Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Ofte bruker man offset på 24/7 klokk, og med 4.6ghz så holder det masse til de fleste formål. Særlig for 6 kjerne cpu'ene. Skal man benche så er det bare å kjøre på med manuelt spenning. Har fått til 4.8ghz stabilt med offset, men da med kun 4 rambrikker. Har ingen sjangs hvis jeg bruker 8 brikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner. :)

Hvorfor er det vanskeligere å få systemet stabilt på offsett modus?
Fordi spenningen faller og stiger i tide og utide?

Nå er jeg jo litt heldig, har bare 4 brikker foreløpig, så sånn sett blir det ikke noe problem for min del. Men vil jo gjerne utvide etter hvert. :)

 

Planen er å kjøre mellom 4,4 GHz-4,6 GHz som basis, da jeg slipper å skru på kjøleanlegget overhode. Blir jo nær passivt modus, og da vil PCen bare stå på slik 24/7. Og når jeg skal gjøre noe som jeg trenger ekstra ytelse, så ser det ut som planen er å kjøre den på ca 5 GHz for lengre løp.

 

For litt benchmarking og kortere økter så ser det ut som jeg kan tillate meg å kjøre 5,1-5,2 GHz. Sliter i hvert fall veldig med å få CPUen stabilt på 5,1 GHz i Prime95, så tror 5 GHz blir smertegrensa.

Lenke til kommentar

Skjønner. :)

 

Hvorfor er det vanskeligere å få systemet stabilt på offsett modus?

Fordi spenningen faller og stiger i tide og utide?

 

Nå er jeg jo litt heldig, har bare 4 brikker foreløpig, så sånn sett blir det ikke noe problem for min del. Men vil jo gjerne utvide etter hvert. :)

 

Planen er å kjøre mellom 4,4 GHz-4,6 GHz som basis, da jeg slipper å skru på kjøleanlegget overhode. Blir jo nær passivt modus, og da vil PCen bare stå på slik 24/7. Og når jeg skal gjøre noe som jeg trenger ekstra ytelse, så ser det ut som planen er å kjøre den på ca 5 GHz for lengre løp.

 

For litt benchmarking og kortere økter så ser det ut som jeg kan tillate meg å kjøre 5,1-5,2 GHz. Sliter i hvert fall veldig med å få CPUen stabilt på 5,1 GHz i Prime95, så tror 5 GHz blir smertegrensa.

 

Har ikke klokket stort med offset, men vil regne med at det er vanskeligere fordi spenningen ikke er satt, den justerer seg gradevis oppover avhengig av load og er derfor mer utsatt for å havne på undersiden av den spenningen den helst skulle hatt ved en gitt load. Det slipper man om man bare peiser på med en fixed spenning å holder seg der.

 

Er vell uansett ikke snakk om store temp forskjeller mellom offset og fixed under idle, er ikke før du begynner med load på cpu'en at temp stiger.

Lenke til kommentar

Nei, akkurat varmeutviklingen på IDLE er i grunn ikke så alt for farlig. For å si det sånn så er PCen og TVen hovedkilden til varme i vinter, så akkurat strømforbruket på de jeg ikke så bekymret for i disse tider. ^^

Men høy spenning over tid er jo greit å begrense litt. Merker jo på min gamle i7 920 at den ikke var like hissig på overklokkinga etter 4 år på 1,4V. :p

Lenke til kommentar

Kjører 4,8 GHz som 24/7 klokk her på min 3960X med offset volt på 0,025 som gir meg load vcore på 1,352V og idle vcore på 0,848v.

 

Kan poste screens fra bios om det er interessant

Såpass ja. :)

Nå har jeg ikke arket hvor jeg har skrevet opp frekvens VS spenning her, men tviler på at jeg kan klare SÅ lav spenning på 4,8 GHz for å si det sånn. Tipper det lå på noe ala 1,4-1,43V eller noe. Uten at det er noe krise for min del (de få wattene jeg sparer er som en dråpe i havet når kompressoren trekker 1600W og resten av PCen kommer i tillegg)

 

Kjører du med waterchilleren da, eller har du en sekundær radiator med en ventil du kan åpne opp når du ikke gidder ha på chillern?

 

 

Sier aldri nei takk til bilder. :)

Lenke til kommentar

PCen kjører like stabilt, eller ustabilt, selv om jeg kjører 0,89V (standard) eller 1,2V på VCCSA. :S
Samme med VTT, som ikke ser ut tilå endre stabiliteten.

Ja, egentlig så klarer ikke å få til noen forskjell med noe som helst av de innstillingene (se f.eks switchefrekvens osv..) Er det pga jeg har forholdsvis trege minnebrikker?

Lenke til kommentar

Husker ikke. Var kun for å sjekke hvordan minnet håndterte frekvensen.

Kommer nok til å kjøre en del tester etterpå, for å se hvor langt minnesettet klarer med sub-zero omgivelsestemp. Og når jeg har funnet maks minneklokk så tenker jeg å sjekke hvor langt jeg kommer med kombinert overklokket minne og CPU. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...