjøre et spill? Hva er vitsen med å ha 4 kjerner og 8 threads dersom det PCen min kun bruker kraften til 1 thread i den 1. kjernen?

Som dere skjønner er jeg temmelig fersk på dette området, men syns det er utrolig morsomt å pusle med maskinvare etc. lærer hver dag :)

Lenke til kommentar

PS. Hvorfor er det så mange threads som ikke hjelper til noen ting når den ene threaden sliter som bare det for å kjøre et spill? Hva er vitsen med å ha 4 kjerner og 8 threads dersom det PCen min kun bruker kraften til 1 thread i den 1. kjernen?

 

Spillet er dårlig optimisert og tar derfor ikke i bruk multi-threading.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har akkurat kjøpt meg Assassins Creed 3. Da jeg spilte det for for første gang så syns jeg at jeg fikk litt lav FPS, selv om GPUen kun hadde 50%-70% load. Jeg tenkte at kanskje min i7 920 CPU var en flaskehals, og lastet ned et program som kunne overvåke load og temperatur et cetra til alle kjerner og threads mens jeg spillte. Jeg så at thread 1 på kjerne 1 alltid var på 95-99% load noe som må bety at det er CPuen som er flaskehalsen (tror jeg? :) )

 

Jeg trenger kun litt bedre FPS for å bli fornøyd, så derfor er vel overklokking en fornuftig løsning på mitt problem? Jeg monterte en vannkjøler for noen uker siden og får sjelden temperaturen til å gå særlig over 50*C.

 

Jeg har aldri overklokket før, og lurer på om det finnes noen enkle programmer jeg kan bruke istedet for å trenge å endre på verdier i BIOS? Hvor starter jeg? Tusen takk for hjelp.

 

PS. Hvorfor er det så mange threads som ikke hjelper til noen ting når den ene threaden sliter som bare det for å kjøre et spill? Hva er vitsen med å ha 4 kjerner og 8 threads dersom det PCen min kun bruker kraften til 1 thread i den 1. kjernen?

 

Som dere skjønner er jeg temmelig fersk på dette området, men syns det er utrolig morsomt å pusle med maskinvare etc. lærer hver dag :)

Rett og slett på grunn av latskap og dårlig optalisering fra spillutviklerene sin side. For de har heller valgt å få spillet til å se så bra ut som mulig på Xbox/PS3, og så skrive de kjapt og brutalt om koden for PC, men da uten å tenke på hvordan de kan utnytte prosessoren best mulig. (husk at Assasins creed opprinnelig er et konsollspill, og har aldri hatt fokus på PC-platformen)

 

Overklokking er da et godt alternativ.

I kontrast med f.eks battlefield-serien som originalt er et PC-spill, og som fortsatt satser formidabelt på PC-delen. Her er spillet laget for å ta i bruk opp mot alle 8 trådene og alle fire kjernene dine. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Og hvilken spenning er det din vegg starter på? :)

 

1.44 for 4.8GHz og må opp i 1.58V for ynkelige 4.9GHz.

 

Har et relativt "lowend" X79 kort, som fungerer helt greit, men kjølingen er begrenset.

 

Skal prøve med offset voltage når jeg kommer hjem fra jobb.

 

Classyen veier opp for tapt kraft tho. :dribble: :dribble:

Lenke til kommentar

Woha, såpass ja.

 

Mulig høy temperatur har noe med saken å gjøre, for har ikke en SÅPASS vegg.

Har vel noe rundt 1.46V ved 4,8 GHz, og klarer 5 GHz på 1,51V. Og med 1,58-1,6V så er jeg oppe i 5,2GHz.
Men over det, så blir det trasig skalering. Nå har jeg bare ikek hatt tid nok til å teste, men 5,3GHz er en tøff nøtt å klare, og selv ikke 1,65V så ut til å gjøre det stabilt nok.

 

Mulig det er temperaturen som gjør det. For med waterchiller og dermed ca 30-40 grader lavere temp på vannet så kan det hende veggen min har blitt flyttet litt oppover. :)

Lenke til kommentar

Ja, blir fort 95C med alt over 1.5V her med tilstrekkelig kjøling...

 

 

Uansett, så virker det som 4770K og 4930K ikke er store forskjellen i 3D Mark 11 ihvertfall, snakk om rundt 1000 mer i score for 2000 kroner mer. Virker som nye Ivy-E kicker skikkelig fra 4900MHz og oppver, men kicker ikke så bra under det....

 

Er trist egentlig....

 

Fordi har ikke tilstrekkelig kjøling til å få chippen til 5GHz og oppover....

 

Faen altså.

Lenke til kommentar

Tja, jeg synes nå det var grei valutta for penga. :p

Uten at det er så lett å vurdere prisen på kjøleanlegget, da det er en veldig integrert del av mye annet, men en 15 000kr for de 300-400 ekstra MHzene skal du ikke se bort fra. ;) (selv om mye penger forsvinner i eksperimentering der få andre har vært før deg)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er nok ikke spesielt farlig, men det er ikke så langt du kommer før det blir ustabilt. Ca 105,00MHz er maks man gjerne klarer.

 

Dette pga du overklokker så mye mer enn bare CPU. (Blandt annet integrerte GPUen)

 

En evo er et fint kjøp. Billig, liten og grei. Du kan nok ikke klokke så mye, så du trenger nok ikke noe mer.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er nok ikke spesielt farlig, men det er ikke så langt du kommer før det blir ustabilt. Ca 105,00MHz er maks man gjerne klarer.

 

Dette pga du overklokker så mye mer enn bare CPU. (Blandt annet integrerte GPUen)

 

En evo er et fint kjøp. Billig, liten og grei. Du kan nok ikke klokke så mye, så du trenger nok ikke noe mer.

Tusen Takk, Har MSI z77a gd-65 gaming, Som lar meg endre litt mer :) Så nå har jeg den på 105.50 helt stabilt, Men er det fare for jeg kan brenne systemet mitt? :) etter 2 timer med prime 95 så ligger cpuen på 79-82¤C som er høyt,derfor jeg skal kjøpe 212 evo, Men ganske bra for stock intel cooler :D Så har bestillt 212 Evo :) Men hvor mange Prosent er Oc er 3.2 til 4ghz?? :) Og Volten er på 1.160 er det mye eller skal jeg tune det ned? Jeg har heller ikke fått noen av følgene meldinger som mange får: SSD/HHD,RAM,Blue Screen eller lignene! :) Så dette er 100% trygt (selv om OC ikke er trygt i seg selv da,Men mener er det like trygt som å øke Multipliseren) :) Litt lang og rotete test men vil jo ha mest mulig ut av systemet mitt :) Har lest litt poster om folk som sier ìf you have to high blck, you can burn your hole system, so beware of Oc the blck` Men RAMèn ligger på 1680mhz (org 1600mhz) Intregret bryr jeg meg ikke om da jeg har jo 780 Phantom :) Takk for svar og hjelp :)

 

EDIT: Hvis dette hjelper http://valid.canardpc.com/rknpub

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Noen som vet hvilket Nvidia 780 TI som er best å kjøpe til vannkjøling? Har sett noen som bruker 2 8 pin strøm isteden for vanlig 6 + 8. Er disse da bedre å overklokke? Eller skal jeg bare kjøpe referance og det billigeste som er?

 

Og hvordan vet jeg om korte er voltage unlocka?

Endret av zir
Lenke til kommentar

Noen som vet hvilket Nvidia 780 TI som er best å kjøpe til vannkjøling? Har sett noen som bruker 2 8 pin strøm isteden for vanlig 6 + 8. Er disse da bedre å overklokke? Eller skal jeg bare kjøpe referance og det billigeste som er?

 

Og hvordan vet jeg om korte er voltage unlocka?

 

beste 780 ti til overclocking er Evga gtx 780 ti Classified, eller Msi gtx 780 ti Lightning(tror ikke den har komt ut ennda)

 

skal du gå "all inn" så er Evga gtx 780 ti Classyfied "KINGPIN EDITION" den beste

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...