Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver og overklokker en Intel Core i5 2500k prosessor, den er klokket opp til 4.3 Ghz, Det det jeg lurer på, er det farlig at den ligger med en Bus speed på 103MHz ? Ser flere plasser at folk bruker 100MHz, men jeg brukte sånn auto tuner til asus (AI Suite ll) Og den satt den på 103MHz. har dette noe og si sålenge den går stabilt ? Driver og kjører cpu stresstest med Prime95 nå, skal la den stå på til midnatt (14-15 timer)

Lenke til kommentar

103 Mhz er nok ikke så farlig. Det vil da også klokke bla. PCI-e bussen og resten av hovedkortet, RAMen, og integrerte GPUen, som igjen vil påføre litt ekstra stress. Med under 5 Mhz går nok helt greit. (selv om SB og IB og Haswell ikke er kjent for å like BCLK-overklokking). High-en platformen 1366 og 2011 derimot, vil du nok se dette langt oftere. Dette kan nok bla. ha noe med at du ikke har noen integrert GPU. (helt sikkert en del annet som andre eventuelt måtte utfylle bedre)

Lenke til kommentar

Ok :) Takk for svar!

 

Men selvom jeg har brukt sånn autotuner, og pc'en er stabil nå på det jeg har clocket den til, så skal det vel ikke kunne ta skade? volt, temp og stabilitet er OK nå :) Kjørt tester på den i 15 timer nå med gode resultater :)

 

Hva er spenningen? Auto-overklokking setter den av og til litt høyt.

Lenke til kommentar

Som sagt, det er nok liten fare for at kortet tar skade. Spesielt om du har kontroll på tempen.

 

Auto er no drit, som kanskje er det farligste man kan gjøre, da de som henrik b nevnte, ofte setter spenningene for høyt. Men om tempen er grei, så er nok ikke spenningen ALT for høy i hvert fall. :-)

 

Uansett hvor lite man kan om OC, så vet hovedkortet mindre selv. XD

Lenke til kommentar

Meg du svarte ? :p Du kan trykke på bildet for og få det større, om det var det du tenkte på ;)

Å trykke på bilde er ikke noe nytt for meg. har jo snart 10 000-innlegg, og over 8 år her inne på forumet så har jeg lært meg såpass da. :p

 

Meeeen, når linken bare er et bilde på 150x85 piklser så blir det raskt vanskelig. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann folkens.

 

Endelig kan jeg faktisk skrive i dette forumet selv med egne erfaringer, ikke bare luftige tanker og svada i hodet.

 

 

Dette er da min første reelle overklokking og jeg er for min del etter reel effekt og ikke prime95 effekt.

 

Jeg stiller meg i utgangspunktet litt utenomforstående til prime95 egentlig. Jada det er kanskje litt E-peen å kunne gjennomgå den testen og enda være på gode tempraturer. Men til og med 3D rendering som bruker alle kjernene kommer opp i samme cpu load, men på ingen del like syk tempratur som prime95 lager.

 

 

Jeg har funnet mange fine tips og triks her og etter en tur innom Youtube og asus sine egne videoer om hvordan man overklokker så sitter jeg nå på følgende:

 

4930k @ 4,6ghz. ved 1.42volt på en corsair h100i CPU kjøler i et normalt lukket kabinett.

 

Kjører 4 brikker på totalt 16gb, corsair platinum series @1600mhz.

 

Det er mye som skal studeres og justeres men er fornøyd med 4,6ghz 24/7 OC så langt.

Lenke til kommentar

Fordelen med prime95 er ikke bare for noe e-penis, men at du kan sjekke stabiliteten mye raskere. Samt at du skal være sikker på at om den klarer prime95 så klarer den alt annet.

 

Dog er det ikke alltid tilfelle, og har opplevd at den har vært ustabil, selv om den har klart alle testene i prime95. (ikke at jeg har testet i timevis)

Lenke til kommentar

Dog er det ikke alltid tilfelle, og har opplevd at den har vært ustabil, selv om den har klart alle testene i prime95. (ikke at jeg har testet i timevis)

 

Det er derfor disse testene kalles syntetiske tester. Du kan brått komme til en scene i favorittspillet ditt hvor du får BSOD, siden den syntetiske testen ikke prøver å dele to spesifikke tall som kreves for å prosessere det som skjer i akkurat den scenen. Det er en grunn til at Intel ikke er så begeistra for syntetiske tester. Spurte en av foreleserne mine om akkurat dette forrige uke. :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Det er uansett en meget god pekepinn - selv om det alltids finnes unntak.

 

Mulig intel ikke liker syntetiske tester, men de har jo selv "Intel Burn Test" - som er en syntetisk test. Sånn sett er dette litt rart. Denne brukes vel også under produksjonstestingen, såvidt jeg kan huske å ha lest.

Du vet like godt som jeg at den er kun til bruk for å finne ødelagte cores og den skal ikke brukes til å kjøre "stabilitets testing" over tid. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet like godt som jeg at den er kun til bruk for å finne ødelagte cores og den skal ikke brukes til å kjøre "stabilitets testing" over tid. :p

Dette stemmer jo faktisk :)

 

Samme med FurMark-type "stabilitetstester". De er laget for å sile ut ødelagte produkter/produkter som ikke virker som de skal pre-sale. Beste stabilitetstestinga er å bruke maskina :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...