Nizzen Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Garanterer deg at det er flere muligheter med R4E Nå er ikkje evga dark og gigabyte ud7 oc helt uten instillingsmuligheter heller da Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 (endret) Har du prøvd et nyere mid-high-end ASUS-kort de siste åra eller? Dette kan jeg også gjøre på et P8Z68-V PRO, bortsett fra målepunkter da 1150 og 1155 har desverre aldri vært noe alternativ, og har jeg knapt testet. Har derfor heller ikke vært borti UEFI (kun en gang jeg kjapt måtte klokke opp en kompis sin PC) Det lille jeg beskrev kan selvsagt ikke summere mengden av innstillingsmuligheter på kortet. Og dette da inkludert med alle målepunktene, muligheten for å koble til temperatursensorer selv, kontrollerbar fra en ekstern maskin, og ikke minst hvor godt overklokkingsprogrammet i windows har blitt. Endret 17. oktober 2013 av Andrull Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Nå er ikkje evga dark og gigabyte ud7 oc helt uten instillingsmuligheter heller da Neida, babyene dine er søte de også! men sammenligninga var med andre hk fra Asus! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 (endret) Beklager at det tok så lang tid for noe mer info. Viste seg å ta lengre tid å få maskina inn i kabinettet, da jeg måtte legge opp noen midlertidige strømkabler til HK/GPU/CPU, og selvsagt så var det feil på en av dem, som spydde ut en del røyk... (trodde maskinvaren var skikkelig fucked ) Men nå er den kommet seg på plass, funksjonelt sett. For er ganske midlertidig opplegg (ser ikke ut nå!) Da ingen av rørene og forrige kablene passer til dette HKet og må spesialtilpasses etterhvert. Har ikke fått tettet skikkelig, og lekker kald luft ut de fleste steder egentlig, så vil ikke få noen optimal temperatur overhode. Uten overklokk så leste sensoren av -4 grader på CPUen, noe jeg må betrakte som rimelig greit. (litt spesielt at man får advarsel om at tempen er for lav, men greit nok ) Og med en normalt høy overklokk så stiger semi-idle temp (5-10 % last) til 3 grader. Før sammenslåing:(slanger og strøm som må kobles sammen) Har kun hatt lyskilden i bunn aktivert for nå. Rotete, men så 10 ganger værre ut for 60min siden. Vil nok fortsette å optimalisere og snart kanskje tenke på å gjøre ting fint. Jeg kan også meddele at anti-dugg funksjonen fungerer knall. Åpnet jeg kabinettet så var det tegn til dugg med en gang (er jo tross alt kobberrør som dugger lett), men det forsvant umiddelbart når jeg lukket igjen døra! - Kabinettettempen holdt rundt -2 grader, og vanntemp rundt -4. - Skjermkortet holdt 8 grader på både PCB og kjerne. Dette er da bilde av utstyret mens det holder minusgrader. Null tegn til dugg, noe som er å forvente da temperaturdifferansen er alt for liten, og luften alt for tørr. Vurderer å jekke ned kjølingen på innsiden av kabinettet, da den rett og slett er mer enn god nok, og heller fokusere på å bruke kraften til å kjøle ned vannet. Edit:Noen tips til hva dere ønsker å se av benchmarks til CPU? Eller hva dere bruker til å teste stabilitet. Prime95 er for tungt, da jeg ikke trenger så heftig stabilitet. Tenker en som til vanlig og gaming er stabil. BF4 betaen forsvant jo, som var ypperlig for slikt. Edit2: Lurer på hvordan RAM-brikkene liker å ha minusgrader? (klokker de noe bedre mon tro?) Endret 18. oktober 2013 av Andrull 1 Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 (endret) Jeg stusset litt over hk og pch tempen din, skjønte ikke hvordan du har klart å få den så kaldt. Så leste jeg videre og skjønte at du har hele kabinettet nedkjølt, og ikke bare loopen. Dette her er jo veien til en skikkelig overklokket system. Det er bare til å gire til maks, og klokk så det synger. Du kan jo ta wprime og cinebench testene. Også kan det være morsomt å teste hva din cpu klarer. Med en sånn kjøling, så kan du trygt gi cpu'en 1.6v. Jeg har gitt min cpu 1.64v med vannkjøling og åpen verrandadør. På tide å voldta cpu'en din skikkelig. Endret 18. oktober 2013 av samye83 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Ja, da har jeg hatt noen runder med litt morsom klokking, og det er en del utfordringer. Ikke bare rent teknisk med loopen som jeg hele tiden prøver å forbedre, men også det faktum at jeg ikke er vant med å klokke SB-E. Det blir noe ganske annerledes enn det jeg har vært borti før, så en del feiling blir det jo, men det er jo forventet. En del lesing og tips og triks, da jeg ikke har all verdens tid lengre. Av kjøletekniske problemer så finner jeg: 1. Kompressoren/fasekjøleren virker som om den etterhvert mister all effekt. Temperaturen (tross ingen last) går opp igjen. 2. Vifta til kondenseren (den radiatoren som er varm og som jobber for å fjerne all varmen fra kompressor og systemet) hopper ned i "dvalemodus" som gjør at den jobber på 1/3 effekt etter en liten stund. Trodde jeg hadde kontroll på den ved å kunne justere temperaturen i "kulderommet" (evaporator), men ser ut som om det er en effekt jeg ikke har tatt med i beregningen. 3. Det er steinkaldt i "Kulderommet" (en del minus pga litt is på yttersiden), men vanntempen øker til 7 grader, noe som må være pga for dårlig overføring av varmen fra vannet, som vel og merke alltid har vært min største bekymring. 4. Har vært usikker på om ventilen til rom-temp radiatoren er av eller på. (hvis den er på så vil dette forårsake økt temperatur) Og skal følgelig kun være på når jeg ønsker å kjøre passivt/kun ordinær vannkjøling. Av overklokkingsproblemer: 5. Jeg har ikke tatt noe stødig og jevn øking, men vært litt "over alt", da jeg ikke helt har forstått meg på en del ustabiliteter. Plutselig er den bunnsolid i prime95, og så klarer den ikke en enkel test, eller omvent. Men har lært en del, og virker som om jeg nærmer meg litt mer solide resultater. 6.Har også lest at jeg bør øke volten til IMC (VCCAS) slik at den i hvert fall ikke går under 0,4V fra Vcore, så det må jeg prøve. (har vært rundt 0,9-1V, mens Vcore har vært fra 1.5-1,6V)7. I ordinær vannkjølingsmodi, så har jeg funnet ut at rundt 1.365V ved 4,4 GHz er optimalt og klarte en lengre testrunde på både alle torturtestene til Prime95. Da ligger dog tempen på høyeste kjerne på rundt 85 grader, og CPU på rundt 72 grader. 8. 5,15-5,2 GHz kjører den en del tester som 1024M på Wprime etc.. på rundt 1.58V. Men må som sagt teste MYE mer for å kanskje øke IMC spenningen og gjøre det hele mer effektivt. 9. Fikk systemet ganske stabilt på rundt 4,9GHz i prime95, husker ikke spenningen, men var noe rundt 1.5-1.55V.Elektrisk problem: 10. Sist men ikke minst så må jeg dele min bekymring for skikkelig faretruende 3,3V og 5V-spenning, som faller ALT for langt. I hvert fall det HKet oppgir (har ikke fått sjekket opp). Starter opp ved rundt 3,05V og 4,8V, som i seg selv er alt for dårlig! Men ved videre belastning så falt dette til 2,84V og 4,49V. 12V-railen virker OK, og faller ned til rundt 11,8V toppen. (ligger som regel på 12V blank, og 11.9V) Greit nok, jeg har ikke fokusert så mye på 3,3V railen og 5V railen, og i dette testoppsettet så bruker jeg 20-24Pin ATX-adapter som vil gi bittelitt større spennignsfall pga færre kabler, men dette er bare noen få centimeter, så bør ikke ha noe å si what so ever. Derimot så har jeg underdimensjonert den 1,2m lange 5V og 3,3V kabelen, som vel er 1,5mm^2 tykk (tilbake/jordkabelen er derimot svært tykk, så blir ikke store spenningsfallet på tilbakeveien). Dog kommer det en halvmeter til med standard kabler fra PSUen. Men er det virkelig så mye strøm som trengs til å drive fin-elektronikken på dette hovedkortet!? Edit: Det skal sies at jeg målte 3,4V ved PSUen (har ikke testet med multimeter på hovedkort-siden) på 3,3V railen. Så her snakker vi jo om nærmere 560mV mindre som HKet leser av. Ved 1.2-1.4m frem/tilbake (grovt estimert avstand om man tar hensyn til at jordkabelen ikke står for store fallet) så trengs det 15-20A for å få så stort fall. Endret 20. oktober 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Jeg tror dog jeg har et par løsninger på det kjøletekniske: 1. Det blir rett og slett for kaldt i rommet! Prøvde jo å la moder natur hjelpe til litt, og ble rundt 10-18 grader i rommet. Dette er ikke optimalt for kompressoren å jobbe på, og den varme siden blir rett og slett for kald. Et problem jeg har hørt om før på kjøleskap på kalde hytter. Og det er jo ikke så sjokkerende, da trykket inn nok blir for høyt (?) / at ikke alt fordamper i evaporatoren, og dermed fortsatt er i væskeform (aka. ikke komprimerbart).Løsningen blir rett og slett at jeg ikke kan øke ytelsen ved å kjøle ned rommet, og det er bare å ha det normalt varmt og godt. 2. En sensor som registrerer tempen på kondenseren ser ut til å ha forsvunnet opp ved siden av den kalde delen. Dette forårsaker at maskinen tror kondenseren er kald, og senker dermed ned viftehastigheten for å forhindre at problem 1 oppstår (at den blir for kald). Den har nå blitt festet på sitt naturlige sted, og jeg kan nå kontrollert velge å heve senke viftehastigheten fra den justerbare knappen jeg har laget. 4. Har funnet ut at romtemp radiatoren har vært koblet til, men at det fortsatt var noen bobler som gjorde at det bare ble sånn halveis. Nå er det fikset og den er enten på eller av. ^^ Endret 20. oktober 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Hmmm... nå har jeg prøvd å klokke en hel del i dag, og har lært noe nytt, og funnet ut en del rart. Det startet med at jeg klarte å kjøre CPUen på 1,49V på 5GHz stabilt i 40 min i prime95 som jeg lot den stå for seg selv (testet minst 12 min på hver test). Men med en gang jeg gikk inn i google chrome så klikket den (fortsatt med prime i bakgrunnen). Samme hva slags spenning så fikk jeg det ikke til å funke. Prøvde å senke frekvensen, og Viste seg at Jeg verken fikk bruke chrome aktivt med prime 95 på, uansett frekvens! Selv default. Hmm, samme skjedde med firefox, og siden andre programmer som cpu benchmarks g temperaturprogrammer funket utmerket så skjønnte jeg nada. Det er dog to ting firefox og chrome har til felles. GPU-akselerasjon. Og prøvde heaven benchmark, og neimen klikket den ikke her også. Satte så PCen/BIOS tilbake til standard, og prøvde på på nytt. Alt funka. Merkelig tenkte jeg. Så testet jeg å øke Vcore, og voops var problemet tilbake. Kort sagt, skjermkortet takler ikke å kjøre samtidig som jeg har høy Vcore/tung belastning på CPUen!? Hva i alle dager kan dette være? PSUen som synger på siste verset? Skjermkortet som får 3.3V railen til å falle alt for høyt? Er det så stor forskjell på strømtrekket av 3,3v railen uten og med belastning? Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 hmmmm.. har du virkelig 85C load på 1.35v og 4.4Ghz i prime95? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) hmmmm.. har du virkelig 85C load på 1.35v og 4.4Ghz i prime95? Jepp. Glem ikke at den tempen ikke har noe som helst å si. Se: I ordinær vannkjølingsmodi, så har jeg funnet ut at rundt 1.365V ved 4,4 GHz er optimalt og klarte en lengre testrunde på både alle torturtestene til Prime95. Da ligger dog tempen på høyeste kjerne på rundt 85 grader, og CPU på rundt 72 grader. Noe som betyr at jeg rett og slett kuttet ut hele kjøleanlegget, og over halvparten av vannet går gjennom radiatoren som nå er innesperret (og dermed ikke får gjort noe bidrag), mens det er en radiator som henter luft fra utsiden (med en enkel 250x250mm svak vifte som ikke har mottrykkegenskaper overhode). Dette er uansett kun et nattmodus/stillemodus og er ikke ment for noen rå ytelse what so ever. Kan jo se hvor god temp du får om du skrur av kompressoren på fasekjøleren du har på jobb/hjemme. Det kan jo også nevnes at vannblokka er svært sliten, og kunne også hatt bedre pasta. En eller to kjerner er alltid 10-20 grader høyere, uansett hvordan jeg strammer til skruene og monterer, og det er jo litt frustrerende. Har vært vant til 5-10 grader forskjell, hvor jeg har kunnet hente ut litt ved å endre litt hvordan kjøleren trykker på CPUen. I kompressormodi, så er det 5 GHz (1,52V) og prime95 i en halvtimes tid på maks 72-75 grader mener jeg å huske (rundt 53-58 grader på de fleste andre kjernene). Men da har vanntempen steget godt over på plussiden til rundt 4-5 grader. Sikkert mye grunnet luftlekkasje som igjen forårsaker tap av kald luft OG is i selve radiatoren som begrenser varmeoverføringen. Endret 20. oktober 2013 av Andrull Lenke til kommentar
DustyDuck Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Hei, er det mye ytelse å hente ved å overklokke. Hvis man har en 7970 og en i5 4670k med 3.5 ghz, får man mye mer ytelse ved å klokke den opp til 4 ghz i et spill som bf3 feks? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) yay! Sjekket opp i dag om hovedkortet ga meg ville verdier på spenningen, men det gjorde det ikke. Stemte helt korrekt, jeg hadde bare ca 2,8-2,9V på 3,3V railen, og 4,5V på 5V-railen! Viste seg at kablingen til disse to railene hadde fått tildelt helt feil kabel (1,5m med 0,75mm^2-kabel hovedstykket av veien, hver). La inn en ny "kurs", med to 6mm^2 kabeler til både 5V og 3,3V railen. Nå faller spenningen ned til bare 3,15V og 4,8V og store deler av spenningsfallet er pga den dårlige 20-pin ATX-kabelen som uansett bare er midlertidig. Og ja! Dette har gjort underverker for stabiliteten. Nå kræsjer ikke PCen lengre av å gå i Chrome, eller heaven benchmarks, og generelt sett langt mer stabil! I morra blir det ny heftig runde overklokking gitt! Gir meg ikke før jeg får 5,1GHz stabilt i Prime95, og 5,2-5,25GHz i spill. Endret 21. oktober 2013 av Andrull Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Klokker du med offset eller med manuel spenning? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Klokker du med offset eller med manuel spenning? Offsett-greiene så jeg ikke helt vitsen med umiddelbart, så gikk for det jeg kunne, manuelt. Hvordan det? Endret 22. oktober 2013 av Andrull Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Nei, for hvis du får til 5ghz med offset, så vil jeg gjerne vite innstillingene, hehe. Men er lett med offset opptil 4.9ghz, men over det blir det tullete. Er nok mange innstillinger som man kan finstille. Jeg la merke til en ting er at når jeg klokker med offset til feks 4.5ghz, og har balansert strømmodus, så blir maks klokk i spill 4.2ghz. Må fysisk endre til høy ytelse for å få 4.5ghz konstant. Kan du teste om det er sånn hos deg også, når du bruker manuell spenning? Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Offsett-greiene så jeg ikke helt vitsen med umiddelbart, så gikk for det jeg kunne, manuelt. Hvordan det? du trenger litt utstyr du.. send meg en pm. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Nei, for hvis du får til 5ghz med offset, så vil jeg gjerne vite innstillingene, hehe. Men er lett med offset opptil 4.9ghz, men over det blir det tullete. Er nok mange innstillinger som man kan finstille. Jeg la merke til en ting er at når jeg klokker med offset til feks 4.5ghz, og har balansert strømmodus, så blir maks klokk i spill 4.2ghz. Må fysisk endre til høy ytelse for å få 4.5ghz konstant. Kan du teste om det er sånn hos deg også, når du bruker manuell spenning? Hmm, hva er det egentlig offsett mode gjør i korte trekk, og hva er fordelen med offset mode da? Trodde bare det var en annen måte å justere spenningene på (at den tar en eller annen grunnspenning og så setter du hvor mye maskinen skal øke denne), og det blir jo i praksis omtrent det samme som manuelt, men jeg skjønner jo nå at det kanskje ikke er helt fullt slik? Selv har jeg et stort irritasjonsmoment, som er at et eller annet nedklokker meg til stadighet. Plutselig finner den på å klokke meg ned til 3,2 GHz i noen sekunder før den hopper opp igjen til 5,1 på 1,55V GHz som jeg prøver å benche på for eksempel. Tempen er ikke alt for ille, noe rundt 75-80 grader på den værste kjernen (var oppe i 30 grader differanse fra lavest til høyeste XD ). Hvilken instilling er dette?! Det er ikke samme greia som du nevnt samye83? Det værste med funksjonen er at den kommer litt frem og tilbake. Som regel har det funket å sette tilbake BIOS, og så ikke gjør for mange justeringer (vet jo fortsatt ikke hva det er!?), men plutselig etter en liten stund så kan funksjonen finne på å kicke inn igjen. :S Værre en ustabilitet dette her. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Med offset volt så får du "gleden" av mindre varme og strømforbruk ved idle. Endret 22. oktober 2013 av Minhund Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Hmm, hva er det egentlig offsett mode gjør i korte trekk, og hva er fordelen med offset mode da? Feks så idler min cpu på 0.8v og øker dynamisk etter hvor stor belastning den får. 4.5ghz oc så hopper spenningen mellom 0.8v og 1.3v. Som minhund sier så blir det mindre varme når pcen ikke gjør noe. Er snillere mot cpuen også, slipper å få konstant høy spenning. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Jeg sleit lenge med å få noe særlig stabil overklokk over 4.6Ghz med offset på R4E iallefall. x101 BSOD all over the place. I teorien er det genialt, om du får det til å bli stabilt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå